19.5 C
București
miercuri, 30 aprilie, 2025

Asociațiile utilizatorilor de servicii financiare: „Ordonanța de suspendare a ratelor bancare – ajutor real, sau fake news?”

Dată:

Asociațiile reprezentative ale consumatorilor utilizatori de servicii financiar-bancare, împreună cu avocații specializați în protecția drepturilor consumatorilor, dezaprobă cu fermitate actul normativ adoptat de către Guvern „în forma publicată în mass-media, care citează surse oficiale, confirmată de declarațiile ulterioare ale ministrului Finanțelor Publice”. Asociațiile se referă, într-un comunicat transmis vineri, la noile norme prin care ratele bancare se pot amâna cu 9 luni.

REVISTA PATRONATELOR redă în continuare, integral, comunicatul asociațiilor de consumatori utilizatori de servicii financiar-bancare (sublinierile și intertitlurile aparțin Redacției noastre, RP)

„În opinia noastră, măsurile luate de Guvern nu sprijină în mod real debitorii, acordă beneficii substanțiale băncilor și instituțiilor financiare nebancare și sunt chiar mai dezavantajoase decât unele dintre soluțiile propuse din proprie inițiativă de anumiți finanțatori.

În calitate de reprezentanți ai consumatorilor utilizatori de servicii financiar-bancare, ne vedem obligați să vă aducem la cunoștință mesajele de nemulțumire primite din partea debitorilor persoane fizice și să tragem un puternic semnal de alarmă asupra măsurilor adoptate de către Guvern în privința suspendării ratelor la credite pentru persoanele fizice.

Ajutorul e mai mare pentru creditori decât pentru debitori

În opinia noastră, ordonanța de urgență sprijină mai degrabă sistemul financiar-bancar în loc să-i ajute, așa cum ar fi fost normal, mai mult pe împrumutați, asigurând un climat vădit de dezechilibru într-un context economic și așa extrem de dificil, reflectat în principal de următoarele aspecte:

1. Împrumutații care înregistrează întârzieri la plata ratelor, anterior declarării stării de urgență în contextul pandemiei de coronavirus, nu sunt eligibili pentru a obține suspendarea ratelor. Așadar, un debitor care nu făcea față ratei lunare într-un context economic normal, trebuie, în viziunea Guvernului, să fie capabil să își achite rata lunară într-un context economic extrem de dificil, caracterizat prin pierderea locului de muncă și/sau intrarea în șomaj tehnic. Pe cale de consecință, Guvernul nu permite redresarea debitorului într-un context de criză, ci îl ajută indirect să ajungă în faza de executare silită, cu toate consecințele dramatice care derivă asupra familiei debitorului.

2. Executările silite și recuperările de creanțe, cu uriașele probleme și abuzuri semnalate de consumatori, continuă. Reținerea unei părți însemnate din venitul debitorului (poprirea), respectiv vânzarea la licitație publică a bunurilor acestuia, chiar și la prețuri ridicol de mici sunt în continuare permise, ordonanța de urgență ignorând solicitările asociațiilor consumatorilor utilizatori de servicii financiare în legătură cu suspendarea temporară a procedurilor de recuperare de creanțe, respectiv de executare silită.

3. Guvernul generează împovărarea debitorilor prin capitalizarea dobânzilor din perioada suspendării plății ratelor, în interesul sistemului financiar-bancar, fapt nepermis de legislația în vigoare. Așadar, pe perioada de suspendare, dobânda aferentă ratelor respective va fi introdusă în soldul rămas de rambursat, asupra noului sold (semnificativ mai mare, în unele cazuri) urmând a se aplica dobânda contractuală. Pe înțelesul tuturor, băncile și instituțiile financiar-nebancare vor aplica dobândă la dobândă.

Mai mult, statul român, prin Ministerul Finanțelor Publice, cu bani de la bugetul de stat, alimentat de contribuabili, garantează dobânda capitalizată aferentă creditelor ipotecare în proporție de 100% pentru sistemul financiar-bancar. Așadar, consumatorul din România (în calitate de împrumutat și contribuabil) este văduvit direct și indirect de anumite sume de bani, în beneficiul sistemului financiar-bancar.

De menționat că, în cazul altor acte normative recente ale Guvernului de susținere a unor segmente ale mediului de afaceri, amânarea plății chiriilor și a utilităților nu a fost însoțită de majorarea ulterioară a acestora.

4. Chiar și pentru cei care pot și vor opta pentru accesarea acestei scheme, decizia de suspendare a ratelor rămâne la latitudinea băncii sau a instituției financiare nebancare. Aceasta va analiza cererea debitorului și o va aproba în condițiile unor norme emise în termen de 15 zile de către Ministerul Finanțelor Publice. Cel mai probabil, și aceste norme vor fi adoptate de Ministerul Finanțelor Publice la fel cum a fost adoptată și ordonanța de urgență – împreună cu Banca Națională a României și cu industria bancară, fără participarea reprezentanților consumatorilor.

5. Măsurile anunțate de către Guvern sunt mai dezavantajoase pentru consumatori în comparație cu cele anunțate anterior, din proprie inițiativă, de unii finanțatori . Este foarte probabil ca, în urma adoptării ordonanței de urgență, aceștia vor renunța la soluțiile propuse anterior și vor aplica dispozițiile ordonanței de urgență.

6. Este neclar dacă implementarea măsurilor anunțate de către Guvern se va face prin act adițional sau direct în temeiul legii, fiind extrem de important ca într-un asemenea context băncile și instituțiile financiare nebancare să nu profite de vulnerabilitatea consumatorului pentru a opera și alte modificări contractuale, astfel cum s-a întâmplat în trecut în numeroase ocazii, în detrimentul consumatorilor.

Din păcate, ascunzându-se în spatele secretului bancar și al GDPR, finanțatorii refuză să permită asociațiilor consumatorilor utilizatori de servicii financiar-bancare să își reprezinte membrii, fără existența unei procuri autentificate, chiar și în cazul în care aceștia solicită în mod expres să beneficieze de asistența asociațiilor de consumatori sau să fie reprezentați de acestea.

Având în vedere cele exprimate anterior, solicităm Guvernului României să procedeze de urgență la revederea prevederilor actului normativ, urmată de modificarea substanțială a acestuia, cu participarea activă în procesul decizional a asociațiilor de consumatori, pentru a asigura un echilibru de opinie și de legiferare absolut obligatoriu la nivelul unui stat membru al Uniunii Europene.

Facem precizarea că, până la acest moment, asociațiile de consumatori au fost cu desăvârșire ignorate, în ciuda faptului că au fost printre primele care au venit cu propuneri și solicitări în acest sens, la discuții participând, conform declarațiilor publice exclusiv reprezentanții sistemului bancar și ai Băncii Naționale a României.”

Alin IACOB, președinte AURSF
Dorinel TĂNASE, președinte CREDERE
Gheorghe PIPEREA, avocat, președinte PARAKLETOS
Alexandra BURADA, avocat

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

Ghid Practic privind Protecția Informațiilor Clasificate

Introducere Protecția informațiilor clasificate este esențială pentru securitatea națională și integritatea instituțiilor. Acest ghid oferă recomandări și măsuri esențiale pentru gestionarea și protejarea acestor informații...

Piața Muncii în 2025: Provocări și Oportunități

Piața muncii în 2025 este marcată de schimbări profunde. Pe de o parte, anumite sectoare, precum IT-ul, se confruntă cu dificultăți, iar angajații caută soluții alternative. Pe de altă parte, domenii emergente, precum industria verde, oferă noi oportunități de angajare. Cu o competiție crescută și o dinamică în continuă schimbare, atât angajatorii, cât și angajații trebuie să se adapteze pentru a rămâne relevanți pe piața muncii.

IMM-urile din România se confruntă cu provocări majore: inflația, digitalizarea și lipsa forței de muncă

Mediul de afaceri din România traversează o perioadă de transformări semnificative, iar întreprinderile mici și mijlocii (IMM) se află în fața unor provocări importante. Potrivit unui raport recent al Consiliului Național al IMM-urilor, principalele dificultăți cu care se confruntă antreprenorii sunt inflația ridicată, tranziția către digitalizare și deficitul de forță de muncă.

Protecția Fermierilor împotriva Practicilor Comerciale Neloiale

implementarea acestor măsuri reprezintă un pas important în sprijinul fermierilor și al producătorilor mici, reducând dezechilibrele comerciale și creând un lanț de aprovizionare mai corect și mai transparent.

Noile Reglementări privind Ambalajele și Impactul lor asupra Mediului de Afaceri

În contextul noilor politici europene privind sustenabilitatea, Uniunea Europeană a introdus reguli stricte pentru gestionarea ambalajelor și reducerea deșeurilor de ambalaje. Aceste măsuri au...

Impactul Ordonanței de Urgență nr. 156/2024 asupra mediului de afaceri din România

Ordonanța de Urgență nr. 156/2024 reprezintă o schimbare majoră în peisajul fiscal românesc. Deși scopul său este de a alinia regimul fiscal intern cu cerințele bugetare și europene, efectele asupra companiilor pot fi semnificative. Este esențial ca antreprenorii și managerii să analizeze atent impactul acestor modificări și să își ajusteze strategiile financiare pentru a rămâne competitivi în acest nou context legislativ.