-2.9 C
București
duminică, 16 februarie, 2025

ANALIZĂ / TOPUL VÂNZĂRILOR Afacerile băcăniilor au crescut cu peste 15%, dar ale alimentarelor de cartier s-au prăbușit în primele 5 luni

Dată:

Afacerile magazinelor nealimentare tip băcănie, care vând la comun (nespecializat) produse precum mobilier, corpuri de iluminat, aparate electrice, chimicale și fierărie au crescut cel mai mult – cu 15,7% – în primele 5 luni din 2019; vânzările din alimentarele de cartier au scăzut, în același timp, cu 19%, arată statisticile oficiale analizate de REVISTA PATRONATELOR.

Băcăniile sunt urmate, în topul vânzărilor din primele 5 luni, de magazinele specializate cu produse nealimentare (mobilă, textile, farmacii, cosmetice, galanterie), ale căror afaceri au crescut cu peste 10%. Iar comerțul online a consemnat o creștere de 8,7%.

Micii comercianți – pe minus, marii retaileri pe plus

Singurul sector în care afacerile au scăzut – și au scăzut dramatic, cu 19% – este comerțul specializat cu produse alimentare, binecunoscutele chioșcuri/buticuri, magazine mici de cartier care vând alimente, băuturi și tutun.

În schimb, marile lanțuri de retail – care formează categoria de comerț cu alimente, băuturi și tutun în magazine nespecializate – au avut o creștere a vânzărilor de 6,3%, în medie, în primele 5 luni, mai arată statisticile oficiale.

Acest fenomen – „Micii comercianți – pe minus, marii retaileri pe plus” – s-a remarcat și în trimestrul I 2019, când magazinele de cartier consemnau o scădere cu 19,4% a vânzărilor, în timp ce vânzările supermarketurilor crescuseră cu 4,4% – a se vedea aici articolul Mersul Afacerilor din REVISTA PATRONATELOR.

TOPUL VÂNZĂRILOR cu amănuntul în primele 5 luni din 2019
Categorie Evoluție
Mobilă, iluminat, electrice, fierărie, chimicale +15,7%
Nealimentar în magazine specializate +11,9%
Produse farmaceutice, cosmetice, parfumerie +11%
Cu vânzare predominantă de produse nealimentare +10,1%
Textile, îmbrăcăminte, încălţăminte şi  articole din piele +10%
Comerţul online +8,7%
Alte produse comercializate în magazine specializate +8%
MEDIA GENERALĂ +7,2%
Carburanţi auto în magazine specializate (benzinării) +6,6%
Nealimentar în magazine nespecializate +6,5%
Alimente, băuturi, tutun în magazine nespecializate +6,3%
Alimente, băuturi, tutun în magazine specializate -19%

Consumul populației a crescut cu 7,2%

„Volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, în perioada iaanuarie-mai 2019, comparativ cu perioada similară din 2018 a înregistrat o creştere cu 7,2%”, arată un comunicat transmis joi de Institutul Național de Statistică (INS) – sursa datelor din tabelul de mai sus.

Avansul vânzărilor cu amănuntul – care reflectă în mare măsură consumul populației, indicator important cu pondere mare în PIB – a avut loc „datorită creşterii vânzărilor de produse nealimentare (+10,1%), comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+6,6%) şi vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+4,7%)”, a mai anunțat INS.

Creșteri ușoare în luna mai – atenție la Indicele RP al Mediului de Afaceri!

În luna mai 2019, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a crescut faţă de luna precedentă ca serie brută cu 0,7%, iar ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate a scăzut cu 0,8%.

Faţă de luna corespunzătoare a anului precedent, volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul a crescut atât ca serie brută, cu 3,9%, cât şi ca serie ajustată sezonier – cu 3,7%, a mai comunicat INS.

Evoluția vânzărilor din comerțul cu amănuntul este o componentă importantă din Indicele RP al Medului de Afaceri, lansat în luna iunie de REVISTA PATRONATELOR.

În luna aprilie 2019, Indicele RP a avut valoarea +13,33%, în creștere cu aproape două puncte procentuale față de valoarea din martie (+11,47%).

Indicele RP al Mediului de Afaceri pentru luna mai 2019 va fi comunicat de REVISTA PATRONATELOR în jurul datei de 20 iulie.

În terminologia statisticienilor:

– Cifra de afaceri reprezintă „veniturile totale înregistrate de către întreprindere în perioada de referinţă, provenite atât din activitatea principală, cât şi din activităţile secundare exercitate de aceasta”. Cifra de afaceri „nu include TVA şi veniturile din vânzarea sau transferul de mijloace fixe”
Comerţul cu amănuntul include „revânzarea (vânzarea

fără transformare) de mărfuri noi sau folosite, în principal către marele public, pentru consum sau utilizare personală ori casnică, prin: magazine, supermagazine, standuri, case de comenzi prin poştă, vânzători ambulanţi, cooperative de consum etc.”
„Datele se colectează de la circa 1.870 de operatori economici cu activitate principală de comerţ cu amănuntul”, precizează INS.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

IMM-urile din România se confruntă cu provocări majore: inflația, digitalizarea și lipsa forței de muncă

Mediul de afaceri din România traversează o perioadă de transformări semnificative, iar întreprinderile mici și mijlocii (IMM) se află în fața unor provocări importante. Potrivit unui raport recent al Consiliului Național al IMM-urilor, principalele dificultăți cu care se confruntă antreprenorii sunt inflația ridicată, tranziția către digitalizare și deficitul de forță de muncă.

Protecția Fermierilor împotriva Practicilor Comerciale Neloiale

implementarea acestor măsuri reprezintă un pas important în sprijinul fermierilor și al producătorilor mici, reducând dezechilibrele comerciale și creând un lanț de aprovizionare mai corect și mai transparent.

Noile Reglementări privind Ambalajele și Impactul lor asupra Mediului de Afaceri

În contextul noilor politici europene privind sustenabilitatea, Uniunea Europeană a introdus reguli stricte pentru gestionarea ambalajelor și reducerea deșeurilor de ambalaje. Aceste măsuri au...

Impactul Ordonanței de Urgență nr. 156/2024 asupra mediului de afaceri din România

Ordonanța de Urgență nr. 156/2024 reprezintă o schimbare majoră în peisajul fiscal românesc. Deși scopul său este de a alinia regimul fiscal intern cu cerințele bugetare și europene, efectele asupra companiilor pot fi semnificative. Este esențial ca antreprenorii și managerii să analizeze atent impactul acestor modificări și să își ajusteze strategiile financiare pentru a rămâne competitivi în acest nou context legislativ.

Măsuri fiscale și legislative recente: Provocări și schimbări pentru economia României

În ultimele luni, România a adoptat o serie de măsuri fiscale și legislative cu scopul de a sprijini sustenabilitatea financiară a statului și de a răspunde provocărilor economice interne și externe. Aceste schimbări vizează o gamă largă de sectoare, de la impozitarea băncilor și microîntreprinderilor, până la accize și reglementări privind TVA-ul.

Piața Muncii în România: Provocări și Perspective

România se confruntă cu o dinamică intensă pe piața muncii, iar factorii economici, demografici și tehnologici dictează direcția în care aceasta evoluează. Cum afectează aceste schimbări angajatorii și candidații? Care sunt soluțiile pentru viitor? Hai să analizăm împreună!