Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România – UNSAR – consideră că decizia autorităților privind menținerea asigurărilor de garanție reprezintă soluția corectă care asigură o concurență sănătoasă pe piață.
Prin Hotărârea de Guvern privind procesul de atribuire a contractelor de achiziții publice, apărută în Monitorul Oficial, luni, pe 18 iunie 2018, asigurările de garanții, atât cele de participare, cât și cele de bună execuție sunt acceptate în continuare în cadrul procedurilor de licitație publică.
UNSAR împreună cu celelalte entități implicate au reacționat prompt la proiectul de lege care excludea societățile de asigurare din procesul de emitere a acestor produse financiare. UNSAR alături de PRBAR, UNSICAR, ASF și ANAP au pus bazele unui grup de lucru cu scopul de a identifica cele mai coerente soluții pentru păstrarea asigurărilor de garanții în cadrul procedurilor de achiziții publice.
În urma întâlnirilor din grupul de lucru, asociațiile au transmis către Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) și Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) o serie de propuneri pentru modificarea Proiectului de Hotarare de Guvern care ar fi limitat accesul pe piața achizițiilor publice a investitorilor care nu au o capacitate financiară suficientă ca să susțină atât costurile necesare obținerii unor instrumente de garanție emise de instituțiile de credit, cât și costurile de realizare a investiției.
UNSAR a avut un dialog permanent cu Agenția Națională pentru Achiziții Publice care a fost extrem de deschisă în identificarea unor măsuri conexe pentru eficientizarea modului de funcționare a produselor și menținerea acestora în procesul licitațiilor publice.
Efortul comun și colaborarea cu toate părțile implicate au dus la cea mai bună decizie și astfel s-au obținut soluții viabile care conduc la o dezvoltare sănătoasă a pieței de asigurări. Grupul de lucru nou înființat, format din UNSAR, ANAP, ASF, UNSICAR si PRBAR își va continua activitatea și are ca obiectiv realizarea unui cod de bune practici, astfel încât soluțiile propuse să poată fi valorificate eficient în piață.
Societățile de asigurare emit încă din 2009 instrumente de garantare de tipul garanțiilor de participare la licitație și garanțiilor de bună execuție, asigurând astfel o alternativa la clasica scrisoare de garanție bancară.
Raționamentul care a stat la baza introducerii dreptului operatorilor economici de a prezenta garanția de participare și de bună execuție și sub forma unui instrument de garantare emis de o societate de asigurări a fost tocmai pentru a limita costurile pe care aceștia le suportă în cadrul participării la licitațiile publice, dar și pentru a stimula concurența în zona IMM -urilor.
Măsura a vizat stimularea economiei, obiectiv care se constituie prioritar și în prezent pentru România. În acest context, UNSAR consideră că este absolut necesar ca industria de asigurări să fie utilizată pentru creșterea și dezvoltarea investițiilor în proiecte de țară, prin oferirea solvabilității companiilor în contractele de achiziții publice.