Standardele de cost adoptate anul trecut de Guvern prevăd cheltuieli de 5,6 milioane de euro per kilometru de autostradă în zona de deal, dar proiectul viitoarei autostrăzi Târgu Neamț – Iași, anunțat vineri de premierul Viorica Dăncilă, prevede costuri de 17,6 milioane de euro per kilometru.
„Aprobăm azi studiul de fundamentare al proiectului strategic de investiţii în parteneriat public-privat autostrada Târgu Neamţ – Iaşi, vital pentru regiunea Moldovei. Valoarea totală a investiţiei este estimată la 1,2 miliarde de euro, iar perioada de proiectare şi realizare a autostrăzii este preconizată să dureze 48 de luni. Proiectul are în vedere realizarea a 68 km de autostradă”, a declarat, în deschiderea ședinței de Guvern, Viorica Dăncilă, citată de MEDIAFAX.
Așadar, 1,2 miliarde de euro pentru 68 de kilometri din zona deluroasă a tronsonului amintit. Asta înseamnă 17,6 milioane de euro per kilometru, în condițiile în care standardele de cost – actualizate anul trecut tot de Guvernul Dăncilă – prevăd cheltuieli de 5,6 milioane de euro per kilometrul de autostradă din zona de deal.
Cum au fost actualizate standardele de cost
La inițiativa Ministerului Transporturilor, Cabinetul Dăncilă a adoptat – în aprilie 2018 – o majorare a standardelor de cost la autostrăzi (și nu numai la autostrăzi) față de cele anterioare, după cum urmează:
– kilometrul de autostradă construită în zona de şes va costa 4,28 milioane de euro (19,4 milioane de lei la cursul 4,55 lei/euro), faţă de 3,82 milioane de euro (15,9 milioane de lei la cursul 4,20 lei/euro) în 2010;
– kilometrul de autostradă construită în zona de deal va costa 5,60 milioane de euro (25,5 milioane de lei), faţă de 4,98 milioane de euro (20,9 milioane de lei) în 2010;
– kilometrul de autostradă construită în zona de munte va costa 6,74 milioane de euro (30,7 milioane de lei), faţă de 5,99 milioane de euro (25,1 milioane de lei) în 2010;
– kilometrul de drum naţional nou va costa 1,40 milioane de euro (6,3 milioane de lei), faţă de 1,27 milioane de euro (5,3 milioane de lei) în 2010;
– kilometrul de tunel rutier va costa 31,04 milioane de euro (141,2 milioane de lei), faţă de 27,5 milioane de euro (115,5 milioane de lei) în 2010;
– metrul pătrat de pod/viaduct va costa între 1.228 şi 1.385 de euro, preţ aproximativ egal – exprimat în euro – cu cel din 2010.
Tot atunci, Guvernul a stabilit ca în aceste calcule cursul de referință să fie de 4,55 lei/euro, față de 4,20 lei/euro în 2010.