-4 C
București
marți, 18 februarie, 2025

EXCLUSIV | Indicele RP al Mediului de Afaceri, calculat de REVISTA PATRONATELOR – maxim istoric de 15,9% în ianuarie 2020

Dată:

Indicele RP al Mediului de Afaceri – calculat exclusiv de REVISTA PATRONATELOR pe baza evoluției vânzărilor din comerț, servicii, industrie și construcții – a urcat în ianuarie 2020 la valoarea maximă istorică de +15,94%, după ce în noiembrie coborâse la valoarea de +8,76%, iar în decembrie urcase la +11,77%. Pe anul 2019, când economia a crescut cu 4,1%, Indicele RP a avut valoarea de 11,04%.

Câteva componente ale Indicelui RP și-au accelerat creșterea în ianuarie 2020, în special construcțiile și comerțul angro, dar asta s-a întâmplat mai mult pe fondul unui efect statistic de bază – în aceeași lună din anul trecut, evoluțiile au fost semnificativ mai slabe, fenomen care induce o raportare favorabilă în 2020 față de 2019. În schimb, industria și comerțul cu amănuntul au avut cele mai puternice decelerări, pe același fond.

În luna ianuarie 2020, potrivit datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS), afacerile au evoluat astfel față de aceeași lună din 2019 – seria brută:
– în comerțul cu amănuntul au crescut cu 11,1% (de la +9,3% în decembrie 2019)
– în comerțul angro (cu ridicata) au crescut cu 12,9% (față de +7,1% în decembrie)
– în industrie au crescut cu 6% (față de +8,5% în decembrie)
– în domeniul serviciilor pentru populație au crescut cu 16,5% (față de +17,6% în decembrie)
– în comerțul auto au crescut cu 3,8% (față de +4,5% în decembrie)
– în domeniul serviciilor profesionale au crescut cu 13,3% (față de +10,6% în decembrie)
– în construcții au crescut cu, atenție, 48% (față de +24,8% în decembrie).

Media generală a acestor evoluții – Indicele RP al Mediului de Afaceri – a fost, astfel, de +15,94% în noiembrie (față de +11,77% în noiembrie).

Reamintim că în ianuarie 2019 valoarea Indicelui RP (calculat ca medie a evoluției afacerilor față de aceeași lună din 2018, seria brută) a fost de +7,93%, apoi în februarie a crescut la +11,80%, în martie a scăzut la +11,47%, pentru ca în aprilie să crească la 13,33% și în mai să scadă la +11,73%, iar în iunie să scadă din nou, la +8,01%. În continuare, Indicele RP a crescut la +12,2% în iulie și a coborât la +9,03% în august, iar în septembrie a crescut la +12,4%, după care în octombrie a scăzut la +10,5% și în noiembrie a scăzut din nou, la +8,7%, și a încheiat anul cu valoarea de +11,77%.

Efectele coronavirus încă nu se văd

Ianuarie 2020 a fost ultima lună de evoluție oarecum normală a indicatorilor din economie, fiind perioada care precede declanșarea crizei coronavirus și reflectarea acesteia în mediul de afaceri.

Pe lângă creșterea din construcții (explicabilă și datorită căldurii din luna lui Gerar, care au permis continuarea în ritm susținut a lucrărilor), decelerările din industrie și comerțul cu amănuntul sunt specifice primei luni din fiecare an.

Vom vedea ce efecte a avut COVID-19 în februarie 2020 doar peste două-trei săptămâni, când INS va raporta evoluțiile din această perioadă.

Reamintim că, potrivit calculelor noastre, în trimestrul I 2019, valoarea Indicelui RP a fost de +10,7%, pe fondul unei creșteri economice (PIB) de 5%, iar în semestrul I 2019 Indicele RP a fost de +11,33% pe fondul unei creșteri economice de 4,7%. În primele 9 luni din 2019, valoarea Indicelui RP a fost de 11,4%, pe fondul unei creșteri economice de 4%, iar pe întregul an 2019, când economia a crescut cu 4,1%, Indicele RP a avut valoarea de +11,04%.

Ce este Indicele RP al Mediului de Afaceri

INS raportează separat evoluția cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul, comerțul angro, comerțul auto, industrie, servicii pentru populație, servicii profesionale și construcții – volumul lucrărilor.

Puse cap la cap și apoi ierarhizate în ordine descrescătoare, rezultă un clasament cu 87 de ramuri și subramuri, iar media generală a tuturor acestor evoluții este Indicele RP al Mediului de Afaceri.

Începând din iunie 2019, REVISTA PATRONATELOR prezintă în exclusivitate acest indice lunar. Iar atunci când sunt raportate datele sintetice – la trimestru, semestru, 9 luni sau an – prezentăm evoluția Indicelui RP și în raport cu evoluția PIB.

Reamintim că în perioada 2007-2019 Indicele RP a evoluat în directă proporționalitate cu PIB, fiind în ascensiune în perioada de „boom” (2007-2009) și în depresiune în anii crizei, după care a reflectat fidel creșterile sau decelerările economiei din anii următori. Indicele RP este, astfel, un barometru al afacerilor din perioadele de referință.

Vedeți AICI cum au mers Indicele RP și economia României în anii 2007-2019 și în fiecare lună din 2019

Așteptăm comentarii și sugestii!

Așteptăm comentariile și sugestiile Dumneavoastră pe tema Indicelui RP al Mediului de Afaceri, calculat exclusiv de REVISTA PATRONATELOR.

Transmiteți-ne mesaje pentru rubrica Poșta Redacției – platforma pe care ne dorim să dezvoltăm un dialog deschis, interesant, cald și constructiv, despre mersul afacerilor, al economiei și societății românești!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

Ghid Practic privind Protecția Informațiilor Clasificate

Introducere Protecția informațiilor clasificate este esențială pentru securitatea națională și integritatea instituțiilor. Acest ghid oferă recomandări și măsuri esențiale pentru gestionarea și protejarea acestor informații...

Piața Muncii în 2025: Provocări și Oportunități

Piața muncii în 2025 este marcată de schimbări profunde. Pe de o parte, anumite sectoare, precum IT-ul, se confruntă cu dificultăți, iar angajații caută soluții alternative. Pe de altă parte, domenii emergente, precum industria verde, oferă noi oportunități de angajare. Cu o competiție crescută și o dinamică în continuă schimbare, atât angajatorii, cât și angajații trebuie să se adapteze pentru a rămâne relevanți pe piața muncii.

IMM-urile din România se confruntă cu provocări majore: inflația, digitalizarea și lipsa forței de muncă

Mediul de afaceri din România traversează o perioadă de transformări semnificative, iar întreprinderile mici și mijlocii (IMM) se află în fața unor provocări importante. Potrivit unui raport recent al Consiliului Național al IMM-urilor, principalele dificultăți cu care se confruntă antreprenorii sunt inflația ridicată, tranziția către digitalizare și deficitul de forță de muncă.

Protecția Fermierilor împotriva Practicilor Comerciale Neloiale

implementarea acestor măsuri reprezintă un pas important în sprijinul fermierilor și al producătorilor mici, reducând dezechilibrele comerciale și creând un lanț de aprovizionare mai corect și mai transparent.

Noile Reglementări privind Ambalajele și Impactul lor asupra Mediului de Afaceri

În contextul noilor politici europene privind sustenabilitatea, Uniunea Europeană a introdus reguli stricte pentru gestionarea ambalajelor și reducerea deșeurilor de ambalaje. Aceste măsuri au...

Impactul Ordonanței de Urgență nr. 156/2024 asupra mediului de afaceri din România

Ordonanța de Urgență nr. 156/2024 reprezintă o schimbare majoră în peisajul fiscal românesc. Deși scopul său este de a alinia regimul fiscal intern cu cerințele bugetare și europene, efectele asupra companiilor pot fi semnificative. Este esențial ca antreprenorii și managerii să analizeze atent impactul acestor modificări și să își ajusteze strategiile financiare pentru a rămâne competitivi în acest nou context legislativ.