Acordarea la timp şi chiar în avans a subvenţiilor agricole pe 2018 – promisă în programul de guvernare – este pe punctul de a fi compromisă din cauze tehnice: sistemul informatic aferent ar putea cădea oricând, nemaifiind gestionat de cei care l-au creat, ci de ofertanţi fără experienţa necesară, relatează ZF.ro
Subvenţiile agricole pe suprafaţă (SAPS) se acordă prin intermediul unui mecanism în care fermierii depun online cererea cu date complete, iar Agenţia de Plăţi şi Intervenţie în Agricultură – APIA – primeşte aceste cereri, verifică în teren adecvarea lor şi virează în conturile beneficiarilor sumele cuvenite. Pentru ca acest mecanism să funcţioneze fără sincope, e nevoie de un administrator tehnic de sistem bine organizat, capabil să facă faţă unui volum de ordinul sutelor de mii de utilizatori şi operaţiuni, fiecare în parte cu specificul său. De aceea, statul scoate la licitaţie administrarea şi dezvoltarea acestui sistem informatic, şi tocmai aici apare din nou – în 2018, cum s-a întâmplat şi în 2015-2016 – riscul unui blocaj cu consecinţe de dimensiuni sociale.
Pe scurt, dacă sistemul informatic al APIA nu va funcţiona fluent, atunci degeaba au fost depuse la timp cererile şi degeaba au fost făcute la timp controalele în teren (la fiecare beneficiar în parte) în prima jumătate a acestui an. În 16 octombrie 2018, dată la care toţi fermierii din UE şi din România ar trebui să-şi primească primele plăţi, deconturile respective ar putea să întârzie din nou – cum s-a întâmplat în urmă cu doi-trei ani. Asta pentru că respectivul soft, scos din nou la licitaţie, este pe punctul de a cădea în gestiunea unor ofertanţi care nu pot face dovada unei experienţe tehnice adecvate complexităţii proiectului.
În „bătălia” pentru gestiunea softului APIA, respectiv în licitaţia organizată de stat pentru atribuirea acestui contract, sunt angajate nume grele din piaţa de profil: Telekom, Siveco şi S&T (aceasta din urmă fiind în asociere cu Teamnet). Iar miza este uriaşă, având în vedere că în joc este însăşi capacitatea APIA de a plăti la timp subvenţiile pe 2018 – mesaj prezentat insistent atât în programul de guvernare, cât şi în ultimele bilanţuri referitoare la îndeplinirea întocmai a acestuia.
Va fi capabilă Telekom să gestioneze sistemul astfel încât banii din subvenţii să le intre fermierilor la timp în conturi, pe 16 octombrie, aşa cum promite Guvernul? Va fi capabilă Siveco? Sau S&T, în asocierea sa cu Teamnet? În loc să răspundă la această întrebare, organizatorii licitaţiei au preferat să orienteze competiţia astfel încât creatorul sistemului – Siveco – să fie scos din joc, iar ceilalţi „combatanţi” să fie avantajaţi chiar cu riscul repetării neplăcutelor experienţe din anii 2015-2016. În acei ani, unii au recurs chiar la greva foamei pentru a protesta faţă de întârzirerea subvenţiilor, cauzată exact de sincopele din administrarea softului APIA.
Practic, acum – în august 2018 – ne aflăm în situaţia fericită în care cererile de subvenţii sunt depuse, controalele în teren sunt efectuate şi nu mai trebuie decât să vină data de 16 octombrie pentru a se face plăţile cuvenite fermierilor; dar, din cauza acestor complicaţii în organizarea licitării, apare spectrul unei atribuiri riscante a contractului de gestiune. Riscante chiar pentru (ne)respectarea promisiunilor guvernamentale. A lăsa administrarea plăţilor la timp (sau, dimpotrivă, cu întârziere) a subvenţiilor pe suprafaţă în seama unor firme mai mult sau mai puţin calificate pentru complexitatea operaţiunilor este echivalentul unui risc de neîndeplinire a angajamentelor asumate de Guvern faţă de fermieri.
Potrivit unor surse MEDIAFAX, primele modificări la sistemul informatic vor fi făcute abia după data de 16 octombrie. Abia apoi vor urma restul de module, dar nu toate, pentru că APIA nu are un contract, în acest moment, cu o firmă IT pentru reactualizarea tuturor componentelor din acest sistem. Doar după livrarea primului modul va începe prelucrarea dosarelor fermierilor, operaţiune care va fi de durată. Astfel că plăţile în avansul promis de Guvern sunt în pericol, mai exact în acelaşi pericol de întârziere care, de altfel, s-a şi produs în 2015-2016. „Acest soft nu va putea fi folosit pentru procesarea dosarelor de subvenţii ale fermierilor, respectiv autorizarea la plată a avansului, înainte de data de 16 octombrie, dată când ar trebui să înceapă deja transferul banilor către conturile fermierilor”, au menţionat, pentru MEDIAFAX, surse apropiate situaţiei.
După o colaborare de 11 ani cu Siveco, APIA a cerut excluderea acestei companii de la licitaţia pentru atribuirea serviciilor de mentenanţă şi dezvoltare a softurilor sale. APIA a exclus oferta Siveco România din procedura de atribuire pentru că informaţiile prezentate de aceasta în Documentul European de Achiziţie Unic (DUAE) ar fi false. Compania ar fi trebuit să declare în DUAE că a fost amendată în 2017 de către Consiliul Concurenţei pentru trucarea unei licitaţii, organizată tot de APIA (în 2008) pentru servicii de extindere şi dezvoltare a sistemului informatic sau că a avut penalităţi la desfăşurarea unor contracte. Compania s-a considerat discriminată şi a acţionat în judecată APIA. În instanţă, compania a cerut anularea deciziei de respingere a ofertei Siveco ca inacceptabilă şi anularea actelor prin care instituţia a declarat acceptabile ofertele depuse de Telekom România Communications (fost Romtelecom) şi asocierea formată din S&T Romania şi Teamnet World Professional Services, precum şi obligarea APIA la reevaluarea ofertelor acestora.
La licitaţia încă nefinalizată, APIA a optat să elimine Siveco, motivele invocate fiind în totalitate aplicate numai Siveco, nu şi celorlalţi ofertanţi care ar fi trebuit să facă declaraţii similare, de vreme ce şi ceilalţi ofertanţi au avut probleme la efectuarea unor contracte prealabile pe care nu le-au menţionat.
Este limpede, aşadar, că eliminarea Siveco din licitaţie ar putea crea probleme structurale cu dezvoltarea sistemului informatic, pentru că la foarte multe module (esenţiale) APIA este total dependentă de Siveco.
Anunţul de licitare a Acordului-Cadru „Servicii de mentenanţă, extindere şi dezvoltare a sistemului informatic al APIA” a fost publicat în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice – SEAP – cu nr. 178066/12.08.2017, având ca dată de depunere a ofertelor 18.09.2017, valoarea contractului fiind de 97,35 milioane de lei fără TVA, iar durata acordului urmând să fie de 36 de luni. Criteriile de evaluare sunt următoarele:
– 17% = propunerea tehnică – resursele umane asigurate
– 10% = propunerea tehnică – termene de intervenţie
– 8% = propunerea tehnică – termene de garanţie
– 10% = propunerea tehnică – metodologii utilizate
– 55% = propunerea financiară