În luna noiembrie față de octombrie 2018, vânzările online au crescut cu 99,2% datorită comenzilor de Black Friday, însă vânzările de carburanți au scăzut cu 7,2% pe fondul scumpirilor. Media națională a afacerilor din comerțul cu amănuntul a crescut cu 2,5% în noiembrie față de octombrie, iar în primele 11 luni din 2018 – cu 5,6%, arată datele comunicate luni de Institutul Național de Statistică (INS).
Sesiunea 2018 a „fenomenului” Black Friday (weekendul 16-18 noiembrie) le-a adus creșteri spectaculoase retailerilor din comerțul electronic, astfel încât – se vede acum, în statisticile oficiale – media generală a vânzărilor a fost dublă față de luna anterioară.
Față de luna noiembrie din 2017, vânzările online din noiembrie 2018 au crescut cu 41,7%, mai arată datele INS.
Creștere de peste 5% la 11 luni a comerțului cu amănuntul
În perioada ianuarie-noiembrie 2018, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a crescut faţă de perioada ianuarie-noiembrie 2017 atât ca serie brută cu 5,6% cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 6%.
Creșterea a avut loc, potrivit INS, „datorită creşterii vânzărilor de produse nealimentare (+6,4%), vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+6,3%) şi comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+3,3%).
În noiembrie au scăzut drastic vânzările de carburanți
Volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, în luna noiembrie 2018, comparativ cu luna precedentă, a crescut pe ansamblu cu 2,5%, datorită creșterilor din vânzările de produse nealimentare (+9,7%) şi din vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+0,9%).
Comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a scăzut cu 7,2%.
Creșteri anualizate pe toată linia
Comparativ cu noiembrie 2017, volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, în luna noiembrie 2018, a înregistrat o creştere cu 7,2% datorită creşterilor înregistrate la vânzările de produse nealimentare (+9,6%), comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+6,7%) şi la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+4,6%), a mai comunicat INS.
În terminologia statisticienilor, cifra de afaceri reprezintă „veniturile totale înregistrate de către întreprindere în perioada de referinţă, provenite atât din activitatea principală, cât şi din activităţile secundare exercitate de aceasta”. Cifra de afaceri nu include TVA şi veniturile din vânzarea sau transferul de mijloace fixe.