25.3 C
București
sâmbătă, 22 iunie, 2024

EXCLUSIV / Revista Patronatelor lansează INDICELE RP AL MEDIULUI DE AFACERI. Cum a evoluat media vânzărilor de produse și servicii în 2007-2018 și ce se întâmplă în 2019

Dată:

REVISTA PATRONATELOR lansează astăzi, în premieră, un indice statistic propriu care reflectă media generală a evoluțiilor cifrei de afaceri din 87 de domenii de activitate: INDICELE RP AL MEDIULUI DE AFACERI. Luăm în calcul evoluțiile din comerțul cu amănuntul, comerțul angro, comerțul auto, industrie, servicii pentru populație, servicii profesionale și construcții – fiecare cu subramurile sale, în total 87 de sectoare. Prima constatare: În ultimii 11 ani (perioada 2007-2018), Indicele RP a evoluat direct proporțional cu creșterea sau descreșterea economiei (PIB), astfel că poate fi utilizat ca reper care anunță timpuriu eventualele schimbări macroeconomice, fiind practic un barometru al mediuluui de afaceri.

Institutul Național de Statistică (INS) raportează separat evoluția cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul, comerțul angro, comerțul auto, industrie, servicii pentru populație, servicii profesionale și construcții – volumul lucrărilor. Puse cap la cap și apoi ierarhizate în ordine descrescătoare, rezultă un clasament cu 87 de ramuri și subramuri, iar media generală a tuturor acestor evoluții este Indicele RP al Medilui de Afaceri.

Începând de acum, REVISTA PATRONATELOR va prezenta în exclusivitate acest indice lunar, în jurul datei de 20 a fiecărei luni. Iar atunci când vor fi raportate datele sintetice – la trimestru, semestru, 9 luni sau an – vom prezenta evoluția Indicelui RP și în raport cu evoluția PIB.

Cum au mers Indicele RP și economia în anii 2007-2018

Pe scurt, atunci când economia a crescut la cele mai înalte cote (Produsul Intern Brut / PIB / +6% în 2007 și +7,1% în 2008), tot atunci și media generală a cifrelor de afaceri – Indicele RP – a urcat spectaculos, chiar cu două cifre (+18,12, respectiv +11,96), lucru înregistrat doar în anii 2007 și 2008.

Apoi, când economia a scăzut dramatic – mai ales în primul an de criză, 2009 (PIB -7,1%), Indicele RP a coborât și el abrupt, cu două cifre (-18,58).

În continuare, mai ales după anul 2013, se poate observa un raport de aproape directă proporționalitate între evoluțiile PIB și ale Indicelui RP, relevând ușoare urcușuri (accelerări) și coborâșuri (decelerări) ale economiei și afacerilor din ultimii ani.

Indicele RP și PIB se „anunță” reciproc

Interesante sunt și zonele de intersecție dintre PIB și Indicele RP. O primă concluzie, analizând aceste evoluții, ar fi că Indicele nostru crește mai rapid decât PIB atunci când cadrul general de business este favorabil, și decelerează atunci când cadrul general devine ostil.

A doua concluzie, care nu o contrazice pe prima, este că atunci când media generală a cifrelor de afaceri – Indicele RP – este în creștere accelerată, aceasta trage în sus Produsul Intern Brut, acționând ca un driver al economiei.

La fel, când Indicele RP este tot în creștere, dar decelerată, și economia decelerează, temperându-și avansul (a se vedea perioada 2017-2018).

Practic, Indicele RP și PIB se „anunță” reciproc, în sensul că trendul setat de unul dintre indicatori este urmat îndeaproape de celălalt. Asta în condițiile în care Indicele RP cuprinde doar evoluțiile din comerț, construcții, industrie și servicii, în timp ce PIB cuprinde – pe lângă aceste componente – și consumul final al administrației publice, agricultura, exportul net (ca raport între importuri și exporturi), formarea brută de capital, adică investițiile în economie, și impozitele nete pe produs.

Barometrul nostru – Indicele RP al Mediului de Afaceri – este, astfel, cu atât mai relevant cu cât, deși nu conține toate elementele PIB, arată o anumită tendință pentru întreaga economie; reciproc, mersul economiei în general arată cum vor merge afacerile.

Atenție: Ecarturile sunt tot mai mici!

Ca la orice grafic, și aici sunt de analizat diferențele (ecarturile) dintre evoluția PIB și evoluția Indicelui RP.

La o primă privire, constatăm că în anii ce au urmat imediat după criza din 2009-2010 aceste ecarturi au tot crescut, pentru ca în anii recenți (2017-2018) să scadă semnificativ, la mai puțin de 3 puncte procentuale.

Să fie acesta un semn bun sau un semn rău? Semnul bun ar fi că ambii indicatori s-au menținut pe creștere; semnul rău – că amândoi decelerează (!)

Ce s-a întâmplat în 2019

Statisticile oficiale prelucrate de REVISTA PATRONATELOR mai arată că în primul trimestru din 2019 media generală a cifrelor de afaceri – Indicele RP – a fost de +10,5, în timp ce creșterea economică (PIB) a fost de 5%.

De remarcat este că, în aceeași perioadă din anul trecut, Indicele RP a fost de 6,44, în timp ce creșterea economică fusese de doar 4%. Astfel că ecartul de 2,4 puncte procentuale în favoarea Indicelui RP din prima parte a anului trecut a crescut în 2019 la 5,5 pp, ambii indicatori fiind în plină accelerație. Lucru care, cel puțin pentru moment, ne poate da motive de optimism.

Iar în luna aprilie (unde nu mai avem reperul PIB) Indicele RP – calculat, repetăm, ca medie generală a evoluției cifrelor de afaceri – a urcat la valoarea de 13,33, după ce în ianuarie fusese de doar 7,93, apoi în februarie de 11,80 și în martie – de 11,47.

Așteptăm comentarii și sugestii!

În luna aprilie 2019, față de aprilie 2018 (seria brută), cifra de afaceri din comerțul cu amănuntul a crescut cu 7,1%, comerțul angro („cu ridicata”) a crescut cu 7,3%, afacerile din industrie au crescut cu 9,7%, apoi afacerile din domeniul serviciilor prestate populației au crescut cu 14,2%, comerțul cu autovehicule a crescut cu 5,5%, serviciile profesionale au crescut cu 16,1%, iar volumul lucrărilor de construcții a avansat cu 33,4%, arată datele centralizate de INS.

Media generală a acestor evoluții a fost de 13,33, cifră care reprezintă Indicele RP al Mediului de Afaceri pe luna aprilie 2019.

Așteptăm comentariile și sugestiile Dumneavoastră pe tema Indicelui RP lansat astăzi, în premieră, de REVISTA PATRONATELOR.
Transmiteți-ne mesaje pentru rubrica Poșta Redacției – platforma pe care ne dorim să dezvoltăm un dialog deschis, interesant, cald și constructiv, despre mersul afacerilor, al economiei și societății românești!

1 COMENTARIU

  1. Interesanta si laudabila initiativa dar, deocamdata, se forteaza corelatii statistice intre indicii de evolutie al diferitelor industrii in raport cu PIB. Din pacate, aceste corelatii nu sunt intotdeauna confirmate si de piata si cred ca in afara PIB-ului ar trebui luati in calcul si indicatorii monetari de genul rata inflatiei, indicii bancari, rata de crestere a investitiilor straine, rata somajului etc. Este o lunga discutie si poate ca punctul meu de vedere este unul subiectiv. Inca odata felicitari grupului de lucru care a pus bazele acestui indice si sa speram ca piata il va recunoaste destul de rapid ca fiind un potential mijloc de lucru pentru cei din domeniu.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

VIDEO | O altă dezbatere pe tema crizei din Ucraina

În cadrul unei dezbateri de miercuri seara de la televiziunea Global News, intitulată ”Mai este Ucraina sprijinită de Occident”, moderatorul Calistrat Atudorei a pus...

Globalworth o numește pe Ema Iftimie Managing Director pentru România

Globalworth, cel mai mare investitor de birouri din Europa Centrală și de Est (CEE), anunță numirea Emei Iftimie în funcția de Managing Director pentru...

Safetech Innovations raportează o cifră de afaceri de 20,1 milioane de lei la nivel individual și un profit net de 5,9 milioane de lei...

Safetech Innovations (BVB: SAFE), companie românească de securitate cibernetică listată la Bursa de Valori București, cu birouri în București, Londra și Abu Dhabi, raportează,...

Grupul eMAG își consolidează echipa de management și îl numește pe Cosmin Dodoc Vicepreședinte People & Organisation

Grupul eMAG își consolidează echipa de management și îl numește pe Cosmin Dodoc în poziția de Vicepreședinte People & Organisation, în contextul în care...

Mureș City Logistics atinge un grad de ocupare de 100% după semnarea cu gigantul din industria auto EKR

Elektrokontakt România (EKR), subsidiară a ELEKTROKONTAKT GMBH, este noul chiriaș în Mureș City Logistics, cel mai modern proiect industrial din zona Mureș. Această tranzacție...

Mediul privat și reprezentanți ai statului au dezbătut despre viitorul comerțului electronic din România

Miercuri, 18 octombrie 2023, reprezentanți ai Guvernului, lideri și specialiști din industrie au abordat tema impactului pozitiv adus de sectorul de comerț electronic în...