14.1 C
București
vineri, 31 martie, 2023

Criza politică ne costă cel puţin 2,2 miliarde de euro

Dată:

În săptămâna 15-22 iunie, marcată de criza politică, finanţările externe se scumpesc cu opt milioane de euro, capitalizarea Bursei pierde 122 de milioane de euro, aportul la PIB scade cu două miliarde de euro, iar importurile se scumpesc cu 13 milioane de euro, arată calculele MEDIAFAX

Cursul valutar a urcat pe palierul 4,59 lei/euro, faţă de 4,55 lei/euro în zilele dinaintea declanşării crizei politice, ceea ce înseamnă că, spre exemplu, importurile s-au scumpit automat cu 60 de milioane de lei (peste 13 milioane de euro). Importurile unei luni obişnuite însumează 5,5 miliarde de euro; la cursul normal, de 4,55 lei/euro, acestea ar însemna 25 de miliarde de lei, dar la cursul destabilizat pe fondul crizei, de 4,59 lei/euro, valoarea lor creşte cu 240 de milioane de lei, la 25,24 miliarde de lei. Adică, raportat la o săptămână, importurile s-au scumpit cu 60 de milioane de lei.

Necesarul de finanţare stabilit de Ministerul Finanţelor pentru 2017 este de 3 miliarde de euro, bani pe care România îi poate atrage de pe pieţele financiare internaţionale cu o dobândă de 3,75%. Un cost de finanţare, adică, de 112 milioane de euro. Dacă această dobândă ar creşte – pe fondul aversiunii la risc a investitorilor, generată de tensiunile politice – doar cu 0,25 puncte procentuale, la 4%, atunci costul de finanţare a României ar creşte la 120 de milioane de euro. Opt milioane de euro în plus la dobânzi, numai din cauza turbulenţelor.

Pentru a realiza în cele 365 de zile ale anului 2017 Produsul Intern Brut (PIB) prognozat de 816 miliarde de lei, economia României trebuie să aducă un aport zilnic de 2,2 miliarde de lei. Sau un aport de 15,6 miliarde de lei pe săptămână. Dar în zilele de criză economia stagnează şi afacerile intră într-o expectativă care duce la înjumătăţirea aportului la PIB. Se realizează, astfel, doar un miliard de lei pe zi, respectiv 7 miliarde de lei pe săptămână, ceea ce înseamnă o scădere cu 9 miliarde de lei (două miliarde de euro) a aportului economiei la PIB.

În fine, indicele BET al Bursei de Valori a pierdut, în această săptămână, 1,63% din valoare. Ceea ce, la capitalizarea iniţială de 34,3 miliarde de lei, înseamnă o reducere până la 33,8 miliarde de lei. Cu alte cuvinte, un minus de 550 de milioane de lei (122 de milioane de euro) generat de aceeaşi criză politică.

Un ultim exemplu ar putea fi la nivelul chiriei plătite în România de aproximativ 300.000 de persoane (din care 85.000 numai în Bucureşti): la o chirie medie de 300 de euro, echivalentul acesteia în lei a crescut – pe fondul deprecierii leului în această săptămână de criză – de la 1.365 la 1.377 de lei. Poate că nu e mult, ca sumă, dar este cu siguranţă un semnal negativ având în vedere inutilitatea acestui efort financiar suplimentar.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

O altfel de dezbatere în România: o televiziune online prezintă adevăruri neştiute despre conflictul din regiune

Scriitorul Calistrat Atudorei a găzduit sâmbătă seara la ROC TV o dezbatere curajoasă care sparge cenzura din România prezentând lucruri de obicei cenzurate şi...

Dezbatere despre energia şi siguranţa României

Emisiunea-dezbatere, intitulată ”Unde se înclină balanța războiului din Ucraina”, a fost dedicată celor mai arzătoare teme ale momentului: rachetele din Polonia, criza energetică și...

În ciuda contextului economic dificil, industria berii continuă să fie un stimul important pentru economia românească

 Marți, 18 octombrie, a avut loc a X-a ediție a evenimentului anual al industriei berii ”Berea Face Cinste României”, derulat sub titlul "Mai mult...

Lansarea proiectului DigiL@b+

Proiectul „DigiL@b+” este implementat în perioada octombrie 2022 – decembrie 2023 de către Patronatul Tinerilor Întreprinzători din România (PTIR) în parteneriat cu Blocul Național...

10 milioane de produse vândute și peste 55.000 de clienți în București și Ilfov într-un an de activitate

Lansat în 2021 cu o investiție de peste 5 milioane de euro în tehnologie, operațiuni și depozit propriu frigorific, Freshful a atras într-un an...

Ambasador CSR, echipa Groupama sprijină comunitățile locale

Pentru a avea o contribuție cât mai relevantă la nivelul comunităților și pentru a încuraja voluntariatul, Groupama, liderul pieței de asigurări din România, implementează...