18.6 C
București
miercuri, 26 martie, 2025

Uniunea Societăților de Asigurări, amendată de Consiliul Concurenței. Cristian Roșu, ASF: Piața asigurărilor este stabilă și sigură

Dată:

Autoritatea de Supraveghere Financiară – ASF – a luat act de sancțiunea aplicată de către Consiliul Concurenței unui număr de nouă societăți de asigurare ce activează sau au activat pe piața de asigurări din România, precum și Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR).

„Ca urmare a promovării unei noi legislații care guvernează piața asigurărilor, ulterior perioadei de referință luate în considerare de Consiliul Concurenței în acordarea sancțiunilor, au fost introduse o serie de mecanisme noi, care au contribuit la stabilizarea și bunul mers al pieței RCA”, arată un comunicat al ASF.

Autoritatea de Supraveghere Financiară va continua să analizeze necesitatea modificării cadrului legislativ aplicabil pentru a se asigură că acesta răspunde nevoilor sectorului de asigurări și a consumatorilor de produse de asigurare.

Din datele și analizele ASF, toate societățile de asigurare care dețin la această data autorizație de funcționare, supuse sancțiunilor Consiliului Concurenței, au valori ale ratelor de solvabilitate (SCR) cu mult peste valorile minime necesare. De asemenea, în cazul acestor asigurători, cerința minimă de capital (MCR) este îndeplinită, fiind de aproape patru ori peste limita minimă impusă de lege.
Cristian Roșu, vicepreședinte ASF

Ce spun statisticile

Conform datelor ASF, la data de 30 septembrie 2018, la nivelul întregii piețe, nivelul ratei de acoperire a SCR a fost de 1,73, iar cel al MCR a fost de 3,99, ambele raportate la o cerință minimă de 1.

De asemenea, valoarea excedentului fondurilor proprii eligibile să acopere SCR era de 2,1 miliarde lei, iar valoare excedentului fondurilor proprii eligibile să acopere MCR era de 3,5 miliarde lei.

„Toate aceste elemente arată că piață este stabilă iar previziunile nu indică o înrăutățire în persepectiva perioadei următoare. ASF va urmări în continuare cu atenție atât evoluția ratelor de prudențialitate, cât și adecvarea capitalurilor, astfel încât să fie asigurată protecția consumatorilor și stabilitatea pieței”, precizează ASF.

Pentru ce au primit asigurătorii amenzi de 53 de milioane de euro

Consiliul Concurenţei a anunțat recent că a sancţionat nouă companii de asigurare şi Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) cu amenzi totale în valoare de 246,73 milioane de lei (aproximativ 53 de milioane de euro) „pentru încălcarea reglementărilor naţionale şi europene din domeniul concurenţei prin coordonarea comportamentelor pe piaţă în vederea majorării tarifelor la asigurările obligatorii de răspundere civilă (RCA)”.

În urma investigaţiei, autoritatea de concurenţă a constatat că Allianz – Ţiriac Asigurări SA, Asigurarea Românească – Asirom Vienna Insurance Group SA, Societatea Asigurare-Reasigurare Astra Asigurări SA, Carpatica Asig SA, Euroins România Asigurare-Reasigurare SA, Generali România Asigurare Reasigurare SA, Groupama Asigurări SA, Omniasig Vienna Insurance Group SA şi Uniqa Asigurări SA „au participat la un schimb de informaţii sensibile din punct de vedere comercial referitoare la intenţiile acestor societăţi de a majora tarifele RCA”.

„Această practică concertată, facilitată de UNSAR, a condus la restrângerea concurenţei pe piaţa serviciilor de asigurare RCA în perioada octombrie 2012 – noiembrie 2016, deoarece societăţile de asigurare nu şi-au mai stabilit în mod independent tarifele, ci au acţionat concertat pe piaţă, ţinând cont de discuţiile de a-şi majora tarifele purtare în cadrul asociaţiei”, a precizat Consiliul Concurenței.

Asociaţiile au un rol important şi este legitim ca membrii acestora să se întâlnească şi să discute pe diverse teme, însă nu trebuie să ajungă la schimburi de informaţii sensibile din punct de vedere comercial, cum sunt cele referitoare la preţuri actuale sau viitoare. Aceste schimburi de informaţii sensibile reduc incertitudinea cu privire la strategiile concurenţilor şi favorizează coordonarea comportamentului pe piaţă, eliminând concurenţa. Pe o piaţă concurenţială, companiile trebuie să se întreacă pentru a furniza servicii de calitate în condiţii avantajoase, fiecare stabilindu-şi în mod independent politica de tarife în funcţie de propria strategie şi de structura costurilor implicate de desfăşurarea activităţii.
Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei

Amenzile au fost aplicate astfel:
1. Allianz Ţiriac Asigurări SA – 43.442.939 de lei
2. Asigurarea Românească Asirom Vienna Insurance Group SA – 36.970.408 lei
3. Societatea Asigurare-Reasigurare Astra Asigurări SA – 22.037.026 de lei
4. Carpatica Asig SA – 26.858.238 de lei
5. Euroins România Asigurare-Reasigurare SA – 6.346.453,60 lei
6. Generali România Asigurare Reasigurare SA – 21.445.106 lei
7. Groupama Asigurări SA – 35.378.902 lei
8. Omniasig Vienna Insurance Group SA – 40.529.090 de lei
9. Uniqa Asigurări SA – 13.570.597 de lei
10. UNSAR – 160.436 de lei.

Clemență pentru Euroins

În cadrul investigaţiei, Euroins a recunoscut în integralitate fapta anticoncurenţială şi a furnizat, în cadrul procedurii de clemenţă, o serie de documente şi informaţii ce au avut o contribuţie semnificativă la probarea acesteia şi, ca urmare, a beneficiat de o reducere a amenzii.

În cazul societăţilor Astra şi Carpatica, Consiliul Concurenţei a luat în considerare o perioadă mai redusă de încălcare a legii, respectiv până la momentul în care Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) le-a retras autorizaţia de funcţionare.

Piaţa asigurărilor obligatorii auto a trecut prin împrejurări excepţionale, de criză, dar între timp a fost implementat noul pachet legislativ şi au fost eliminate, în mare parte, disfuncţionalităţile care au condus, în anii anteriori, la creşteri accentuate ale preţurilor. Faptul că s-au înregistrat progrese în funcţionarea pieţei asigurărilor, nu înseamnă că nu mai sunt necesare unele ajustări. Vom colabora cu ASF şi Guvernul pentru a identifica măsurile ce se impun pentru armonizarea legislației cu reglementările europene, respectiv consolidarea pieței pentru a nu conduce la creșterea prețului RCA.
Bogdan Chirițoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei

Recomandări pentru reechilibrarea pieței RCA

Autoritatea de concurenţă precizează că s-a implicat în procesul de evaluare a cauzelor care au determinat dezechilibrele pieţei şi a făcut o serie de recomandări pentru îmbunătăţirea funcţionării pieţei şi care, în mare parte, au fost preluate în legislaţia primară şi secundară, cum ar fi:
• introducerea posibilităţii de compensare directă;
• luarea în calculul a clasei bonus/malus a istoricului șoferului, nu doar a combinației unice șofer-vehicul;
• utilizarea tehnologiilor de tip telematics în determinarea primei RCA;
• asigurarea accesului la cazierul de conducător auto;
• declararea la emiterea poliței a tuturor șoferilor uzuali ai vehiculului (în vederea evaluării mai precise a riscului de daună). În urma introducerii acestei prevederi, evoluţia primelor va fi diferită de la caz la caz (în unele cazuri, în care riscurile cresc, primele vor fi mai mari iar pentru cazurile în care riscurile se diminuează primele vor fi mai mici);
• rafinarea criteriilor de risc folosite în calculul tarifului de primă.

Autoritatea de Concurenţă menționează că va colabora cu toţi actorii din acest sector, astfel încât, odată cu alinierea la prevederile UE, unele aspecte care, încă, creează îngrijorări să fie eliminate prin preluarea în legislaţie şi a celorlalte recomandări pe care le-a făcut şi care nu au fost preluate, cum ar fi:
• poliţele RCA să se poată încheia pentru 6 sau 12 luni, pentru persoane fizice, şi pentru o perioadă de la o lună la 12 luni, multiplu de o lună, pentru persoanele juridice (să nu se mai încheie poliţe RCA pentru o lună deoarece sunt destul de multe maşini în circulaţie, care nu au RCA valabil deoarece proprietarii au încheiat poliţa pentru o perioadă foarte scurtă – o lună – după care au uitat să o reînnoiască)
• introducerea unei prevederi cu privire la elaborarea de către ASF, împreună cu societățile de asigurare și unitățile de reparații auto reprezentative, sau cu organizațiile profesionale ale acestora, a unui cod de conduită aplicabil în relația dintre societățile de asigurare și unitățile de reparații auto, în vederea evitării prejudiciilor aduse consumatorilor.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

Ghid Practic privind Protecția Informațiilor Clasificate

Introducere Protecția informațiilor clasificate este esențială pentru securitatea națională și integritatea instituțiilor. Acest ghid oferă recomandări și măsuri esențiale pentru gestionarea și protejarea acestor informații...

Piața Muncii în 2025: Provocări și Oportunități

Piața muncii în 2025 este marcată de schimbări profunde. Pe de o parte, anumite sectoare, precum IT-ul, se confruntă cu dificultăți, iar angajații caută soluții alternative. Pe de altă parte, domenii emergente, precum industria verde, oferă noi oportunități de angajare. Cu o competiție crescută și o dinamică în continuă schimbare, atât angajatorii, cât și angajații trebuie să se adapteze pentru a rămâne relevanți pe piața muncii.

IMM-urile din România se confruntă cu provocări majore: inflația, digitalizarea și lipsa forței de muncă

Mediul de afaceri din România traversează o perioadă de transformări semnificative, iar întreprinderile mici și mijlocii (IMM) se află în fața unor provocări importante. Potrivit unui raport recent al Consiliului Național al IMM-urilor, principalele dificultăți cu care se confruntă antreprenorii sunt inflația ridicată, tranziția către digitalizare și deficitul de forță de muncă.

Protecția Fermierilor împotriva Practicilor Comerciale Neloiale

implementarea acestor măsuri reprezintă un pas important în sprijinul fermierilor și al producătorilor mici, reducând dezechilibrele comerciale și creând un lanț de aprovizionare mai corect și mai transparent.

Noile Reglementări privind Ambalajele și Impactul lor asupra Mediului de Afaceri

În contextul noilor politici europene privind sustenabilitatea, Uniunea Europeană a introdus reguli stricte pentru gestionarea ambalajelor și reducerea deșeurilor de ambalaje. Aceste măsuri au...

Impactul Ordonanței de Urgență nr. 156/2024 asupra mediului de afaceri din România

Ordonanța de Urgență nr. 156/2024 reprezintă o schimbare majoră în peisajul fiscal românesc. Deși scopul său este de a alinia regimul fiscal intern cu cerințele bugetare și europene, efectele asupra companiilor pot fi semnificative. Este esențial ca antreprenorii și managerii să analizeze atent impactul acestor modificări și să își ajusteze strategiile financiare pentru a rămâne competitivi în acest nou context legislativ.