4.2 C
București
sâmbătă, 7 decembrie, 2024

Impozitele și contribuțiile sociale topesc o treime din bugetele familiilor. Cum își drămuiesc românii banii pentru consum

Dată:

În anul 2018, cheltuielile medii ale unei gospodării au reprezentat 86,2% din venituri. Din totalul cheltuielilor, 62% sunt destinate consumului, 31,5% s-au dus pe taxe, impozite și contribuții sociale și doar 0,5% sunt destinate investițiilor, arată datele centralizate de Institutul Național de Statistică – INS.

Cheltuielile medii ale unei gospodării au fost în anul 2018 de 3.667 de lei lunar (1.407 lei pe persoană) şi au reprezentat 86,4% din veniturile medii, care au fost de 4.251 de lei (1.631 de lei pe persoană).

Ponderea de mai puțin de 86,5% a cheltuielilor în venituri arată o ameliorare – pe medie – a situației bugetelor de familie. În anii de criză, ponderea era de peste 90%.

În context european, însă, familiile românilor se confruntă cu constrângeri bugetare extrem de mari, în condițiile în care în majoritatea țărilor dezvoltate din UE ponderea cheltuielilor este mai mică de 60% din venituri.

Pe ce se duc banii românilor

Principalele destinaţii ale cheltuielilor efectuate de gospodării sunt consumul de bunuri alimentare, nealimentare, servicii şi transferurile către administraţia publică şi privată şi către bugetele asigurărilor sociale, sub forma impozitelor, contribuţiilor, cotizaţiilor.

Alte destinații sunt acoperirea unor nevoi legate de producţia gospodăriei – hrana animalelor şi păsărilor, plata muncii pentru producţia gospodăriei, produse pentru însămânţat, servicii veterinare etc.

„Cheltuielile pentru investiţii, destinate pentru cumpărarea sau construcţia de locuinţe, cumpărarea de terenuri şi echipament necesar producţiei gospodăriei, cumpărarea de acţiuni etc. deţin o pondere mică în cheltuielile totale ale gospodăriilor populaţiei (doar 0,5%)”, arată un comunicat al INS.

Consum: 8 lei dintr-o sută pentru alcool și tutun, 40 de bani pentru educație

Conform clasificării standard pe destinaţii a cheltuielilor de consum (COICOP), produsele alimentare şi băuturile nealcoolice au deţinut, în anul 2018, în medie, 33,3% din consumul gospodăriilor.

Statistica arată că pentru băuturi alcoolice și tutun, gospodăriile cheltuiesc în medie 8,2% din bugetul destinat consumului (8 lei și 20 de bani la suta de lei cheltuită). În schimb, pentru educație sunt alocați doar 0,4% din bugetul familiei (40 de bani din fiecare sută de lei) – apropo de declarațiile oficiale care clamează că educația ar fi o „prioritate națională”.

De unde vin banii

Veniturile totale medii lunare au reprezentat în anul 2018, în termeni nominali, 4.251 de lei pe gospodărie şi 1.631 de lei pe persoană.

Veniturile băneşti au fost, în medie, de 3.920 de lei lunar pe gospodărie (1.504 lei pe persoană), iar veniturile în natură de 331 de lei lunar pe gospodărie (127 de lei pe persoană).

„Salariile şi celelalte venituri asociate lor au format cea mai importantă sursă de venituri (67,2% din veniturile totale ale gospodăriilor)”, menționează INS.

La formarea veniturilor totale ale gospodăriilor, au contribuit, de asemenea, veniturile din prestaţii sociale (18,7%), veniturile din agricultură (1,9%), veniturile din activităţi neagricole independente (2,2%), cele din proprietate şi vânzărea de active din patrimoniul gospodăriei (1,1%), precum şi veniturile în natură (7,8%), în principal, contravaloarea consumului de produse agroalimentare din resurse proprii (6,4%).

În terminologia statisticienilor:
Veniturile totale cuprind „ansamblul încasărilor băneşti provenite din diferite surse de provenienţă pentru care nu există obligaţia de restituire şi veniturile în natură, evaluate în lei”
Cheltuielile totale cuprind „ansamblul cheltuielilor băneşti, indiferent de destinaţie şi contravaloarea consumului din resursele proprii ale gospodăriilor”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

Globalworth o numește pe Ema Iftimie Managing Director pentru România

Globalworth, cel mai mare investitor de birouri din Europa Centrală și de Est (CEE), anunță numirea Emei Iftimie în funcția de Managing Director pentru...

Safetech Innovations raportează o cifră de afaceri de 20,1 milioane de lei la nivel individual și un profit net de 5,9 milioane de lei...

Safetech Innovations (BVB: SAFE), companie românească de securitate cibernetică listată la Bursa de Valori București, cu birouri în București, Londra și Abu Dhabi, raportează,...

Grupul eMAG își consolidează echipa de management și îl numește pe Cosmin Dodoc Vicepreședinte People & Organisation

Grupul eMAG își consolidează echipa de management și îl numește pe Cosmin Dodoc în poziția de Vicepreședinte People & Organisation, în contextul în care...

Mureș City Logistics atinge un grad de ocupare de 100% după semnarea cu gigantul din industria auto EKR

Elektrokontakt România (EKR), subsidiară a ELEKTROKONTAKT GMBH, este noul chiriaș în Mureș City Logistics, cel mai modern proiect industrial din zona Mureș. Această tranzacție...

Mediul privat și reprezentanți ai statului au dezbătut despre viitorul comerțului electronic din România

Miercuri, 18 octombrie 2023, reprezentanți ai Guvernului, lideri și specialiști din industrie au abordat tema impactului pozitiv adus de sectorul de comerț electronic în...

Analiză CITR| Numărul companiilor de impact în dificultate atinge cel mai înalt nivel din 2013 până în prezent.

43% din totalul companiilor de impact sunt restructurabile sau aflate în insolvență iminentă. Numărul companiilor în insolvență iminentă a ajuns la 6.949, cel mai...