Pe ansamblul pieţei, livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat, în primele cinci luni din 2017, o creștere generală de 18,1% comparativ cu aceeași perioadă din 2016, cifră în interiorul căreia avem autoturismele cu o creștere de 22%. Pe plan european, asistăm la o temperare a ritmului de creștere a vânzărilor de autoturisme noi. Astfel, în primele 5 luni din 2017, remarcăm o creștere generală de +5,3%, aceasta fiind susținută de creșterea ceva mai consistentă înregistrată în luna mai 2017 (+7,6% față de mai 2016)
Cele mai mari piețe (care împreună acoperă cca. 3/4 din totalul Statelor Membre UE), cu exceptia UK (-0,6%), sunt, în continuare, în teritoriul pozitiv, înregistrând următoarele evoluții: Franța +3,3%, Germania +4,7%, Italia +8,1%, Spania +7,3%. In România, vânzările de autoturisme realizate în primele cinci luni din 2017 au fost, ca și în anii precedenți, susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind de 73% (vs. 27% pers. fizice).
Comparativ cu primele 5 luni din 2016 este de remarcat faptul că au crescut atât ponderea cât și volumul achizițiilor realizate de către pers. fizice (ponderea, de la 13% la 27%, iar volumul, cu 166%). Aceste cifre ne arată, de fapt, detașarea tot mai mare a persoanelor fizice de Programul “Rabla”, care astfel, începe să-și reducă efectul de așteptare pe care l-a generat în ultimii ani în piață. In ceea ce privește autoturismele rulate (în marea lor majoritate nefiscalizate), se observă faptul că, în primele cinci luni din 2017, au fost înmatriculate peste 214.000 unități (cca. 71% din volumul înregistrat pe întreg anul 2016), adică de 5,8 ori mai multe decât cele noi.
Această situație se datorează, după cum APIA a și semnalat încă de anul trecut, eliminării de la 1 februarie a.c. a Timbrului de Mediu. Ceea ce este si mai grav insă, este faptul că s-a triplat numărul autoturismelor rulate importate cu emisii poluante ridicate (Normele Euro3 si Euro2), respectiv de la cca. 29.672 unități în 2016 la cca. 87.099 unităti în 2017.
I.Analiza sectorială-Producţia naţională și Exportul:
Având în vedere faptul că datele primite sunt incomplete, suntem nevoiți să nu detaliem aceste două capitole. Menționăm doar datele referitoare la producția Ford România și Roman S.A. care, în primele cinci luni, au totalizat 23.601 unități, toate fiind exportate, în creștere cu 12,2% față de aceeasi perioadă a anului trecut.
II. Vânzările de autovehicule noi:
În luna mai 2017 s-au livrat cu 31,6% mai multe autovehicule decât în luna aprilie, fapt ce face ca, pe ansamblul primelor cinci luni să se ajungă la un total de 54.595 unități, cu 18,1% mai mult decât în primele cinci luni din 2016. Autoturismele, care reprezintă 80% din totalul livrărilor realizate în aceste cinci luni din 2017 (43.792 unități), înregistrează o creștere față de aceeași perioadă a anului 2016 de 22,0%, iar vehiculele comerciale (marfă și persoane), una de 4,5%.
Top-ul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de către Dacia, cu 13.582 unități, urmată de către Volkswagen, cu 5.830 unități, Ford 4.363 unități, Renault cu 4.234 unități și Skoda 3.965 unități. 2/2 La autoturisme, în funcție de volumele livrate, top-ul pe mărci are pe primul loc Dacia, cu 12.076 unități (27,6% cotă de piață, pe un volum în creștere cu 25,9% față de 2016), urmată de Volkswagen cu 5.102 unități (11,7% cotă de piață, volume în creștere cu 32,1% față de 2016); Skoda 3.965 unităţi (9,1% din total piață, volume în creștere cu 4,7%); Renault 3.466 unități (7,9% cotă de piață, volume mai mari cu 34,3%); Ford 3.013 unităţi (6,9% din total piață, volume în creștere cu 27,2%); și Opel cu 1.919 unităţi (4,4% din total piață, volume mai mari cu 26,1%).
Pe modele, cu cele 4.338 unități vândute, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în primele cinci luni din 2017, urmat de Dacia Sandero cu 3.055 unități, Dacia Duster 2.523 unități, Skoda Octavia 1.779 unități și Renault Clio, 1.350 unități. Analizând segmentarea pe clase, observăm o evoluție mixtă, majoritatea segmentelor înregistrând creșteri, unele chiar importante (Clasa E +53,5%, SUV +36,3%, Clasa B +25,0%, Clasa C +23,3%, Clasa F +15,2%, Sport +6,5% si Clasa A +5,1%) iar altele, scăderi, unele semnificative (MPV -32,6% si Clasa D -9,3%). In funcţie de tipul de combustibil, autoturismele diesel continuă să fie majoritare in piață, cu o pondere de 50,5%, care este însă mai redusă comparativ cu cea din aceeași perioadă a anului trecut (56,1%). Dintre primele 10 mărci / modele cele mai vândute, 9 mărci și respectiv 6 modele au o pondere a vânzărilor cu motorizări diesel peste această medie (50,5%).
În ceea ce privește autoturismele „verzi“ (electrice și hibride), acestea au ajuns la o pondere de 1,6% din totalul livrărilor realizate în primele cinci luni ale lui 2017. Chiar dacă volumele sunt foarte mici, creșterile sunt importante (cele electrice s-au dublat, +114,3%, iar cele hibride, s-au triplat +194,6%) și arată faptul că există un potențial important de creștere al acestei categorii de autoturisme care, stimulată corespunzător (așa cum este astăzi), va realiza volume importante și va contribui, astfel, la reducerea poluării din trafic.
În funcție de culoarea preferată, alb și gri domină în continuare cererea, acestea înregistrând 32,0% și respectiv, 25,6% din totalul preferințelor. Urmează albastru cu 13,2% și negru cu 10,7%. O altă analiză de interes este și evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4×4). Acestea reprezintă 23,3% din totalul livrărilor realizate în primele 5 luni din 2017, pe un volum total de 10.184 unități, în creștere cu 25,2% față de 2016. In funcție de țara de proveniență a autoturismelor, situația se prezintă astfel: 25,4% sunt de proveniență autohtonă, 23,8% sunt fabricate în Germania, 11,4% sunt din Cehia; 8,6% din Spania și 7,9% din Turcia. În acest context, comparativ cu anul 2016, livrările de autoturisme din producția autohtonă au crescut în anul 2017 cu un consistent 27,6%, in timp ce creșterea autoturismelor din import este una mai mică, respectiv 20,2%.
În concluzie, față de datele înregistrate până acum, putem estima că, dacă nu vor fi evenimente / măsuri de natură să afecteze sectorul auto, în anul 2017 se va înregistra o creștere a pieței auto de peste 10-12%.
Despre Apia
Asociația Producătorilor si Importatorilor de Automobile – APIA – a luat ființă în anul 1994 și reunește azi cele mai importante societăți din domeniul automobilului: producători naționali, importatorii de autovehicule precum și alte firme de renume din domeniul componentelor și accesoriilor auto sau al lubrifianților. Începând cu anul 1996, APIA este membru al Organizației Internaționale a Constructorilor de Automobile – OICA, forumul mondial al constructorilor de automobile. În anii 1997 și 2011, APIA a avut onoarea de a găzdui la București, Adunarea Generală OICA.