10.1 C
București
duminică, 20 aprilie, 2025

Un deputat vrea să interzică vânzarea de țigări în afara tutungeriilor. JTI acuză: Propunerea, inițiată „neetic și la limita legii” | DOCUMENT

Dată:

JTI România consideră că propunerea legislativă care vizează țigaretele și produsele cu potențial de risc redus, anunțată recent de către deputatul USR Emanuel Ungureanu, „este cea mai restrictivă și disproporționată de până acum, excede prevederile Directivei europene a tutunului, transpusă integral în legislația românească, și va avea un impact fără precedent asupra pieței legale”, arată un comunicat al companiei.

JTI România pune sub semnul întrebării modul în care a fost inițiat acest proiect. Conform Memorandumului semnat de Secretariatul general al Camerei Deputaților, „deputatul USR Emanuel Ungureanu a beneficiat de o deplasare în Irlanda, la invitația și pe cheltuiala lobiștilor antitutun care au redactat propunerea, „Inițiativa 2035 fără tutun”, sprijinită de Campaign for Tobacco Free Kids (Bloomberg Initiative for Tobacco Control) și European Network for Smoking Prevention”.

De altfel, arată JTI România, „inițiatorul a declarat public despre proiectul pe care și l-a însușit: „e proiectul dnei Brad, îl știm cu toții (…) nu este asumarea mea, nu am construit eu aceste idei, le-am preluat de la Ramona Brad, România 2035 fără tutun (…) noi ni le asumăm așa, într-o formă radicală (…)”. 

Considerăm că aceste practici sunt mai mult decât discutabile și atragem atenția asupra modului în care s-a ajuns la promovarea proiectului, mai ales  în contextul în care ONG-urile de acest tip acuză în permanență companiile legale de tutun de corupție și practici incorecte, fără niciun argument concret. Reamintim că, potrivit legii, pentru a fi promovate, inițiativele societății civile trebuie sa întrunească 100.000 de semnături.
Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications JTI România

DOCUMENT
Memorandumul intern al Camerei Deputaților privind deplasarea unei delegații în Irlanda, la o conferință despre tutun, poate fi descărcat de AICI

Ce vrea deputatul USR

Inițiativa urmărește interzicerea expunerii produselor din tutun la punctele de vânzare, „cu excepția magazinelor specializate în vânzarea produselor din tutun” (gen tutungerie), categorie limitată în România la doar câteva magazine dintr-un total de circa 70.000 în care se comercializează și țigarete, pe lângă alte produse de larg consum.

„Un astfel de amendament a fost respins de plenul Parlamentului European atunci când a fost adoptată Directiva 40/2014, transpusă prin Legea nr. 201/2016”, precizează JTI România.

Argumentul conform căruia aceasta ar fi o măsură de reducere a publicității „nu ține cont că, în micile magazine de cartier și din mediul rural, în lipsa vizibilității produselor comercializate, vânzătorul ar putea oferi consumatorilor, de sub tejghea, inclusiv produse provenind din comerțul ilegal (de contrabandă sau contrafăcute), aspect care nu poate fi ignorat, în special în regiunile expuse traficului ilicit cu produse din tutun (în județele de la frontieră piața neagră ajunge și la 50%)”, menționează compania.

În plus, potrivit JTI România, „măsura ignoră contextul actual în care mai mult de jumătate din fețele pachetelor este rezervată de fapt avertismentelor de sănătate”.

Definiția fumatului s-ar putea extinde și la „electronice”?

Alte modificări vizate de proiect privesc extinderea definiției fumatului la noile produse din tutun, inclusiv la cele care nu conțin tutun și nu se fumează (țigarete electronice) și interzicerea vapatului în spațiile publice închise, interzicerea promovării de orice fel, interzicerea sponsorizărilor etc.

„Reamintim că România se află deja pe locul șapte în topul celor mai restrictive țări europene în domeniul reglementării tutunului, potrivit unui studiu realizat chiar de către cei care au redactat textul propunerii legislative preluate de deputatul Emanuel Ungureanu. De altfel, inițiatorul omite să precizeze că, pe lângă modelele amintite în expunerea de motive – Irlanda, Ungaria, Kosovo, Turkmenistan, Franța – în majoritatea covârșitoare a statelor europene nu există astfel de prevederi”, a mai comunicat JTI România.

În plus, „există state membre unde este permisă publicitatea la produsele din tutun în outdoor (Germania, Bulgaria) sau fumatul în spații special amenajate (Austria)”.
De asemenea, „în țările luate drept model de inițiator, autoritățile de sănătate din domeniu admit că restricțiile nu au produs nici un efect în privința reducerii consumului. Chiar dintr-un raport al Organizației Mondiale a Sănătății (OMS) reiese că în Europa se fumează cel mai mult din lume, în ciuda tuturor restricțiilor, cu un procent de peste 29%”, arată comunicatul citat.
Raportul OMS poate fi accesat AICI

„Restricții inutile în locul unei campanii de prevenire”

„În loc ca inițiatorii să se concentreze pe campanii de comunicare, educare și de prevenire a fumatului în rândul minorilor, preferă restricții inutile, care încalcă libertatea de alegere a consumatorului adult. În timp ce retailerii și producătorii legali se vor da peste cap să aplice legea, minorii vor putea cumpăra produse ilegale de oriunde – de la metrou, din piețe, de la colțul străzii”, consideră reprezentanții JTI România.

„Dat find că numita inițiativă propune modificarea a patru legi diferite, dintre care două de transpunere a unor directive europene, considerăm că este necesar să fie dezbătută în vederea unui Raport comun al Comisiei pentru buget, Comisiei economice, Comisiei pentru cultură și Comisiei pentru sănătate, având în vedere atât aspectele de sănătate publică, cât  și implicațiile comerciale majore și impactul economic și bugetar”, se mai arată în comunicat.

Astfel, „s-ar păstra o abordare echilibrată, luând în considerare nu doar ipoteticul obiectiv de sănătate publică, dar și interesele consumatorilor, protejarea activității micilor comercianți, menținerea veniturilor bugetare la indicatorii previzionați de către autoritățile fiscale și continuarea luptei împotriva comerțului ilicit cu produse din tutun care, în prezent, aduce prejudicii la bugetul de stat de circa 700 de milioane de euro pe an”.

JTI România reamintește că Programul „2035 fără tutun” este finanțat de Fundația Bloomberg, existând în ultimii ani „multiple încercări și presiuni asupra autorităților de a promova măsuri și propuneri legislative excesive împotriva unui sector economic important, al doilea contribuabil la bugetul de stat, cu peste trei miliarde de euro virate anual, sector aflat în topul investitorilor și al angajatorilor”.

Potrivit Eurostat, Romania este al treilea producător de țigarete din UE, după Germania și Polonia.

Despre JTI
JTI este membră a Grupului Japan Tobacco (JT), unul dintre cei mai mari producători mondiali de produse din tutun. Compania are operațiuni în peste 130 țări și deține Winston, marca numărul doi la nivel global, precum și Camel, în afara SUA.
Prin Logic, JTI este, de asemenea, un jucător major pe piața țigaretelor electronice. Cu sediul la Geneva, Elveția, JTI are peste 45.000 de angajați.
În România, compania a aniversat în 2018, 25 de ani de când este prezentă pe piață.

1 COMENTARIU

  1. Adaosul comercial la țigări, rezervat „legal” comercianților de amănuntul, este insuficient, neacoperind în mod real cheltuielile preconizate cu aprovizionarea și desfacerea acestora. Un adaos de cel puțin 10% ar putea fi o soluție rezonabilă pentru comercianți.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

Ghid Practic privind Protecția Informațiilor Clasificate

Introducere Protecția informațiilor clasificate este esențială pentru securitatea națională și integritatea instituțiilor. Acest ghid oferă recomandări și măsuri esențiale pentru gestionarea și protejarea acestor informații...

Piața Muncii în 2025: Provocări și Oportunități

Piața muncii în 2025 este marcată de schimbări profunde. Pe de o parte, anumite sectoare, precum IT-ul, se confruntă cu dificultăți, iar angajații caută soluții alternative. Pe de altă parte, domenii emergente, precum industria verde, oferă noi oportunități de angajare. Cu o competiție crescută și o dinamică în continuă schimbare, atât angajatorii, cât și angajații trebuie să se adapteze pentru a rămâne relevanți pe piața muncii.

IMM-urile din România se confruntă cu provocări majore: inflația, digitalizarea și lipsa forței de muncă

Mediul de afaceri din România traversează o perioadă de transformări semnificative, iar întreprinderile mici și mijlocii (IMM) se află în fața unor provocări importante. Potrivit unui raport recent al Consiliului Național al IMM-urilor, principalele dificultăți cu care se confruntă antreprenorii sunt inflația ridicată, tranziția către digitalizare și deficitul de forță de muncă.

Protecția Fermierilor împotriva Practicilor Comerciale Neloiale

implementarea acestor măsuri reprezintă un pas important în sprijinul fermierilor și al producătorilor mici, reducând dezechilibrele comerciale și creând un lanț de aprovizionare mai corect și mai transparent.

Noile Reglementări privind Ambalajele și Impactul lor asupra Mediului de Afaceri

În contextul noilor politici europene privind sustenabilitatea, Uniunea Europeană a introdus reguli stricte pentru gestionarea ambalajelor și reducerea deșeurilor de ambalaje. Aceste măsuri au...

Impactul Ordonanței de Urgență nr. 156/2024 asupra mediului de afaceri din România

Ordonanța de Urgență nr. 156/2024 reprezintă o schimbare majoră în peisajul fiscal românesc. Deși scopul său este de a alinia regimul fiscal intern cu cerințele bugetare și europene, efectele asupra companiilor pot fi semnificative. Este esențial ca antreprenorii și managerii să analizeze atent impactul acestor modificări și să își ajusteze strategiile financiare pentru a rămâne competitivi în acest nou context legislativ.