Structurile de cazare turistică sunt ocupate într-un grad extrem de redus, care oscilează în jurul valorii de 30%i iar soluția ar fi dezvoltarea incoming-ului, arată un studiu publicat joi de agenția de turism specializată pe aducerea de turiști străini în țara noastră – Invitation Romania.
Potrivit lui Gheorghe Fodoreanu, președintele Invitation Romania, unul dintre principalii touroperatori români specializați pe incoming și fost președinte al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), România poate primi, anual, de 10 ori mai mulți turiști străini, mai precis 20 de milioane, în loc de 2,5 milioane, atât cât raportează statisticile oficiale.
„România poate câștiga din turism 20 de miliarde de euro anual, iar aportul la PIB poate fi de 20% și nu de 2%, cât este înregistrat acum”, arată autorii studiului.
România poate fi o destinație mult mai atractivă. Cifrele Institutului Național de Statistică ne arată gradul de ocupare scăzut în general, dar foarte mic raportat la turiștii străini. Turismul intern nu se mai poate dezvolta foarte mult, pentru că există o limită a pieței. Oricum, acordarea voucherelor de vacanță a contribuit esențial la dezvoltarea turismului intern. Dacă România are 20 de milioane de locuitori și 10 milioane de potențiali turiști în propria țară, în toată lumea sunt aproape 8 miliarde de oameni, deci resursa de turiști străini este practic nelimitată. Din aceștia, teoretic, România poate primi 20 de milioane anual, cu actuala capacitate de cazare. Firește, dacă ar fi să asistăm la un boom al turismului de incoming, cererea fiind mai mare decât oferta, în mod natural va crește numărul de investitori în structuri de cazare.
Gheorghe Fodoreanu, președintele Invitation Romania
Petele negre ale turismului românesc
Invitation Romania consideră că potențialul de incoming al României are câteva „pete negre”, care, prin eliminarea lor, ar putea asigura un salt uriaș al numărului de turiști străini care ar opta pentru țara noastră.
Iată care ar fi direcțiile care trebuie dezvoltate:
– Oferta globală a turismului balneoclimateric, cu revigorarea imaginii în jurul produsului Gerovital și al Litoralului românesc
– Oferta de schi și de turism montan; turismul de iarnă
– Cât mai multe evenimente locale și naționale propuse către mediile economice, culturale, sportive și politice
– Exploatarea unor tematici unice cel puțin în Europa: Castelul Bran și legenda lui Dracula, Delta Dunării, potențialul rural al României, Transilvania și rolul Prințului Charles ca ambasador turistic al României, cele 209 de castele, cei 1.060 de kilometri ai fluviului Dunărea care trec pe teritoriul nostru, cu potențialul său imens…
Dacă am fi fost o destinație turistică de top, pentru programele legate de castelele din Transilvania, turiștii străini s-ar fi bătut pe rezervări cu 1-2 ani înainte.
Gheorghe Fodoreanu, președintele Invitation Romania
Ce spun statisticile oficiale
Potrivit Invitation Romania, cea mai importantă radiografie a turismului românesc este dată de gradul anual de ocupare. Totalul înnoptărilor a fost, în 2017, de 27.092.523.
„Dacă raportăm la totalul de 87.655.772 de locuri-zile, înseamnă că gradul de ocupare a fost de numai 30,92%. Rămân 60.563.249 de locuri-zile neexploatate. Dacă fiecare turist ar petrece 3 nopți de cazare, ar mai putea fi primiți exact 20 de milioane de turiști peste cei înregistrați în prezent”, precizează sursa citată.
REVISTA PATRONATELOR a redat, recent, ultimele statistici oficiale privind capacitatea de cazare turistică, raportate de INS, care pot fi accesate AICI
Cum să ne atingem potențialul turistic
Reprezentanții industriei de incoming consideră că dacă dorim să ajungem la 20 de milioane de turiști, am avea nevoie de:
– 2-3 autostrăzi pentru traversarea Munților Carpați
– Autostradă pe direcția Viena – Budapesta – București – Constanța
– Legătură rutieră non stop între Kiev, Chișinău și Constanța
– Dezvoltarea Aeroportului Internațional Mihail Kogălniceanu Constanța, pentru revenirea sa printre aeroporturile ce deservesc turismul de pe Litoral. „Litoralul românesc ar trebui să primească, anual, între 3 și 5 milioane de turiști”
– Investiții în porturile dunărene, greu de calificat, în prezent, drept „civilizate”.
„Dacă este să raportăm la turismul intern și la incoming, turiștii români au consumat 21.801.487 de înnoptări, iar turiștii străini, 5.291.036 de înnoptări. Putem spune că din totalul înnoptărilor, străinii au deținut o pondere de 24,2%. Mergând mai departe, gradul de ocupare deținut de către turiștii străini din total locuri-zile a fost de numai 6%!
Urmărind statisticile Institutului Național de Statistică, se observă că în România este încă un turism sezonier, majoritatea turiștilor optând pentru iulie-septembrie, perioada de concedii atât pentru români, cât și pentru străini. Majoritatea turiștilor străini care aleg destinația România optează pentru circuitele culturale și tematice, în perioada mai – octombrie, dar nu este suficient. Avem obligația, față de industria turistică a României, de a dezvolta incoming-ul, care se adresează unui potențial de clienți practic fără limită. Pentru ca acești turiști să vină din ce în ce mai mult, avem nevoie de prezență externă ca imagine, de prezența ofertelor pe piața mondială și de servicii de calitate. Acestea formează triunghiul succesului în incoming.
Gheorghe Fodoreanu, președintele Invitation Romania
Grad de ocupare foarte mic peste an
„O problemă a turismului românesc este și aceea că, în anumite perioade ale anului, gradul de ocupare este destul de mic”, mai arată studiul citat.
Iată care au fost – potrivit datelor INS citate de Invitation Romania – gradele de ocupare lunare, pentru România, în perioada octombrie 2017-septembrie 2018:
Octombrie 2017 – 30,7%
Noiembrie 2017 – 27,7%
Decembrie 2017 – 24,3%
Ianuarie 2018 – 21,7%
Februarie 2018 – 23,9%
Martie 2018 – 22,5%
Aprilie 2018 – 24,8%
Mai 2018 – 26,6%
Iunie 2018 – 32,3%
Iulie 2018 – 44%
August 2018 – 51,5%
Septembrie 2018 – 36,9%.
Despre Invitation Romania
Înfiinţată în 2006, Invitation Romania este una dintre principalele agenţii de turism din România specializată pe incoming, respectiv pe aducerea de turişti străini în țara noastră.
Touroperatorul Invitation Romania aduce turişti din toată lumea, în special din Asia, Germania, Franţa, Belgia, An¬glia, Spania. Printre produsele promovate se numără circuite în Maramureş, Bucovina, Delta Dunării, Transilvania.
Fondatorul Invitation Romania, Gheorghe Fodoreanu, s-a dedicat, de peste 40 de ani, aducerii turiştilor străini în România. A fost ghid şi responsabil pentru piaţa franceză al ONT Carpaţi, singura firmă, de stat, care se ocupa cu aducerea turiştilor străini înainte de 1989, pe vremea comunismului. În 1990, a fondat, alături de parteneri, unul dintre primii touroperatori privaţi din România specializaţi pe incoming, Simpa Turism – Nouvelles Frontieres. Apoi a înfiinţat, alături de alţi acţionari, firmele Simpa Sport, Visit Romania, iar în 2006 a fondat Invitation Romania, touroperator unde este acţionar 100%. În 2004 a înfiinţat Comisia de Incoming a Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), organizaţie al cărei preşedinte a fost între 2006 şi 2007.
În 28 de ani, de când lucrează în mediul privat, Gheorghe Fodoreanu se poate mândri că a generat României circa 100 de milioane de euro prin incoming.
De-a lungul timpului, Invitation Romania a obţinut mai multe premii şi distincţii, printre care se numără: de două ori premiul internaţional al clientelei Thomas Cook, locul 1 pentru incoming şi locul 1 pentru originalitatea programului colector la Gala Top Hotels 2017 respectiv 2018, premii acordate de Federaţia Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR) şi Autoritatea Naţională pentru Turism etc.