-4 C
București
marți, 18 februarie, 2025

EXCLUSIV | Indicele RP al Mediului de Afaceri: -6,9% în iunie 2020, a treia lună a coronacrizei

Dată:

Indicele RP al Mediului de Afaceri – calculat exclusiv de REVISTA PATRONATELOR pe baza evoluției vânzărilor din comerț, servicii, industrie și construcții – și-a ameliorat consistent scăderea în iunie 2020 (a treia lună a crizei coronavirus), consemnând valoarea negativă de -6,91%. Asta după ce în lunile anterioare atinsese minimele istorice de -27,56% (în aprilie) și -22,57% (în mai). Indicele RP nu a mai înregistrat valori negative după cele din ultimii ani ai crizei financiare, 2009-2010. Pe anul 2019, când economia a crescut cu 4,1%, Indicele RP a avut valoarea de +11,04%, atingând un maxim al ultimilor 12 ani. În trimestrul I 2020, valoarea Indicelui RP a fost de +8,6%, iar în semestrul I 2020 a fost de -6,11%, pe fondul coronacrizei.

Aproape toate componentele Indicelui RP și-au ameliorat descreșterea în iunie 2020, trecând de la scăderi mai mari la scăderi mai mici. Iar comerțul – și cel cu amănuntul, și angro – a revenit în teritoriul pozitiv după două luni de scăderi. Industria și serviciile pentru populație au ajuns la reduceri ceva mai calme după ce, anterior, traversaseră teritorii neexplorate nici chiar în anii crizei financiare din 2009-2010, cu scăderi de 35% până la 85%. Reamintim că activitățile unor sectoare din aceste domenii fuseseră oprite administrativ încă din 16 martie și aveau să nu se mai repornească decât în luna mai. Construcțiile, în schimb, s-au menținut în teritoriul pozitiv în toate lunile coronacrizei, însă au consemnat o decelerare a creșterii, de la +29% în martie la +8% în iunie.În luna iunie 2020, potrivit datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS), afacerile au evoluat astfel față de aceeași lună din 2019 – seria brută:
– în comerțul cu amănuntul au crescut cu 2,9% (de la -5,3% în mai)
– în comerțul angro (cu ridicata) au crescut cu 3% (față de -9,1% în mai)
– în industrie au scăzut cu 10,2% (față de -31% în aprilie)
– în domeniul serviciilor pentru populație au scăzut cu, atenție, 44,8% (față de -79,1% în mai)
– în comerțul auto au scăzut cu 6,7% (față de -34,4% în mai)
– în domeniul serviciilor profesionale au scăzut cu 0,6% (față de -10,8% în mai)
– în construcții au crescut cu 8% (față de +11,7% în mai).

Media generală a acestor evoluții – Indicele RP al Mediului de Afaceri – a fost, astfel, de -6,91% în iunie (față de -22,57% în mai).

Reamintim că în ianuarie 2020 valoarea Indicelui RP – calculat ca medie a evoluției afacerilor față de aceeași lună din 2019, seria brută – a fost de +15,94% (un maxim al ultimilor ani), apoi în februarie a scăzut la +11,64% și în martie a coborât pentru prima dată în teritoriul negativ, la -0,66%. În aprilie, luna plină a crizei coronavirus, Indicele RP a coborât la valoarea de -27,56%, aceasta fiind minima tuturor timpurilor.

Efectele coronacrizei se mențin chiar dacă economia a repornit

S-a menținut, așadar, în teritoriul pozitiv – pe toată perioada coronacrizei – doar sectorul de construcții, lucru explicabil datorită faptului că nicio activitate din această categorie nu a fost oprită administrativ.

Merită analizate, în schimb, cauzele decelerării de la plusul de aproape 30% înregistrat în martie la cel de doar 8% din iunie – perioadă în care, de regulă, construcțiile își accelerează ritmul.

Prima cauză ar fi efectul statistic de „bază” – să nu uităm că în aceleași luni din 2019 fuseseră înregistrate maximele creșterilor din acest sector față de 2018, astfel că era greu de egalat o asemenea evoluție și în prima parte a anului 2020. A doua cauză ține de accesul mai puțin permisiv la finanțare al constructorilor, coroborat cu o scumpire accelerată a materialelor și manoperei, cu o relativă menținere a crizei de personal pentru activitățile curente.

De cealaltă parte, s-a remarcat menținerea unor scăderi nemaiîntâlnit de abrupte din domeniul serviciilor prestate populației (-40,7% în martie, apoi -83,4% în aprilie, -79,1% în mai și -44,8% în iunie), explicabile prin faptul că aceste activități – mai ales în turism, frizerie-coafură și jocuri de noroc – au fost oprite prin decizii administrative (Ordonanțe Militare) încă din prima lună a crizei coronavirus. De asemenea, unele industrii (sectoare productive) afectate în acest fel au devenit victimele crizei.

În aceste condiții, considerăm că, dacă nu s-ar fi adoptat acele decizii administrative, Indicele RP nu ar fi coborât în teritoriul negativ.

Ar mai fi de remarcat și revenirea în teritoriul pozitiv a comerțului (și cu amănuntul, și angro) după ce inclusiv în luna sărbătorilor pascale – când, de fapt, consumul populației cunoaște vârfuri de creștere comparabile cu cele de la Crăciun – vânzările au scăzut. Explicația ar fi o erodare abruptă și neașteptată a puterii de cumpărare din lunile stării de urgență, în condițiile în care salariile au scăzut în mai mult de jumătate din sectoarele economiei, urmată de o revenire pe creștere a acestor câștiguri în mai și iunie.

Scăderi abrupte în semestrul I

În perioada ianuarie-iunie (semestrul I) din 2020, trei componente ale Indicelui RP au cunoscut scăderi abrupte (de exemplu, -38,3% în domeniul serviciilor pentru populație) și patru s-au menținut în teritoriul pozitiv, însă cu decelerări puternice față de aceeași perioadă din 2019.

Media generală a acestor evoluții – Indicele RP al Mediului de afaceri pe semestrul I 2020 – a fost, astfel, de -9,11%, consemnând o altă premieră negativă după criza financiară din 2009-2010. Economia a scăzut, potrivit INS, cu 4,7% în semestrul I 2020 față de aceeași perioadă din 2019.

Anterior, în perioada ianuarie-martie (trimestrul I), doar trei componente ale Indicelui RP au trecut în teritoriul negativ: industria (-0,1%), serviciile pentru populație (-3,1%) și comerțul auto (-5,4%).

Datorită unor creșteri consistente ale celorlalte componente însă, Indicele RP pe trimestrul I și-a menținut valoarea în teritoriul pozitiv (+8,6%), chiar dacă avansul Produsului Intern Brut – PIB – s-a redus la aproape jumătate din cel consemnat la începutul anului anterior (+2,7% în T1 2020, față de +5% în T1 2019).

Reamintim că, potrivit calculelor noastre, în trimestrul I din anul trecut (2019), valoarea Indicelui RP a fost de +10,7%, pe fondul unei creșteri economice (PIB) de 5%, iar în semestrul I 2019 Indicele RP a fost de +11,33% pe fondul unei creșteri economice de 4,7%. În primele 9 luni din 2019, valoarea Indicelui RP a fost de 11,4%, pe fondul unei creșteri economice de 4%, iar pe întregul an 2019, când economia a crescut cu 4,1%, Indicele RP a avut valoarea de +11,04%.

Evoluțiile din luna iulie 2020 le vom afla doar peste aproximativ o lună, când INS va raporta cifrele de afaceri din această perioadă, și este de așteptat ca Indicele RP să revină în teritoriul pozitiv întrucât majoritatea activităților oprite anterior au fost reluate în condițiile stării de alertă.

Am împlinit un an! Ce este Indicele RP al Mediului de Afaceri

Începând din iunie 2019, REVISTA PATRONATELOR prezintă în exclusivitate Indicele RP al Mediului de Afaceri. INS raportează separat evoluția cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul, comerțul angro, comerțul auto, industrie, servicii pentru populație, servicii profesionale și construcții – volumul lucrărilor.

Puse cap la cap și apoi ierarhizate în ordine descrescătoare, rezultă un clasament cu 100 de ramuri și subramuri, iar media generală a tuturor acestor evoluții este Indicele RP al Mediului de Afaceri.

Atunci când sunt raportate datele sintetice – la trimestru, semestru, 9 luni sau an – prezentăm evoluția Indicelui RP și în raport cu evoluția PIB.

Reamintim că în perioada parcursă din 2007 până în prezent Indicele RP a evoluat în directă proporționalitate cu PIB, fiind în ascensiune în perioada de „boom” (2007-2008) și în depresiune în anii crizei, după care a reflectat fidel creșterile sau decelerările economiei din anii următori. Indicele RP este, astfel, un barometru al afacerilor din perioadele de referință.

Vedeți AICI cum au mers Indicele RP și economia României în anii 2007-2019 și în fiecare lună din 2019-2020

Așteptăm comentarii și sugestii!

Așteptăm comentariile și sugestiile Dumneavoastră pe tema Indicelui RP al Mediului de Afaceri, calculat exclusiv de REVISTA PATRONATELOR.

Transmiteți-ne mesaje pentru rubrica Poșta Redacției – platforma pe care ne dorim să dezvoltăm un dialog deschis, interesant, cald și constructiv, despre mersul afacerilor, al economiei și societății românești!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

Ghid Practic privind Protecția Informațiilor Clasificate

Introducere Protecția informațiilor clasificate este esențială pentru securitatea națională și integritatea instituțiilor. Acest ghid oferă recomandări și măsuri esențiale pentru gestionarea și protejarea acestor informații...

Piața Muncii în 2025: Provocări și Oportunități

Piața muncii în 2025 este marcată de schimbări profunde. Pe de o parte, anumite sectoare, precum IT-ul, se confruntă cu dificultăți, iar angajații caută soluții alternative. Pe de altă parte, domenii emergente, precum industria verde, oferă noi oportunități de angajare. Cu o competiție crescută și o dinamică în continuă schimbare, atât angajatorii, cât și angajații trebuie să se adapteze pentru a rămâne relevanți pe piața muncii.

IMM-urile din România se confruntă cu provocări majore: inflația, digitalizarea și lipsa forței de muncă

Mediul de afaceri din România traversează o perioadă de transformări semnificative, iar întreprinderile mici și mijlocii (IMM) se află în fața unor provocări importante. Potrivit unui raport recent al Consiliului Național al IMM-urilor, principalele dificultăți cu care se confruntă antreprenorii sunt inflația ridicată, tranziția către digitalizare și deficitul de forță de muncă.

Protecția Fermierilor împotriva Practicilor Comerciale Neloiale

implementarea acestor măsuri reprezintă un pas important în sprijinul fermierilor și al producătorilor mici, reducând dezechilibrele comerciale și creând un lanț de aprovizionare mai corect și mai transparent.

Noile Reglementări privind Ambalajele și Impactul lor asupra Mediului de Afaceri

În contextul noilor politici europene privind sustenabilitatea, Uniunea Europeană a introdus reguli stricte pentru gestionarea ambalajelor și reducerea deșeurilor de ambalaje. Aceste măsuri au...

Impactul Ordonanței de Urgență nr. 156/2024 asupra mediului de afaceri din România

Ordonanța de Urgență nr. 156/2024 reprezintă o schimbare majoră în peisajul fiscal românesc. Deși scopul său este de a alinia regimul fiscal intern cu cerințele bugetare și europene, efectele asupra companiilor pot fi semnificative. Este esențial ca antreprenorii și managerii să analizeze atent impactul acestor modificări și să își ajusteze strategiile financiare pentru a rămâne competitivi în acest nou context legislativ.