11 C
București
sâmbătă, 1 aprilie, 2023

EXCLUSIV | Cum se transformă într-o știre „de bine” o informație care nu-i deloc bună: Scumpirile din noiembrie au fost, pe medie, de 3,4%

Dată:

Ce frumos arată interpretarea statisticilor oficiale referitoare la inflația în scădere, anunțate recent! Ce meseriașă e știrea asta, că „rata anuală a inflației a coborât, în noiembrie 2018, la 3,4%”! Ce bine ar trebui să ne simtem noi, consumatorii români, că media anuală a scumpirilor – inflația – a coborât de la 5% în august la 3,4% în noiembrie! Nu-i așa că ar trebui să ne bucurăm? Iacătă nu-i așa: Temperată sau nu, media scumpirilor este, orice-ar fi, MEDIA SCUMPIRILOR!!

O analiză nu neapărat foarte elaborată, pe care o prezentăm în exclusivitate pe REVISTA PATRONATELOR (putea fi la fel de bine o analiză a oricărei alte publicații economice, dar n-a fost să fie), arată că dacă aceste cifre reprezintă media, atunci înseamnă că „media” asta ascunde pe undeva niște „vârfuri în sus” ale scumpirilor.

Vă propunem, așadar, să ne uităm împreună în toate statisticile oficiale, adică în datele detaliate de Institutul Național de Statistică (INS), nu în vreo chestie subiectivă!

Ia să vedem, cu toții, VÂRFURILE ÎN SUS ale scumpirilor din noiembrie 2018 față de decembrie 2017:
1. – Cartofi +32,07%
2. – Gaze +16,2%
3. – Combustibili +7,1%
4. – Pâine +4,4%
5. – Transport urban +3,9%
6. – Termoficare +3,8%

Costurile inevitabile ale vieții românilor au crescut, și astea nu sunt decât câteva exemple, e doar un fel de top.

O precizare pe care o considerăm importantă pentru probabilele analize de mai târziu ale unor economiști care vor studia mai aprofundat treaba asta: aceste 6 elemente din coșul inflației (din coșul „indicelui prețurilor de consum”, în terminologia de specialitate), arătate mai sus, sunt printre primele în Top 10 ca ponderi în consumul populației!

Nu-i așa că „inflația” aia din statisticile generale este cam ciudată?

Tot aici lansăm și o idee importantă pentru cei care se îmbată cu apele chioare ale comunicărilor oficiale: Faptul că în noiembrie mărfurile și serviciile s-au scumpit „doar” cu 3,4% pe medie (față de 5% în august) NU e o veste bună!

Știrea asta, „de bine”, că „s-a temperat inflația în noiembrie” sau că ar fi fost vreo „dezinflație” (în terminologia bancherilor centrali), nu poate fi o informație bună.

Știrea reală – deloc bună! – este că și în noiembrie, ca și în celelalte luni anterioare, mărfurile și serviciile s-au scumpit!

Gata cu păcălelile statistice!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

O altfel de dezbatere în România: o televiziune online prezintă adevăruri neştiute despre conflictul din regiune

Scriitorul Calistrat Atudorei a găzduit sâmbătă seara la ROC TV o dezbatere curajoasă care sparge cenzura din România prezentând lucruri de obicei cenzurate şi...

Dezbatere despre energia şi siguranţa României

Emisiunea-dezbatere, intitulată ”Unde se înclină balanța războiului din Ucraina”, a fost dedicată celor mai arzătoare teme ale momentului: rachetele din Polonia, criza energetică și...

În ciuda contextului economic dificil, industria berii continuă să fie un stimul important pentru economia românească

 Marți, 18 octombrie, a avut loc a X-a ediție a evenimentului anual al industriei berii ”Berea Face Cinste României”, derulat sub titlul "Mai mult...

Lansarea proiectului DigiL@b+

Proiectul „DigiL@b+” este implementat în perioada octombrie 2022 – decembrie 2023 de către Patronatul Tinerilor Întreprinzători din România (PTIR) în parteneriat cu Blocul Național...

10 milioane de produse vândute și peste 55.000 de clienți în București și Ilfov într-un an de activitate

Lansat în 2021 cu o investiție de peste 5 milioane de euro în tehnologie, operațiuni și depozit propriu frigorific, Freshful a atras într-un an...

Ambasador CSR, echipa Groupama sprijină comunitățile locale

Pentru a avea o contribuție cât mai relevantă la nivelul comunităților și pentru a încuraja voluntariatul, Groupama, liderul pieței de asigurări din România, implementează...