-4.9 C
București
joi, 13 februarie, 2025

Topul Scumpirilor ANUALE: Prețul cartofilor a crescut cu 72%, conservele de legume au depășit 20%, media alimentelor – 5%

Dată:

Datele detaliate din Buletinul Statistic de Prețuri pe luna iunie, analizate de REVISTA PATRONATELOR, arată că, față de iunie 2018, alimentele s-au scumpit în medie cu 5%, în condițiile în care cartofii s-au scumpit cu 71,9%, iar conservele de legume – cu 20,2%.

Spre deosebire de comunicatele de presă, Buletinele Statistice de Prețuri prezintă și evoluțiile dintr-o anumită lună față de aceeași lună din anul anterior. Din ediția pe iunie 2019 a acestui Buletin, publicată recent de Institutul Național de Statistică, REVISTA PATRONATELOR a extras Topul Scumpirilor Anuale.

Iată primele 10 locuri din acest clasament:
1. Cartofi +71,96%
2. Conserve de legume +20,2%
3. Energie, gaze +6,26%
4. Făină +6,15%
5. Țigări +6%
6. Telefon +6%
7. Termoficare +5,8%
8. Salubritate, apă-canal +5,7%
9. Pâine +5,08%
10. Coafură/frizerie +5%.

Cu procentaje de peste 2% – până la 5% – s-au mai scumpit produse/servicii cum ar fi carnea de porc (4,5%) și de pasăre (3,39%), combustibilii (3,1%), lactatele (3%) sau abonamentul auto (2,3%).

De remarcat este că toate aceste produse fac parte din costurile inevitabile ale vieții pe care românii cu greu le pot amâna, fiind nevoiți să și le acopere lună de lună.

DOCUMENT
Buletinul Statistic de Prețuri pe luna iunie 2019 poate fi descărcat de AICI

EVOLUȚIA PREȚURILOR în iunie 2019 față de iulie 2018 (extras)

Per ansamblu, alimentele s-au scumpit în iunie 2019 față de iunie 2018 cu 5% și mărfurile nealimentare cu 2,89%, iar tarifele pentru servicii au crescut cu 4,26%, mai arată Buletinul Statistic de Prețuri al INS pe luna iunie.

Cartofii, campionii scumpirilor și la 8 luni

Și în primele 8 luni din 2019, cartofii sunt în topul scumpirilor, de data asta pe locul al doilea, cu +16,7%, prima poziție fiind ocupată de citrice și fructele meridionale (cu +22,8%), reiese dintr-un comunicat de presă transmis miercuri de INS.

Per ansamblu, „preţurile de consum în luna august 2019 comparativ cu luna august 2018 au crescut cu 3,9%. Rata anuală calculată pe baza indicelui armonizat al preţurilor de consum (IAPC) este 4,1%”, a comunicat INS.

În primele 8 luni (perioada decembrie 2018 – august 2019), inflația a fost de 2,83% în condițiile în care alimentele s-au scumpit în medie cu 3,12% și mărfurile nealimentare cu 2,44%, iar tarifele pentru servicii au crescut cu 3,34%.

„Rata medie a preţurilor de consum în ultimele 12 luni (septembrie 2018 – august 2019) faţă de precedentele 12 luni

(septembrie 2017 – august 2018), calculată pe baza IPC, este 3,9%. Determinată pe baza IAPC, rata medie este 4%”, a mai comunicat INS.

TOPUL SCUMPIRILOR în primele 8 luni din 2019
Categorie Evoluție (%)
   – Citrice şi alte fructe meridionale 22.87
   – Cartofi 16.72
   – Aerian 13.02
Fructe şi conserve din fructe 12.90
Tutun, ţigări 7.65
   – Fructe proaspete 5.87
Apă, canal, salubritate 5.71
   – Servicii poştale 5.70
   – Telefon 5.36
   – Carne de porcine 4.92
Combustibili 4.64
Poştă şi telecomunicaţii 4.62
        – Făină 4.39
   – Produse de morărit 3.81
Carne, preparate şi conserve din carne 3.63
Legume şi conserve de legume 3.60
   – Plata cazării în unităţi hoteliere 3.54
   – Preparate din carne 3.34
SERVICII 3.34
   – Energie termică 3.30
Reparaţii auto, electronice şi lucrări foto 3.30
Igienă şi cosmetică 3.29
   – Carne de bovine 3.28
   – Abonament radio, televiziune 3.28
MĂRFURI ALIMENTARE 3.12
        – Mălai 3.10
   – Conserve din carne 3.07
MEDIA GENERALĂ 2.83
Alte produse alimentare 2.79
   – Cărţi, ziare, reviste 2.75
Produse de morărit şi panificaţie 2.74
        – Pâine 2.70
        – Produse de franzelărie 2.68
   – Rutier 2.65
   – Pâine, produse de franzelărie şi specialităţi 2.61
Îngrijire medicală 2.59
   – Peşte proaspăt 2.54
Alte servicii 2.54
MĂRFURI NEALIMENTARE 2.44
Transport interurban (alte feluri de transport) 2.43
Peşte şi conserve din peşte 2.37
   – Zahăr 2.37
   – Unt 2.34
   – Carne de pasăre 2.33
        – Specialităţi de panificaţie 2.30
Restaurante, cafenele, cantine 2.24
Alte servicii cu caracter industrial 2.20
   – Margarină 2.14
   – Conserve şi alte produse din peşte 2.13
   – Ţuică, rachiuri şi alte băuturi 2.08
Cinematografe, teatre, muzee, cheltuieli cu  învăţământul şi turismul 2.03
        – Medicamente 2.00
Zahăr, produse zaharoase şi miere de albine 1.95
Confecţionat şi reparat îmbrăcăminte şi încălţăminte 1.92
   – Autoturisme şi piese de schimb 1.89
        – Brânză de vacă (telemea) 1.86
   – Articole medicale 1.83
   – Săpun de rufe 1.80
   – Maşini de aragaz, butelii 1.77
   – Lapte – total 1.75
Lapte şi produse lactate 1.71
   – Energie electrică 1.71
   – Bere 1.68
Alte mărfuri nealimentare 1.68
   – Conserve din fructe 1.67
Băuturi alcoolice 1.63
Produse cultural-sportive 1.61
Articole de igienă, cosmetice şi medicale 1.60
        – Lapte de vacă 1.56
   – Brânză – total 1.50
   – Maşini de spălat 1.50
   – Mobilă 1.47
   – Articole de menaj 1.47
Produse de uz casnic, mobilă 1.44
   – Articole de galanterie, pasmanterie şi mercerie 1.33
   – Frigidere şi congelatoare 1.29
   – Auto – abonamente 1.28
   – Vin 1.23
   – Ţesături 1.23
   – Articole de igienă, cosmetice 1.23
   – Tricotaje 1.22
Îmbrăcăminte, articole de galanterie, pasmanterie si mercerie 1.18
Încălţăminte 1.17
   – Confecţii 1.13
   – Miere de albine 1.05
Ulei, slănină, grăsimi 1.04
Chirie 1.04
Articole chimice 0.94
        – Brânză de oaie (telemea) 0.92
   – Lacuri şi vopsele 0.86
   – Încălţăminte din piele 0.82
   – Detergenţi 0.77
Cacao şi cafea 0.61
   – Ceasuri, aparate audio-video, articole sportive 0.59
   – Cafea 0.58
Transport urban 0.56
   – Ulei comestibil 0.45
   – Alte legume şi conserve de legume 0.21
   – C.F.R. 0.00
Energie electrică, gaze şi încălzire centrală -0.61
   – Fasole boabe şi alte leguminoase -2.23
   – Gaze -4.93
Ouă -6.63

Sursa: Institutul Național de Statistică, date prelucrate de REVISTA PATRONATELOR

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

IMM-urile din România se confruntă cu provocări majore: inflația, digitalizarea și lipsa forței de muncă

Mediul de afaceri din România traversează o perioadă de transformări semnificative, iar întreprinderile mici și mijlocii (IMM) se află în fața unor provocări importante. Potrivit unui raport recent al Consiliului Național al IMM-urilor, principalele dificultăți cu care se confruntă antreprenorii sunt inflația ridicată, tranziția către digitalizare și deficitul de forță de muncă.

Protecția Fermierilor împotriva Practicilor Comerciale Neloiale

implementarea acestor măsuri reprezintă un pas important în sprijinul fermierilor și al producătorilor mici, reducând dezechilibrele comerciale și creând un lanț de aprovizionare mai corect și mai transparent.

Noile Reglementări privind Ambalajele și Impactul lor asupra Mediului de Afaceri

În contextul noilor politici europene privind sustenabilitatea, Uniunea Europeană a introdus reguli stricte pentru gestionarea ambalajelor și reducerea deșeurilor de ambalaje. Aceste măsuri au...

Impactul Ordonanței de Urgență nr. 156/2024 asupra mediului de afaceri din România

Ordonanța de Urgență nr. 156/2024 reprezintă o schimbare majoră în peisajul fiscal românesc. Deși scopul său este de a alinia regimul fiscal intern cu cerințele bugetare și europene, efectele asupra companiilor pot fi semnificative. Este esențial ca antreprenorii și managerii să analizeze atent impactul acestor modificări și să își ajusteze strategiile financiare pentru a rămâne competitivi în acest nou context legislativ.

Măsuri fiscale și legislative recente: Provocări și schimbări pentru economia României

În ultimele luni, România a adoptat o serie de măsuri fiscale și legislative cu scopul de a sprijini sustenabilitatea financiară a statului și de a răspunde provocărilor economice interne și externe. Aceste schimbări vizează o gamă largă de sectoare, de la impozitarea băncilor și microîntreprinderilor, până la accize și reglementări privind TVA-ul.

Piața Muncii în România: Provocări și Perspective

România se confruntă cu o dinamică intensă pe piața muncii, iar factorii economici, demografici și tehnologici dictează direcția în care aceasta evoluează. Cum afectează aceste schimbări angajatorii și candidații? Care sunt soluțiile pentru viitor? Hai să analizăm împreună!