Creșterea economică sustenabilă și un mediu de afaceri predictibil sunt două concepte aflate într-o strânsă legătură. Instabilitatea economică indusă de tensiunile politice recente, au produs o serie de efecte ale căror repercusiuni se văd și se vor vedea și în următoarele luni
Un prim efect al instabilității politice a fost reprezentat de deprecierea semnificativă a leului care, conform BNR, a atins miercuri, 21 iunie un curs de referință de 4,5987 lei/euro, nivelul maxim atins de leu, dupa 3 august 2012 când a avut valoarea de 4,6481 lei/euro. Ca urmare a acestei deprecieri, la nivel economic se vor înregistra o serie de fenomene cu impact direct asupra mediului de afaceri:
- Creșterea prețului produselor importate,
- Instabilitate pentru contractele încheiate de antreprenori, aceștia fiind nevoiți să își ia o marjă de siguranță pentru prețurile pe care le fixează,
- Creșterea poverii creditelor în euro,
- Creșterea costurilor la care se împrumută statul,
- Scăderea investițiilor din partea statului.
De asemenea, la nivelul întregii societăți, deprecierea poate duce la o scădere a consumului și, implicit, o scădere a încasărilor bugetare din impozite indirecte sau la o creștere a costului vieții.
Influența asupra IMM-urilor și a mediului de afaceri
Recenta moţiune de cenzură, a dus la amânarea unor măsuri care trebuiau puse în aplicare pentru mediul de afaceri şi, în special pentru IMM-uri, rezultatul fiind afectarea gravă a mediului de afaceri şi a antreprenorior români.
Dintre măsurile rămase neimplementate/blocate şi pentru care nu există un orizont de timp rezonabil pentru a fi puse în practică în cadrul anului 2017, menţionăm:
I. Nr. Crt. | Măsura de susţinere a mediului de afaceri | termene | stadiul de realizare |
1. | Legea prevenţiei | 01.04.2017- termen iniţial pentru intrare în vigoare
În prezent de află în dezbaterea comisiilor permanente ale Senatului, ca primă cameră sesizată |
Termen depăşit.
Nu este stabilit un termen pentru adoptarea proiectului de lege. |
2. | Programul de susţinere a internaţionalizării, aprobat prin OUG nr. 8/2017 privind Programul de susținere a internaționalizării operatorilor economici români
|
OUG a fost publicată în 25.01.2017.
Termen norme: 24.02.2017
În 30 de zile de la publicare trebuiau elaborate şi aprobate normele de implementare. |
Termen depăşit.
În prezent normele de implentare se află în procedura de avizare interministerială, nefiind stabilit un termen pentru adoptarea acestora prin HG |
3. | Acordarea de ajutoare de stat anual în valoare de 500 mil euro:
– 33% pentru firmele cu cifră de afaceri cuprinsă între 100.000 euro și 1 mil euro; 33% pentru firmele cu cifră de afaceri cuprinsă între 1 mil euro și 10 mil euro; 34% pentru firmele cu cifră de afaceri peste 10 mil euro. |
Termen: 31.03.2017 | Schemele de ajutor de stat nu au fost redactate. |
4. | Codul economic al României
Includerea tuturor legilor care vizează domeniul economic într-un pachet legislativ unitar ce va fi pus gratuit la dispoziţia tuturor agenţilor economici şi persoanelor fizice care desfăşoară activităţi independente, incluzând Codul fiscal, Codul de procedură fiscală, Legea de înfiinţare a societăţilor comerciale, Legea evaziunii fiscale şi toate celelalte legi cu caracter economic |
Termen pentru dezbatere cu reprezentanţii mediului de afaceri: 31.03.2017 | Proiectul Codului Economic nu a fost realizat. |
5. | Crearea Programului Național de Dezvoltare a Antreprenoriatului — PNDA Efecte: creșterea atractivității comunităților marginalizate pentru realizarea de investiții, dezvoltarea infrastructurii de afaceri din România și creșterea atractivității României ca destinație de investiții. | Perioada: 2017—2020. Beneficiari: autoritățile publice locale și mediul de afaceri. Finanțează infrastructura antreprenorială la nivelul comunităților locale (înființarea a cel puțin unui incubator/parc industrial/parc tehnologic). | Nu este stabilit niciun termen pentru începrea programului |
6. | Înființarea liceelor de antreprenoriat
Beneficiari: Elevii, noi generații de tineri antreprenori. Efecte: dezvoltarea abilităților antreprenoriale în rândul tinerilor. |
Perioada: 2017. | Nu este stabilit niciun termen pentru începrea programului |
7. | Programul România Profesională
Program de susținere în parteneriat public-privat a școlilor profesionale și de meserii, program care să susțină formarea tinerilor în meserii necesare economiei (strungar, sudor, electricieni, mecanici etc.), în acest moment una dintre problemele cele mai stringente ale economiei reprezentând-o lipsa forței de muncă adecvată |
Perioada : 2017 | Nu este stabilit niciun termen pentru începerea programului |
8. | Crearea de site-uri instituționale: entrepreneurs.gov.ro, imm.gov.ro
Beneficiari: antreprenori debutanți, mediul de afaceri. |
Perioada: 2017.
Efecte: Oferirea în mod gratuit de modele și informații, prin intermediul unor tutoriale, despre: deschiderea unei afaceri, realizarea unui plan de afaceri, finanțarea afacerii, facilități acordate întreprinzătorilor.
Impact: fonduri nerambursabile, 500.000 euro |
În prezent site-ul imm.gov.ro este nefuncţional, iar site-ul antreprenoritat.gov.ro nu mai există. |
9. | Legea nr. 233/2016 privind parteneriatul public-privat | Termen pentru elaborare norme: 25 martie 2017 | Termen depășit. Legea nu poate fi aplicată în lipsa unor norme. |
II.
Programele naţionale de sprijinire a IMM-urilor menţionate în Legea nr. 346/2004, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 62/2014, şi ale căror proceduri au fost lansate în dezbatere publică încă din luna februarie 2017, nu au fost lansate nici până la aceasta dată, respectiv:
- Programul de dezvoltare a activităţilor de comercializare a produselor şi serviciilor de piaţă;
- Programul pentru organizarea Târgului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii – TIMM 2017;
- Programul naţional multianual pentru dezvoltarea antreprenoriatului în rândul femeilor din sectorul întreprinderilor mici şi mijlocii;
- Programul național multianual pentru susținerea meșteșugurilor și artizanatului;
- Programul naţional multianual de microindustrializare;
Implementarea acestor programe în cursul anului 2017 este pusă în mod serios sub semnul întrebării, Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat fiind până în acest moment axat exclusiv pe programul România start-up nation.
III. OUG privind înființarea, organizarea și funcționarea agențiilor pentru întreprinderi mici și mijlocii, atragere de investiții și promovare a exportului prin care se propune înființarea a 9 agenții pentru întreprinderi mici și mijlocii, atragere de investiții și promovare a exportului prin preluarea personalului celor 8 Oficii teritoriale pentru pentru întreprinderi mici și mijlocii și cooperație, şi înfiinţarea unei noi agenţii pentru zona Bucureşti –Ilfov.
În prezent adoptarea unei OUG nu mai este posibilă, Guvernul putând adopta doar actele necesare pentru administrarea treburilor publice, până la depunerea jurământului de către membrii noului Guvern. |
În lipsa acestui act normativ, capacitatea tehnică de implementre a programelor pentru IMM-uri este considerabil redusă, chiar şi implementarea programului „Romania start-up nation”, iar procesul de atragere de investiţii şi promovare a exportului din regiunile pe care le reprezintă noile agenţii este blocat.
În domeniul fondurilor europene
În prezent toate termenele pentru lansări de call-uri sunt depăşite, la fel şi evaluarea şi contractarea proiectelor iar acreditarea autorităţilor de management va fi blocată. De asemenea se constată că nu se mai stabilesc date pentru lansarea de noi apeluri, acestea fiind trecute ca şi lansare în trimestrul IV.
Prin programul de guvernare s-a luat angajamentul că vor fi lansate toate call-urilor de proiecte, pe toate liniile de finanțare, atât pentru beneficiarii publici, cât și pentru cei privați, până la sfârșitul anului 2017 şi vor fi acreditate toate autoritățile de management până la 1 octombrie 2017.
De asemenea în cadrul proiectelor necompetitive sunt eligibile doar entităţile publice, în speţă ministerele, fără entităţi din mediul privat (acestia din urmă pot fi doar parteneri), ori în condiţiile actuale ministerele nu sunt interesate să implementeze astfel de proiecte, din cauza vidului de autoritate, a lipsei de interes şi a capacităţii funcţionarilor publici (ex. Programul Start-up nation Romania are o componentă care este finanţată din fonduri europene).
În programul de guvernare al PSD pentru mediul de afaceri se prevede că în 2017 vor fi investiţii din fonduri europene în valoare de 20,7 miliarde lei (aproximativ 4,6 miliarde euro), dar în condiţiile actuale această cifră pare nerealistă. |
SOLUŢIILE CNIPMMR PRIVIND EFECTELE CRIZEI POLITICE ASUPRA MEDIULUI DE AFACERI
CNIPMMR consideră că problemele apărute, din cauza crizei politice, în implementarea măsurilor programului de guvernare pentru mediul de afaceri, pot fi depăşite prin:
- stabilirea ca prioritate absolută a domeniului fondurilor europene, acreditarea autorităţilor de management şi creșterea gradului de absorbție a fondurilor europene;
- dezvoltarea de parteneriate public-private prin care să aibă loc transferul de autoritate din partea statului către organizaţiile de antreprenori, în domeniile turismului, investiţiilor, forţei de muncă;
- adoptarea de măsuri pentru creșterea investițiilor publice pentru susținerea relansării economice;
- aplicarea Codului Fiscal și nemodificarea acestuia pentru 4 ani, asigurându-se stabilitatea şi predictibilitatea legislaţiei fiscale.
Singurul lansat în 15.06.2017 este Programul UNCTAD/EMPRETEC România pentru sprijinirea dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii
Astfel cum CNIPMMR a menţionat în cadrul conferinţei de presă din 19.06.2017, în viziunea MMACA implementarea programului Start-up nation Romania, pare a fi principalul motiv pentru care se înfiinţează agențiile pentru întreprinderi mici și mijlocii, atragere de investiții și promovare a exportului.