-3 C
București
duminică, 16 februarie, 2025

Alertă în industrie: Prețurile au crescut mai lent decât costurile de producție | DOCUMENT: Studiul „Barometrul Industriei” SNSPA

Dată:

Industria creşte valoric, dar nivelul activităţii raportat de manageri a rămas relativ neschimbat în perioada 2015-2018, iar prețurile au crescut mai lent decât costurile de producție, arată studiul intitulat „Barometrul Industriei”, prezentat miercuri de Școala Națională de Studii Politice și Administrative – SNSPA.

„Costurile de producţie au urcat puternic începând din 2016. Preţurile încasate de firme au crescut şi ele, începând din 2016, dar mult mai modest decât costurile. Creşterea preţurilor este probabil unul dintre factorii care explică creşterea volumului valoric al industriei între 2016-2018”, arată autorii studiului.

Contractare puternică a activităților în ultima parte a anului 2018

Redăm, în continuare, principalele concluzii ale studiului:
– Dinamica anuală a activităţii arată o volatilitate accentuată, cu două faze lungi de cădere – decembrie-ianuarie şi iunie-august
– În luna decembrie 2018, activitatea s-a contractat puternic la toţi indicatorii măsuraţi
– Comenzile pentru export au fluctuat moderat între 59-50 puncte în 2018, dar rata anuală a scăzut de la 59 în 2015 la 54 în 2018
– Importurile de materii prime arată în 2018 o volatilitate mai mare decât comenzile la export (între 65 şi 48) şi o tendinţă de scădere anuală între 2016-2018
– Forţa de muncă fluctuează pe parcursul anului în funcţie de tiparul de volatilitate sezonieră a activităţii, dar media anuală din ultimii 4 ani arată o uşoară contracţie permanentă
– În ultimele 3 luni din 2018 industria a fost mai slabă decât în ultimele 3 luni din 2017.

Așteptări mai puțin optimiste

În general, aşteptările managerilor despre viitor se prăbuşesc atunci când activitatea scade, dar se înviorează la fiecare sfârşit şi început de an, din motive independente de nivelul activităţii.

„În pofida fluctuaţiilor lunare, aşteptările au rămas relativ neschimbate de la un an la altul, ceea ce arată că pe termen lung plafonarea activităţii determină şi plafonarea aşteptărilor”, mai arată autorii studiului.

Ca antecedente sunt remarcate „investiţiile slabe, productivitatea modestă, forţa de muncă plafonată numeric, dezechilibrele generate de volatilitatea comenzilor şi a activităţii lunare și încetinirea economică din zona euro”.

Consecinţele potenţiale sunt, potrivit SNSPA, „vulnerabilitatea industriei la şocuri, posibilităţile limitate de creştere și adâncirea tendinţei de scădere”.

Cum a fost făcut Barometrul

Barometrul Industriei este realizat de IRSOP & SNSPA Facultatea de Management pe un eşantion de 300 de firme industriale, reprezentativ la nivelul celor 15.200 de firme industriale cu peste 9 angajaţi din România, care generează aproximativ 95% din totalul cifrei de afaceri din industrie.
Barometrul măsoară activitatea curentă din industrie şi aşteptările managerilor despre perioada viitoare.
În fiecare lună, începând din 2014, IRSOP şi SNSPA Facultatea de Management întreabă un eşantion de manageri dacă în firma lor producţia, comenzile, costurile, angajările, exporturile şi alţi indicatori au crescut, au rămas la fel, sau au scăzut faţă de luna precedentă.
Un index bazat pe raportul net dintre răspunsurile creştere/scădere semnalează expansiune dacă trece de 50 de puncte şi contracţie dacă scade sub 50.
Indexul reprezintă jumătate din procentul celor care spun că activitatea e neschimbată, plus cei care spun că activitatea a crescut.
Eşantionul este reprezentativ pentru cele peste 15.200 de firme industriale cu mai mult de 9 angajaţi, care realizează aproximativ 95% din totalul cifrei de afaceri din industrie.
Mărimea eşantionului acoperă domeniile manufactură, energie, extracţie şi reciclare deşeuri.
Datele sunt culese prin interviuri telefonice directe cu managerii incluşi în eşantion.

DOCUMENT
Studiul „Barometrul Industriei” SNSPA ediția Decembrie 2018 – varianta integrală – poate fi descărcat de AICI

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

IMM-urile din România se confruntă cu provocări majore: inflația, digitalizarea și lipsa forței de muncă

Mediul de afaceri din România traversează o perioadă de transformări semnificative, iar întreprinderile mici și mijlocii (IMM) se află în fața unor provocări importante. Potrivit unui raport recent al Consiliului Național al IMM-urilor, principalele dificultăți cu care se confruntă antreprenorii sunt inflația ridicată, tranziția către digitalizare și deficitul de forță de muncă.

Protecția Fermierilor împotriva Practicilor Comerciale Neloiale

implementarea acestor măsuri reprezintă un pas important în sprijinul fermierilor și al producătorilor mici, reducând dezechilibrele comerciale și creând un lanț de aprovizionare mai corect și mai transparent.

Noile Reglementări privind Ambalajele și Impactul lor asupra Mediului de Afaceri

În contextul noilor politici europene privind sustenabilitatea, Uniunea Europeană a introdus reguli stricte pentru gestionarea ambalajelor și reducerea deșeurilor de ambalaje. Aceste măsuri au...

Impactul Ordonanței de Urgență nr. 156/2024 asupra mediului de afaceri din România

Ordonanța de Urgență nr. 156/2024 reprezintă o schimbare majoră în peisajul fiscal românesc. Deși scopul său este de a alinia regimul fiscal intern cu cerințele bugetare și europene, efectele asupra companiilor pot fi semnificative. Este esențial ca antreprenorii și managerii să analizeze atent impactul acestor modificări și să își ajusteze strategiile financiare pentru a rămâne competitivi în acest nou context legislativ.

Măsuri fiscale și legislative recente: Provocări și schimbări pentru economia României

În ultimele luni, România a adoptat o serie de măsuri fiscale și legislative cu scopul de a sprijini sustenabilitatea financiară a statului și de a răspunde provocărilor economice interne și externe. Aceste schimbări vizează o gamă largă de sectoare, de la impozitarea băncilor și microîntreprinderilor, până la accize și reglementări privind TVA-ul.

Piața Muncii în România: Provocări și Perspective

România se confruntă cu o dinamică intensă pe piața muncii, iar factorii economici, demografici și tehnologici dictează direcția în care aceasta evoluează. Cum afectează aceste schimbări angajatorii și candidații? Care sunt soluțiile pentru viitor? Hai să analizăm împreună!