În urma incidentului petrecut la Iași, în urma căruia un copil a primit un cadou „exploziv” achiziționat online, respectiv un hoverboard, care după prima utilizare a început să scoată fum iar apoi a explodat, ANPC va face următoarele recomandări:
Pentru produsele achiziționate online citiți cu atenție caracteristicile produsului și verificați dacă acestea corespund cu adevărat dorințelor și nevoilor dumneavoastră.
Consumatorul poate contacta comerciantul prin telefon pentru a cere informații suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condițiilor de livrare. Modul în care răspunde la aceste intrebări le poate oferi consumatorilor indicii asupra seriozității vânzătorului.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Pași importanți pentru cumpărăturile online
Verificați stocul existent. |
Verificați prețul afișat pe site și dacă acesta este integral (conține sau nu TVA. |
Verificați dacă prețul include și costul de livrare. |
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Comerciantul este obligat să informeze corect și complet consumatorii. Pe website-ul acestuia trebuie publicate o serie de informații
Datele de identificare (denumirea, adresa poștală și electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscală etc). |
Caracteristicile esențiale ale produsului. |
Prețul cu toate taxele incluse. |
Cheltuielile de livrare, dacă este cazul. |
Modalitățile de plată și de livrare. |
Perioada de valabilitate a ofertei sau a prețului |
Durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs. |
Existența și modul de exercitare a dreptului de denunțare unilaterală a contractului. |
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Consumatorul trebuie să știe că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are dreptul de a denunța contractual și 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulțumit de el, fără să invoce vreun motiv.
În cazul returnării produsului, consumatorul își poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului.
Profesionistul rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără intârziere nejustificată și, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului. Rambursarea se face folosind aceleași modalități de plată ca și cele folosite de consumator pentru tranzacția inițială, cu excepția cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată și cu condiția de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării.
Consumatorul trebuie să citească termenii și condițiile de funcționare a magazinului online deoarece termenul de 14 zile (în care poate opta pentru returnarea produsului) se prelungește cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menționat în format expres despre existența dreptului de returnare a produselor.