Conducerea Federației Operatorilor Români de Transport FORT a transmis vineri un comunicat în care acuză „parteneriatul” Klaus Iohannis (președintele României) / Lucian Șova (ministrul Transporturilor) că acționează „împotriva sistemului național de transport rutier”.
REVISTA PATRONATELOR redă în continuare, integral, comunicatul FORT.
„Am constatat cu surprindere si dezamagire iesirile in spatiul public ale d-lui presedinte Iohannis si ale ministrului demisionar Sova, care, alternand conferintele de presa, au transmis, de fiecare data, acelasi mesaj : „Nimeni nu se atinge de ministrul L. Sova! care ,,stie ce face si face bine ce stie”.
Aceste mesaje ale celor 2, in spatiul public pot fi interpretate ca simple coincidente sau, daca facem o analiza sumara a ceea ce a facut dl. ministru L. Sova in ultimul timp, in special de cand a fost pus pe lista de remaniere a cabinetului Dancila, putem foarte usor sa tragem cateva concluzii:
- Dl. Presedinte Iohannis a admis propunerea de remaniere a 4 ministri si i-a revocat, dar la ceilalti 2 s-a oprit, iar la unul in mod special
- Cu toate ca presedintele Iohannis a spus la fiecare conferinta de presa, pe tema remanierii, faptul ca Guvernul PSD, prin ministrii propusi la remaniere, face un simulacru de guvernare ,,de ochii lumii”, nu acelasi lucru l-a transmis cand a fost vorba de ministrul Transporturilor. Acesta din urma, in ochii presedintelui, ,,trebuie sa munceasca””, nu este ,,paznic de cooperativa”, „trebuie sa-si continue activitatea”. Apare firesc intrebarea: cand a avut dl. Presedinte dreptate? Cand a spus ca guvernul este incapabil sa guverneze si ca are ministri slabi sau cand a transmis mesajul de sustinere a ministrului L. Sova si a refuzat in 2 randuri semnarea decretului de revocare a acestuia?
- Iata si pozitia ministrului Sova, care a venit, de fiecare data, dupa cea a presedintelui Iohannis: ,,sunt ministru pana mi se termina mandatul” nicidecum pana va fi semnat decretul de revocare!!! ,,Sunt Lucian Sova, ministrul Transporturilor si fac bine ce stiu si stiu bine ce fac”!
- Constatam faptul ca, desi ministrul Dezvoltarii dl. Paul Stanescu este tot demisionar, Dl. Presedinte Iohannis a evitat la fiecare iesire in spatiul public sa mentioneze vreo intentie de ,,pastrare” a acestuia in functie. Asa se explica de ce Paul Stanescu nu a iesit cu mesaje de genul ,,sunt Paul Stanescu si stiu bine ce fac si fac bine ce stiu „!
- De asemeni, in conformitate cu art. 8 din aceeasi lege nr. 90/2001 de organizare si functionare a Guvernului, Presedintele Romaniei, avea prerogativele sa ia act de demisia ministrului Sova si sa declare, la propunerea prim-ministrului, postul vacant. In loc de aceasta, Presedintele iesit public si a transmis mesajul de sustinere a ministrului Sova. Oare la cate coincidente de acest gen ne mai putem astepta?!
- Desi in Legea nr. 90/2001 de organizare si functionare a guvernului la art. 6, se vorbeste de semnificatia demisiei din functia de ministru al Guvernului si a termenului de 15 zile in care acesta se poate razgandi, ministrul demisionar L. Sova in a 15-a zi de cand isi daduse demisia, semneaza ordinul atat de controversat de catre transportatorii de persoane si in ciuda lipsei unei analize tehnice sau studiu de impact asupra sistemului national de transport rutier de persoane.
– ,,Prin acest ordin am dat libertate transportului roman de pasageri…”
– ,,Desfiintez exclusivitatile de care au beneficiat o serie de companii foarte putine la numar.
– ,,Am dat posibilitatea cetatenilor sa aleaga mijlocul de transport”.
O simpla privire asupra ordinului semnat de L. Sova ,,stiu bine ce fac si fac bine ce stiu”, ne arata ca aceasta asa zisa libertate oferita ,,cadou” de ministrul transporturilor este, de fapt, o ,,gaura neagra” in universul transportului national rutier in care nimeni nu stie exact ce se va intampla sau care va fi impactul asupra infrastructurii sistemului de transport (autogari, trasee, operatori care vor pleca in numar mare, la aceeasi ora in aceeasi directie din aceeasi autogara ) lucru ce nu s-a mai intamplat niciodata pana acum.
- De unde acest ,,curaj nebun”, depasit doar de inconstienta, la ministrul Sova?
De ce in intreg mandatul sau (sarac de altfel in decizii sau ordine de ministru) nu a atins niciodata aceste aspecte de modificare a legislatiei atat de radicale si cu consecinte greu de estimat?
De unde atata grija pentru transportatorii care, chipurile, nu aveau acces la piata, cand in conformitate cu Norma Generala in domeniu OG nr. 27/2011 si cea speciala Ordinul MT nr. 980/2011 de aplicare a OG nr. 27/2011, la fiecare 6 ani exista deja o procedura competitiva de atribuire a traseelor de desfasurare a activitatii de transport.
Cum se explica grija ministrului Sova pentru siguranta rutiera si confortul pasagerilor cand, in prima varianta a ordinului, eliminase inca din start, clasificarea mijloacelor de transport pasageri (care se traduce in grad de confort si siguranta) aerul conditionat sau responsabilitatea operatorilor de a nu avea datorii la Bugetul de Stat atunci cand participa la licitatie?
In urma protestelor transportatorilor FORT la nivel national, din 11.10.2018, ministrul a ,,catadicsit” sa dispuna o imbunatatire a ordinului si sa reintroduca acele criterii de calificare, absolut necesare garantarii unei sigurante rutiere si confort a pasagerilor.
De asemeni, daca in prima varianta a ordinului, Sova deschidea piata pentru accesul oricaror firme, chiar si a celor fara experienta in domeniu, dupa protestele din 11 octombrie, a inventat sintagma ,,experinta similara” pastrand totusi posibilitatea operatorilor de la international sa intre pe piata de transport de persoane interjudeteana.
In concluzie, observam coincidenta aparitiilor publice ale presedintelui si ministrului demisionar pe de o parte si semnarea ordinului haotic, discretionar si cu exces de putere din partea lui Sova, de cealalta parte.
- La intrebarea ,,de unde atata curaj nebun ” la ministrul Sova ? Raspunsul sta in lobby-ul, facut de firmele de transport international, la presedintele Iohannis, pentru a-l mentine in functie pe Sova cu pretul conflictului intre Presedintie si Guvern, care va fi transat la Curtea Constitutionala.
Un ministru slab, lipsit de viziune asupra transportului de persoane, incapabil sa propuna proiecte viabile de accesare a fondurilor europene pentru constructia de autostrazi, orb si obtuz la orice initiativa a operatorilor economici din domeniu de a analiza atent schimbarile drastice de legislatie in domeniu ( atribut de altfel obligatoriu aflat in portofoliul Min. Transporturilor) demisionar din functie, dar agresiv si dictatorial in decizii, este protejat de presedintele Romaniei!
Pretul, pentru faptele presedintelui Iohannis, va fi platit de acesta la alegerile din anul viitor, iar deciziile ministrului demisionar vor fi anulate in instanta in conditiile in care FORT va dispune in zilele urmatoare atacarea in contencios a ordinului ministrului demisionar.
Sa ne fereasca D-zeu de astfel de conducatori!!”
Primvicepresedinte FORT – Bocai Florin
Presedinte FORT- Hagiu Augustin