Execuția bugetului general consolidat pe primele 8 luni din anul 2019 s-a încheiat cu un deficit – cheltuieli mai mari decât veniturile – de 21,9 miliarde de lei, respectiv 2,13% din Produsul Intern Brut (PIB), în creștere cu 3,8 miliarde de lei față de deficitul la 7 luni, arată datele comunicate joi de Ministerul Finanțelor Publice – MFP. Practic, statul a cheltuit, în primele 8 luni din 2019, cu 21,9 miliarde de lei mai mult decât a încasat.
Pentru comparație, în perioada imediat anterioară – primele 7 luni din 2019 – execuția bugetară fusese încheiată cu un deficit de 18,1 miliarde de lei (1,76% din PIB).
Iar în perioada similară din anul trecut – primele 8 luni, respectiv ianuarie-august 2018 – execuția bugetară arăta un deficit de 14,5 miliarde de lei (1,54% din PIB), potrivit seriilor de date MFP analizate de REVISTA PATRONATELOR.
ATENȚIE: La ce PIB se raportează execuțiile bugetare!?
Anul trecut, execuția bugetară pe primele 8 luni era raportată la un PIB de 929,9 miliarde de lei; acum, execuția bugetară pe aceeași perioadă – tot din 2018 – este raportată la un PIB de 944,2 miliarde de lei (!)
Iar execuția bugetară din primele 8 luni ale anului 2019 este raportată la un PIB de 1.031 de miliarde de lei, după ce în trimestrul I din acest an PIB-ul de referință fusese de doar 1.022,4 miliarde de lei.
Toate aceste diferențe, în continuă creștere, dintre PIB-urile de referință conduc la procentaje sensibil mai mici ale deficitelor, implicit și la o interpretare discutabilă a raportărilor la principalul indicator macroeconomic.
Un PIB mai mare poate da o pondere mai mică a deficitelor, veniturilor și cheltuielilor, dar aceasta nu relevă în mod necesar realitatea contabilă a finanțelor publice.
VENITURI de 204,1 miliarde de lei – 19,3% din PIB
Veniturile bugetului general consolidat sunt în sumă de 204,1 miliarde de lei, reprezentând 19,8% din PIB, comparativ cu 19,3% din PIB în aceeași perioadă a anului 2018.
Procentual, veniturile au fost cu 11,9% mai mari, respectiv o creștere cu 21,7 miliarde de lei, în termeni nominali, față de aceeași perioadă a anului precedent.
Potrivit MFP, se înregistrează creșteri, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, în cazul încasărilor din contribuții de asigurări (+15,8%, respectiv o creștere cu 10,1 miliarde de lei), impozit pe profit (+14,3%, respectiv o creștere cu 1,5 miliarde de lei), TVA (+11,6%, respectiv o creștere de 4,3 miliarde de lei ), accize (+8,9%, respectiv o creștere de 1,6 miliarde de lei), venituri nefiscale (+5,7%, respectiv o creștere cu 1,01 miliarde de lei).
„Încasările din contribuțiile de asigurări au fost influențate de creșterea efectivului de salariați din economie, a câștigului salarial mediu brut, a salariului minim pe economie, dar și de condițiile legislative noi privind transferul contribuțiilor din sarcina angajatorului în sarcina angajatului, reglementate prin OUG nr. 79/2017, iar veniturile din TVA în creștere cu 11,6% față de realizările aceleiași perioade a anului 2018, ajungând la o valoare de 41,3 miliarde de lei”, precizează MFP.
De asemenea, încasările din impozite și taxe pe proprietate au crescut cu 15,4% respectiv o creștere cu 0,6 miliarde de lei.
Se înregistrează scăderi ale încasărilor cu 99,2% față de aceeași perioadă anului precedent la taxa pe utilizarea bunurilor, autorizarea utilizării bunurilor sau pe desfășurarea de activități ca urmare a aplicării OUG nr. 52/2017 privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme și autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule și timbrul de mediu pentru autovehicule.
Sumele de la Uniunea Europeană în contul plăților efectuate sunt de 9,8 miliarde de lei.
CHELTUIELI de 226, miliarde de lei – 21,9% din PIB
Cheltuielile bugetului general consolidat sunt în sumă de 226,1 miliarde de lei (21,9% din PIB), cu 14,8% mai mari față aceeași perioadă a anului precedent.
Cheltuielile de personal sunt cu 20,9% mai mari față de cele realizate în primele opt luni ale anului 2018, creșterea fiind „determinată de majorările salariale acordate în temeiul Legii cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice”, menționează MFP.
Cheltuielile cu bunuri şi servicii au crescut cu 14,8% față de primele opt luni ale anului precedent. Creșteri semnificative se înregistrează atât la bugetul fondului național unic de asigurări sociale de sănătate, dar și la bugetul de stat.
Se înregistrează, de asemenea, creșterea cheltuielilor cu subvențiile, cu 12,6%. Cheltuielile cu asistența socială au crescut față de aceeași perioadă a anului precedent cu 10,7%, fiind influențate, în principal, de „majorarea punctului de pensie cu 10% de la 1 iulie 2018, ajungând de la 1.000 1.100 de lei, de creșterea nivelului îndemnizației sociale pentru pensionari de la 520 la 640 de lei”, a mai transmis MFP.
Cheltuielile pentru investiții, care includ cheltuielile de capital, precum şi pe cele aferente programelor de dezvoltare finanţate din surse interne şi externe, au fost de 19 miliarde de lei, cu 6,2 miliarde mai mult față de aceeași perioadă a anului precedent.
DOCUMENT
– Sinteza execuției bugetare pe primele 8 luni din anul 2019 poate fi descărcată de AICI