Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR – solicită Guvernului, Ministerului Finanțelor Publice (MFP) și Ministerului Transporturilor (MT) suplimentarea bugetului alocat în 2019 restituirii supraaccizei pentru transportatorii rutieri, altfel serviciile de transport s-ar putea scumpi cu 12%, arată un comunicat transmis miercuri de organizația patronală.
Solicitarea este transmisă „pentru a putea acoperi toate cererile din partea firmelor și pentru a menține competitivitatea industriei de transport rutier românești”, menționează UNTRR.
Transportul rutier, principalul contributor la exportul de servicii al României
„Reamintim că transportul rutier a fost anul trecut principalul contributor la exportul de servicii al României, cu un total de 5,14 miliarde de euro, cu aproape 14% mai mult decât întreaga ramură de servicii telecom și IT”, precizează UNTRR.
Transportul rutier generează aproape un sfert din exportul total de servicii al României, de 22 de miliarde de euro, iar în 2018 a realizat un excedent de 3,76 miliarde de euro, reprezentând aproape jumătate din soldul total al comerțului internațional cu servicii, de 8,1 miliarde de euro.
Prin restituirea supraaccizei firmelor de transport rutier, consumul de motorină este menținut în România, de unde statul poate încasa TVA și restul de acciză.
România are cele mai mari costuri cu motorina din regiune
Potrivit ultimelor date de la Comisia Europeană din data de 8 iulie 2019, analizate de UNTRR, rezulta un cost pentru firmele de transport rutier (preț motorină fără TVA și cu acciza recuperabilă) de 0,96 euro/litru în România, în comparație cu Ungaria – 0,95 euro/litru, Bulgaria – 0,92 euro/litru sau Slovenia – 0,94 euro/litru.
Fără acciza recuperabilă și TVA, costul pentru firmele de transport rutier din România ar ajunge la peste 1 euro/litru, iar volumele de motorină alimentate de transportatorii rutieri vor migra către țările vecine, cu impact negativ asupra bugetului de stat.
Întârzierea rambursării duce la scumpirea serviciilor de transport
Totodată, transportatorii rutieri vor fi nevoiți să majoreze tarifele de transport cu cel puțin 12% ca urmare a întârzierii rambursării supraaccizei pentru transportatorii rutieri, creștere care se va resimți direct și imediat în prețurile plătite de populație.
Potrivit UNTRR, în perioada 2014-2017 au fost aprobate 2.638 de cereri de restituire a supraaccizei, în valoare de peste 67,6 milioane de lei.
Total/an | Număr de cereri aprobate | Suma restituită – lei – |
Total 2014 | 7 | 180.844 |
Total 2015 | 615 | 15.525.208 |
Total 2016 | 947 | 24.182.125 |
Total 2017 | 1.069 | 27.773.891 |
La finalul anului 2018, în urma intervențiilor UNTRR privind implementarea unei scheme de rambursare a supraaccizei, aproape 150 de firme de transport rutier au depus 311 cereri și au beneficiat de facilitate, MFP achitând către acestea peste 8,18 milioane de lei, în condițiile în care operatorii de transport au avut posibilitatea de a solicita restituirea de accize începând cu data de 25 august 2018 prin sistemul informatizat pentru motorina achiziționată începând cu data de 30 martie 2018.
Bugetul pe 2019, deja epuizat
Pentru 2019, bugetul alocat pentru restituirea supraaccizei a fost de 20 de milioane de lei, acesta fiind deja epuizat.
„În acest sens, UNTRR solicită Guvernului să aloce un buget suficient schemei de rambursare a supraaccizei în 2019 și să plătească sumele aferente firmelor de transport rutier fără întârzieri, în termenul prevăzut de legislație”, a mai transmis Uniunea Transportatorilor Rutieri.
Despre UNTRR
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise – operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane.