5.7 C
București
sâmbătă, 7 decembrie, 2024

COTAR, despre majorarea accizelor: Transportatorii vor alimenta din afară sau vor falimenta în ţară

Dată:

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România atrage atenţia că măsura de creştere a accizei la motorină şi benzină îi va determina pe şoferii profesionişti să alimenteze din afara ţării, scumpirea carburanţilor ameninţând firmele de transport cu falimentul.

„Rugăm Guvernul să refacă toate calculele, referitor la impactul pe care îl va avea această măsură asupra economiei României, deoarece s-ar putea crea probleme grave în toate sectoarele economiei, dar şi scăderi semnificative la vânzările de carburant în ţară, deci şi scăderi ale sumelor încasate la bugetul statului, deoarece există posibilitatea de a alimenta din ţările vecine. Există precedent în acest sens, iar experienţa recentă a demonstrat că o astfel de creştere a preţurilor gerenează scăderi şi nu creşteri la bugetul de stat”, se arată într-un comunicat al COTAR.

„Printr-o adresă către prim-ministru, am cerut să analizaţi situaţia din anul 2014, când statul român ar fi trebuit să încaseze 50,6 milioane de euro lunar din supra-acciză, din care circa 36 de milioane de euro din acciza suplimentară la motorină şi aproape 15 milioane de euro din acciza suplimentară la benzină, dar s-au încasat lunar cu aproape 11 milioane de euro mai puţin decât în perioada anterioară creşterii accizelor. Respectiv, cu 3 milioane de euro mai puţin la motorină şi cu 8 milioane de euro mai puţin la benzină. Institutul Naţional de Statistică indica o scădere de 18,5% a valorii carburantului vândut în România, în iulie 2014”, declară Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR.

Potrivit confederaţiei patronale, creşterea accizei la motorină şi benzină cu 45,22 bani (acciza + TVA) pentru fiecare litru „îi va determina pe transportatorii care efectuează curse internaţionale, atât pentru transporturile de marfă, cât şi de persoane, să alimenteze din afara ţării, aşa cum s-a mai întâmplat în perioadele în care carburantul a fost mai scump în România”.

Pe de altă parte, atenţionează COTAR, transporturile de marfă sau de persoane de pe teritoriul României se vor scumpi, astfel încât vor genera creşteri ale preţurilor mărfurilor, produselor finite şi materiei prime, de unde vor fi generate şi creşteri ale preţurilor de producţie şi creşteri de preţuri ale mărfurilor la raft. Astfel, „puterea de cumpărare va înregistra o scădere, ceea ce va duce la scăderea nivelului de trai al românilor, scădere economică pe termen mediu şi lung, falimente în lanţ pentru producători, distribuitori şi micii întreprinzători”.

Potrivit confereraţiei, consumul anual de carburant este, în România, de aproximativ 7 miliarde de litri, din care 5 miliarde de litri de motorină şi două miliarde de litri de benzină, astfel încât suma colectată suplimentar ar trebui să se ridice la peste 3 miliarde de lei, „dar nu se poate garanta faptul că se va menţine nivelul consumului de motorină şi benzină din acest moment”. Din datele înregistrate în perioadele anterioare, „se poate estima o reorientare a circa 70% din alimentările actuale ale transportatorilor internaţionali de pe teritoriul României către alte state europene, care au preţuri mai mici”. Acest lucru ar putea genera un adevărat dezastru pentru economia României, pentru că vânzările de carburant ar scădea, colectarea accizei va fi mult mai mică decât în prezent, însă preţurile vor creşte pentru toate produsele şi serviciile, menţinând un trend descendent al puterii de cumpărare şi, deci, al nivelului de trai în România”.

Se scumpesc și biletele de autocar/autobuz

În acelaşi timp, „vor fi afectaţi de această măsură şi românii care călătoresc în ţară cu autocare şi microbuze, deoarece firmele care fac transport rutier de persoane vor fi obligate să majoreze preţurile biletelor”.

„Mai trebuie specificat faptul că deja statul face concurenţă neloială transportatorilor rutieri de persoane, prin subvenţionarea cu peste 80% a CFR Călători şi a operatorilor privaţi de transport feroviar de persoane, la care s-au adăugat, de la începutul acestui an, călătoriile gratuite pentru 450.000 de studenţi, suportate din bugetul statului, care doar la CFR Călători aduc circa 18 milioane de lei lunar. În aceste condiţii, o creştere a accizei la motorină va îndrepta către faliment mai multe firme de transport, ceea ce înseamnă alte scăderi pentru bugetul statului şi, deci, pentru economia României”, se mai arată în comunicat.

Accizele la carburanţi urmează să crească, conform proiectului de modificare a Codului Fiscal publicat săptămâna trecută de Ministerul Finanţelor, care susţine că nivelurile actuale ale accizelor practicate în România sunt foarte aproape de limita minimă prevăzută de legislaţia Uniunii Europene.

La benzina fără plumb acciza urmează să crească de la 2.151,13 lei/tonă, respectiv 1.656,36 lei/1000 litri la 2.643,39 lei/tonă, respectiv 2.035,40 lei/1000 litri. La motorină, acciza urmează să crească de la 1.796,53 lei/tonă, respectiv 1.518,04 lei/1000 litri la 2.245,11 lei/tonă, respectiv 1.897,08 lei/1000 litri.

Despre COTAR

COTAR este reprezentativă la nivel naţional pe sectoarele de activitate „transporturi rutiere” şi „şcoli de conducere auto”, având ca membri federaţii şi asociaţii din rândulrile transportatorilor de persoane, transportatorilor în regim de taxi şi inchiriere, şcolilor de conducători auto.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

Globalworth o numește pe Ema Iftimie Managing Director pentru România

Globalworth, cel mai mare investitor de birouri din Europa Centrală și de Est (CEE), anunță numirea Emei Iftimie în funcția de Managing Director pentru...

Safetech Innovations raportează o cifră de afaceri de 20,1 milioane de lei la nivel individual și un profit net de 5,9 milioane de lei...

Safetech Innovations (BVB: SAFE), companie românească de securitate cibernetică listată la Bursa de Valori București, cu birouri în București, Londra și Abu Dhabi, raportează,...

Grupul eMAG își consolidează echipa de management și îl numește pe Cosmin Dodoc Vicepreședinte People & Organisation

Grupul eMAG își consolidează echipa de management și îl numește pe Cosmin Dodoc în poziția de Vicepreședinte People & Organisation, în contextul în care...

Mureș City Logistics atinge un grad de ocupare de 100% după semnarea cu gigantul din industria auto EKR

Elektrokontakt România (EKR), subsidiară a ELEKTROKONTAKT GMBH, este noul chiriaș în Mureș City Logistics, cel mai modern proiect industrial din zona Mureș. Această tranzacție...

Mediul privat și reprezentanți ai statului au dezbătut despre viitorul comerțului electronic din România

Miercuri, 18 octombrie 2023, reprezentanți ai Guvernului, lideri și specialiști din industrie au abordat tema impactului pozitiv adus de sectorul de comerț electronic în...

Analiză CITR| Numărul companiilor de impact în dificultate atinge cel mai înalt nivel din 2013 până în prezent.

43% din totalul companiilor de impact sunt restructurabile sau aflate în insolvență iminentă. Numărul companiilor în insolvență iminentă a ajuns la 6.949, cel mai...