Asociația Societăților de Service Auto Independente (A.S.S.A.I.) a transmis în această dimineață o solicitare președintelui comisiei de buget-finanțe din Camera Deputaților, domnului Leonardo Badea, pentru a putea corecta două articole din legea RCA, înainte ca aceasta să intre la vot în Plenul Parlamentului.
Am transmis aceste două modificări pe ultima sută de metri, pentru că această comisie a invitat la mai multe sesiuni de dezbateri doar transportatorii și asigurătorii, uitând că în această piață există și asociații ale service-urilor auto, ale consumatorilor, ale brokerilor de asigurări, ale victimelor accidentelor de circulație etc.
Cristian Muntean, Președinte ASSAI
Parlamentul României trebuie să construiască o lege a RCA -ului având în vedere interesul celor 6 milioane de proprietari de autovehicule și nu elaborarea unei legi care să mulțumească doar pe cei care blochează străzile sau pe depozitarii resurselor financiare colectate în mod obligatoriu de la șoferii români.
ASSAI a solicitat comisiei de buget finanțe din Camera Deputaților modificarea a două articole care avantajează exclusiv companiile de asigurări în defavoarea consumatorilor:
1. Termenul de plată a despăgubirii a fost extins în legea RCA de la 10 zile, la 40 de zile.
Până în luna septembrie 2016 termenul de plată a despăgubirii a fost de 10 zile, chiar dacă acesta era încălcat de cele mai multe ori de către anumiți asigurători, atunci când aceștia trebuiau să își onoreze obligațiile de despăgubire.
Guvernul Ciolos, odată cu emiterea OUG a RCA, a făcut și un cadou legislativ firmelor de asigurări, prelungind termenul de plată a despăgubirii de 4 ori, acesta ajungând la 40 de zile.
Cine câștigă din prelungirea termenului de plată a despăgubirii? Asigurătorul sau păgubitul RCA?
2. Plata despăgubirilor
Art.21.-Stabilirea despăgubirilor
(2) „Pentru prejudiciile produse bunurilor, despăgubirile se stabilesc pe baza prețurilor de referință pe piață la data producerii riscului asigurat.” – varianta actuală cuprinsă în proiectul de lege RCA.
De remarcat este faptul că în România nu există prețuri de referință pentru bunuri și servicii. În mod particular, în domeniul reparațiilor auto, este absolut IMPOSIBIL să fie calculat un preț clar de referință valabil pentru toate unitățile reparatoare, în condițiile în care Registrul Auto Român are în evidență peste 9860 de unități reparatoare autorizate, dintre care, 15% se închid/înființează anual.
Atunci când un păgubit trebuie să primească o indemnizație de despăgubire, formulările trebuie să fie clare, ancorate în realitate, în temeiul legii și să nu permită interpretări care să fie la cheremul companiilor de asigurări.
Reamintim de asemeanea, că o astfel de formulare este greșită și ar încălca flagrant legea fundamentală privind libera concurență.
Va rugăm frumos, nu oferiți pe tavă instrumentele prin care asigurătorii vor putea săvârși nestingheriți abuzuri în relația cu păgubiții RCA
Cristian Muntean, Președinte ASSAI
Consecința menținerii unui astfel de articol:
1. Ar urma un adevărat blocaj de plăți ale despăgubirilor atunci când firmele de asigurări ar diminua în mod arbitrar, fără criterii concrete plata despăgubirilor.
2. S-ar prelungi nejustificat de mult timpul de indisponibilizare a autovehiculului în service până la clarificarea situației;
3. Păgubitul RCA, nevinovat de producerea unui accident, ar putea fi tras la răspundere pentru diferențele de cost.