Asociația Companiilor de Distribuție de Bunuri din România – ACDBR – a organizat joi, la București, dezbaterea publică a unui pachet de modificări legislative care vizează principalele normative din domeniul comerțului, în cadrul unui proiect finanțat prin Programul Operațional Capacitate Administrativă – POCA. În pachetul dezbătut se regăsesc măsuri precum definirea activității de distribuție de bunuri, astfel încât și distribuitorii să poată accesa fonduri europene, dar și stoparea invaziei orașelor de către hipermarketuri. Fiind introduse cu sprijin financiar european, aceste modificări legislative nu vor mai putea fi ocolite sau eludate de eventualii opozanți sau de autorități, au precizat liderii ACDBR.
Concret, întrucât prin POCA au fost acordate finanțări destinate expres modificărilor legislative din domeniul distribuție/comerț, este de așteptat că autoritățile nu vor mai putea să le ignore.
„Dacă oficialii cu putere de reglementare – de la nivel parlamentar sau guvernamental – nu-și vor exprima un punct de vedere, se va putea considera că aceștia nesocotesc un demers finanțat din fonduri europene. Într-un astfel de scenariu, vom semnala Autoritatea de Management a Programului (n.n.- POCA) faptul că nu avem un răspuns. Iar dacă lipsa de reacție va continua, cu siguranță vom anunța și Comisia Europeană că banii europeni nu au fost utilizați adecvat din cauza lipsei de răspuns din partea autorităților naționale”, a declarat președintele ACDBR, Ovidiu Gheorghe, la conferința de presă care a urmat dezbaterii publice.
Noi mizăm în primul rând pe faptul că la mijloc sunt bani europeni alocați pentru aceste modificări legislative. Și semnalele sunt pozitive, am primit deja mesaje scrise din partea Ministerului Finanțelor Publice care arată că există interes față de aceste modificări.
Ovidiu Gheorghe, președintele ACDBR
Ce vor distribuitorii
Principalele propuneri de modificări legislative vizate sunt următoarele:
1) Definirea distribuției de bunuri de larg consum, în vederea eligibilității pentru programe cu finanțare europeană nerambursabilă
2) Limitarea autorizării suprafețelor de vânzare mai mari de 400 de mp exclusiv la teritoriul periurban
3) Redefinirea obiectivului real și implicit a unor termeni utilizați în conținutul Legii nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare
4) Sancționarea operatorilor economici care comercializează sau oferă cu titlu gratuit băuturi alcoolice minorilor
5) Condiționarea operatorilor economici din sectorul vitivinicol de apartenența la o asociație profesională, în vederea accesării de fonduri europene nerambursabile.
Marii retaileri dau semne de deschidere pentru dialog
Pe lângă inițiativa de a limita autorizarea suprafețelor de vânzare mai mari de 400 de mp „exclusiv la teritoriul periurban” (practic, de a scoate viitoarele hipermarketuri din orașe), una dintre prevederile sensibile din pachetul legislativ propus de ACDBR preconizează și eliminarea celebrelor taxe – de raft, de publicitate, de poziție, de magazin nou, de revistă etc. – pe care marii retaileri le impun furnizorilor.
În aceste condiții, ar fi de așteptat o opoziție fermă din partea operatorilor din retailul modern, reuniți în Asociația Marilor Rețele Comerciale din România – AMRCR. Ei bine, cu toate că AMRCR nu e tocmai comodă în fața acestor propuneri legislative, respectiva asociație a trimis un reprezentant la dezbaterea organizată de Asociația Distribuitorilor.
„Reprezentantul AMRCR a venit aici și a transmis un apel să colaborăm, dar – a zis el – fără factori emoționali. Chiar dacă AMRCR a făcut, astfel, doar un act de bifare a prezenței la dezbaterea noastră și nu și-a exprimat un punct de vedere concret, apreciem acest semnal de deschidere pentru dialog”, a precizat Ovidiu Gheorghe.
Dragoș Frumosu, FSIA: „Implicarea politică este foarte importantă”
Prezent la dezbaterea patronală, președintele Federației Sindicatelor din Industria Alimentară (FSIA), Dragoș Frumosu, a ținut să arate necesitatea unei alianțe sindical-patronale în această problemă cu care se confruntă firmele mici, românești, din domeniul distribuției în relația cu multinaționalele care „domină în proporție de peste 90% marele retail”.
Liderul sindical a menționat că, având în vedere dificultatea de a implementa un pachet de propuneri legislative atât de sensibil, este esențială susținerea politicienilor, fie ei senatori, deputați sau miniștri.
Este foarte importantă implicarea politică pentru a duce la bun sfârșit acest pachet de propuneri legislative. Dar dacă există și anumite interese contrare, atunci probabil că lupta va fi de mai lungă durată.
Dragoș Frumosu, președintele FSIA
În condițiile actuale, „trebuie să facem ceva pentru micii comercianți”, pentru că „dacă deranjăm marile multinaționale din retail, apare câte un domn ambasador și le ia apărarea (…) Trebuie să aducem în piață un jucător serios care să le facă opoziție”, a mai spus Dragoș Frumosu.
Președintele FSIA estimează că, din cauza acelor taxe impuse de retailerii mari furnizorilor, „produsele românești ajung la raft cu 30% mai scumpe decât la poarta fabricii”, iar „importatorilor nu li se cer taxe de listare cum li se cer românilor”, ceea ce face ca în hipermarketuri produsele românești să fie mai scumpe decât cele aduse din import.
Propunerile distribuitorilor, dezbătute joi, au fost elaborate în cadrul proiectului POCA 111846 implementat de ACDBR – „Legislaţie actualizată pentru un comerţ calitativ cu produse agroalimentare”.
La dezbaterea publică și-au anunțat participarea peste 70 de persoane – agenți economici din sectorul distribuției de bunuri de larg consum, reprezentanți ai asociațiilor profesionale conexe, reprezentanți ai autorităților publice centrale și membri ai Parlamentului României, însă dintre oficialii invitați și confirmați doar o mică parte au și participat.
„Obiectivul general al proiectului derulat cu finanțare prin POCA este formularea de propuneri alternative la politicile publice pentru actualizarea cadrului legislativ specific în vederea îmbunătățirii activităților de comerț cu produse agroalimentare din România, iar unul dintre rezultatele de program urmărite este modificarea a minimum cinci acte normative”, menționează Asociația Distribuitorilor.
Despre ACDBR
Asociația Companiilor de Distribuție de Bunuri din România – ACDBR – are scopul de a reprezenta interesele legitime ale sectorului de distribuție de bunuri din România, iar la această dată are în componență un număr de 35 de membri cu o cifră de afaceri de cca. 700 milioane de euro, cca. 5.500 de angajați și o flotă auto de aproximativ 3.500 de mașini.
Membrii ACDBR cumulează 115.000 de clienți, asigurând distribuția tradițională a bunurilor de larg consum pe teritoriul național. Asociația a fost înființată în anul 2015.
Corectă inițiativa dumneavoastră, dar ce te faci cu un primar care și-a făcut un scop politic, declarat, de a aduce supermarketuri (Penny, Profi, Lidl, Kaufland) în mica noastră localitate balneoclimatică, în zona centrală destinată prin PUG exclusiv activităților de tratament balnear și cazare, și, deasemenea, autorizând ilegal, deja, primele două. Abuzul neobservat de cei îndrituiți, parcă dimpotrivă!