4.2 C
București
miercuri, 29 martie, 2023

EXCLUSIV | Indicele RP al Mediului de Afaceri, calculat de REVISTA PATRONATELOR, a urcat la peste 11% în decembrie și în anul 2019

Dată:

Indicele RP al Mediului de Afaceri – calculat exclusiv de REVISTA PATRONATELOR pe baza evoluției vânzărilor din comerț, servicii, industrie și construcții – a urcat în decembrie la +11,77%, după ce în noiembrie coborâse la valoarea de +8,76%. Pe anul 2019, când economia a crescut cu 4,1%, Indicele RP a avut valoarea de 11,07%.

Cu excepția comerțului angro și a comerțului cu autovehicule, toate componentele Indicelui RP și-au accelerat creșterea în decembrie, pe fondul unui consum agresiv specific Lunii Cadourilor.

În luna decembrie 2019, potrivit datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS), afacerile au evoluat astfel față de aceeași lună din 2018 – seria brută:
– în comerțul cu amănuntul au crescut cu 9,3% (de la +6,5% în noiembrie)
– în comerțul angro (cu ridicata) au crescut cu 7,1% (față de +5,1% în noiembrie)
– în industrie au crescut cu 8,5% (față de +1,2% în noiembrie)
– în domeniul serviciilor pentru populație au crescut cu 17,6% (față de +13,5% în noiembrie)
– în comerțul auto au crescut cu 4,5% (față de +8,1% în noiembrie)
– în domeniul serviciilor profesionale au crescut cu 10,6% (față de +2,8% în noiembrie)
– în construcții au crescut cu 24,8% (față de +24,1% în noiembrie).

Media generală a acestor evoluții – Indicele RP al Mediului de Afaceri – a fost, astfel, de +11,77% în decembrie (față de +8,76% în noiembrie).

Reamintim că în ianuarie 2019 valoarea Indicelui RP (calculat ca medie a evoluției afacerilor față de aceeași lună din 2018, seria brută) a fost de +7,93%, apoi în februarie a crescut la +11,80%, în martie a scăzut la +11,47%, pentru ca în aprilie să crească la 13,33% și în mai să scadă la +11,73%, iar în iunie să scadă din nou, la +8,01%. În continuare, Indicele RP a crescut la +12,2% în iulie și a coborât la +9,03% în august, iar în septembrie a crescut la +12,4%, după care în octombrie a scăzut la +10,5% și în noiembrie a scăzut din nou, la +8,7%.

Anul 2019: Accererații puternice în construcții și în serviciile pentru populație

În anul 2019, potrivit datelor centralizate de INS, afacerile au evoluat astfel față de anul 2018 – seria brută:
– în comerțul cu amănuntul au crescut cu 7,2% (de la +6% în 2018)
– în comerțul angro (cu ridicata) au crescut cu 5,7% (de la +9,7% în 2018)
– în industrie au crescut cu 5,3% (de la +9,3% în 2018)
– în domeniul serviciilor pentru populație au crescut cu 13,9% (de la +5,9% în 2018)
– în comerțul auto au crescut cu 8,2% (de la +6,7% în 2018)
– în domeniul serviciilor profesionale au crescut cu 9,4% (de la +10,3% în 2018)
– în construcții au crescut cu 27,6% (față de -4,1% în 2018).

Media generală a acestor evoluții – Indicele RP al Mediului de Afaceri – a fost, astfel, de +11,07% în 2019 (față de +6,26% în 2018).

În trimestrul I 2019, valoarea Indicelui RP a fost de +10,7%, pe fondul unei creșteri economice (PIB) de 5%, iar în semestrul I 2019 Indicele RP a fost de +11,33% pe fondul unei creșteri economice de 4,7%. În primele 9 luni din 2019, valoarea Indicelui RP a fost de 11,4%, pe fondul unei creșteri economice de 4%.

Ce este Indicele RP al Mediului de Afaceri

INS raportează separat evoluția cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul, comerțul angro, comerțul auto, industrie, servicii pentru populație, servicii profesionale și construcții – volumul lucrărilor.

Puse cap la cap și apoi ierarhizate în ordine descrescătoare, rezultă un clasament cu 87 de ramuri și subramuri, iar media generală a tuturor acestor evoluții este Indicele RP al Mediului de Afaceri.

Începând din iunie 2019, REVISTA PATRONATELOR prezintă în exclusivitate acest indice lunar. Iar atunci când sunt raportate datele sintetice – la trimestru, semestru, 9 luni sau an – prezentăm evoluția Indicelui RP și în raport cu evoluția PIB.

Reamintim că în perioada 2007-2018 Indicele RP a evoluat în directă proporționalitate cu PIB, fiind în ascensiune în perioada de „boom” (2007-2009) și în depresiune în anii crizei, după care a reflectat fidel creșterile sau decelerările economiei din anii următori. Indicele RP este, astfel, un barometru al afacerilor din perioadele de referință.

Vedeți AICI cum au mers Indicele RP și economia României în anii 2007-2018 și în fiecare lună din 2019

Așteptăm comentarii și sugestii!

Așteptăm comentariile și sugestiile Dumneavoastră pe tema Indicelui RP al Mediului de Afaceri, calculat exclusiv de REVISTA PATRONATELOR.

Transmiteți-ne mesaje pentru rubrica Poșta Redacției – platforma pe care ne dorim să dezvoltăm un dialog deschis, interesant, cald și constructiv, despre mersul afacerilor, al economiei și societății românești!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

O altfel de dezbatere în România: o televiziune online prezintă adevăruri neştiute despre conflictul din regiune

Scriitorul Calistrat Atudorei a găzduit sâmbătă seara la ROC TV o dezbatere curajoasă care sparge cenzura din România prezentând lucruri de obicei cenzurate şi...

Dezbatere despre energia şi siguranţa României

Emisiunea-dezbatere, intitulată ”Unde se înclină balanța războiului din Ucraina”, a fost dedicată celor mai arzătoare teme ale momentului: rachetele din Polonia, criza energetică și...

În ciuda contextului economic dificil, industria berii continuă să fie un stimul important pentru economia românească

 Marți, 18 octombrie, a avut loc a X-a ediție a evenimentului anual al industriei berii ”Berea Face Cinste României”, derulat sub titlul "Mai mult...

Lansarea proiectului DigiL@b+

Proiectul „DigiL@b+” este implementat în perioada octombrie 2022 – decembrie 2023 de către Patronatul Tinerilor Întreprinzători din România (PTIR) în parteneriat cu Blocul Național...

10 milioane de produse vândute și peste 55.000 de clienți în București și Ilfov într-un an de activitate

Lansat în 2021 cu o investiție de peste 5 milioane de euro în tehnologie, operațiuni și depozit propriu frigorific, Freshful a atras într-un an...

Ambasador CSR, echipa Groupama sprijină comunitățile locale

Pentru a avea o contribuție cât mai relevantă la nivelul comunităților și pentru a încuraja voluntariatul, Groupama, liderul pieței de asigurări din România, implementează...