1 C
București
joi, 6 februarie, 2025

ANALIZĂ Cum s-a încins inflația în luna lui Cuptor: Cartofii și legumele – vedete și în TOPUL SCUMPIRILOR la 7 luni, și în TOPUL IEFTINIRILOR din iulie

Dată:

În luna iulie („Cuptor”), rata anuală a inflației a revenit la 4,1%, după ce în iunie coborâse la 3,8%, cartofii și legumele fiind vedete atât în Topul Scumpirilor la 7 luni, cât și în Topul Ieftinirilor din iulie față de iunie, arată statisticile oficiale analizate de REVISTA PATRONATELOR.

Evoluțiile din luna iulie 2018, când s-au remarcat o serie de creșteri de prețuri față de decembrie 2018, dar și mai multe scăderi de prețuri față de iunie 2019, ne-au determinat să listăm două clasamente: Topul Scumpirilor la 7 luni și Topul Ieftinirilor din iulie față de iunie.

În ambele clasamente, partea superioară este dominată de cartofi și legume. Explicația: în prima parte a anului, cartofii și legumele au fost aduse din import (România nefiind capabilă să rețină până în primăvară recoltele din toamnă), cu prețuri tot mai mari pe fondul unui puseu valutar fără precedent, iar în iunie au intrat în piețe trufandalele din producția locală, la prețuri semnificativ mai mici.

Potrivit statisticilor astfel analizate, cartofii sunt campionii scumpirilor din primele 7 luni (cu o medie de +21,7%) și, în același timp, campionii ieftinirilor din iulie față de iunie (cu o medie de -11,4%). Iar legumele, care s-au scumpit în primele 7 luni cu peste 6%, s-au ieftinit în iulie tot cu peste 6%.

CITIȚI PE ACEEAȘI TEMĂ Lista Rușinii, cu importurile agricole ale României, unde apar produse ca brânza, cașul, cartofii, merele, prazul și ceapa, grâul, porumbul, apele minerale…

Inflația s-a încins în luna lui Cuptor

Rata inflației (media generală a scumpirilor) a urcat la 4,1% în iulie 2019 față de iulie 2018, pe fondul majorării de prețuri cu 5,15% la alimente și cu 3,44% la mărfurile alimentare și al majorării cu 4,11% la tarifele pentru servicii, arată datele publicate luni de Institutul Național de Statistică – INS.

În perioada decembrie 2018 – iulie 2019, inflația a fost de 2,77% (după ce fusese 2,98% în perioada decembrie-iunie), pe fondul majorării de prețuri cu 3,42% la alimente și cu 2,22% la mărfurile alimentare și al majorării cu 3,08% la tarifele pentru servicii.

În iulie, față de iunie 2019, inflația (rata lunară) a fost negativă, respectiv de -0,2% pe fondul scăderii de prețuri cu 0,66% la alimente și cu -0,02% la mărfurile alimentare și al majorării cu 0,1% la tarifele pentru servicii.

„Rata medie a preţurilor de consum în ultimele 12 luni (august 2018 – iulie 2019) faţă de precedentele 12 luni (august 2017 – iulie 2018), calculată pe baza IPC, este 4%. Determinată pe baza IAPC, rata medie este 4%”, a mai comunicat INS.

TOPUL SCUMPIRILOR din primele 7 luni
Categorie Evoluție (%)
   – Cartofi 21.71
   – Citrice şi alte fructe meridionale 20.01
Fructe şi conserve din fructe 15.00
   – Fructe proaspete 12.13
Legume şi conserve de legume 6.88
Tutun, ţigări 6.18
   – Servicii poştale 5.70
   – Telefon 5.66
   – Alte legume şi conserve de legume 5.34
Combustibili 4.79
Poştă şi telecomunicaţii 4.78
Apă, canal, salubritate 4.77
   – Carne de porcine 4.46
        – Făină 4.13
TOTAL MĂRFURI ALIMENTARE 3.42
   – Produse de morărit 3.41
Carne, preparate şi conserve din carne 3.32
   – Energie termică 3.30
   – Abonament radio, televiziune 3.18
Igienă şi cosmetică 3.09
TOTAL SERVICII 3.08
   – Carne de bovine 3.06
   – Plata cazării în unităţi hoteliere 3.00
Reparaţii auto, electronice şi lucrări foto 2.88
   – Preparate din carne 2.85
MEDIA GENERALĂ 2.77
   – Conserve din carne 2.72
   – Cărţi, ziare, reviste 2.59
        – Mălai 2.53
   – Zahăr 2.53
Produse de morărit şi panificaţie 2.49
Alte produse alimentare 2.49
        – Pâine 2.47
   – Peşte proaspăt 2.46
   – Pâine, produse de franzelărie şi specialităţi 2.38
   – Carne de pasăre 2.38
Îngrijire medicală 2.37
        – Produse de franzelărie 2.32
Peşte şi conserve din peşte 2.29
   – Rutier 2.25
TOTAL MĂRFURI NEALIMENTARE 2.22
   – Unt 2.21
Alte servicii 2.17
        – Specialităţi de panificaţie 2.15
   – Conserve şi alte produse din peşte 2.06
Restaurante, cafenele, cantine 2.04
Alte servicii cu caracter industrial 2.02
   – Ţuică, rachiuri şi alte băuturi 1.98
Cinema, teatre, muzee, învăţământ, turism 1.98
   – Margarină 1.95
        – Medicamente 1.93
Zahăr, produse zaharoase şi miere de albine 1.86
Croitorie 1.84
        – Brânză de vacă (telemea) 1.80
   – Autoturisme şi piese de schimb 1.79
   – Articole medicale 1.74
   – Lapte – total 1.72
   – Energie electrică 1.71
Lapte şi produse lactate 1.65
   – Săpun de rufe 1.60
Alte mărfuri nealimentare 1.60
        – Lapte de vacă 1.59
Produse cultural-sportive 1.55
   – Bere 1.51
Băuturi alcoolice 1.47
   – Maşini de aragaz, butelii 1.47
Articole de igienă, cosmetice şi medicale 1.47
   – Conserve din fructe 1.43
   – Maşini de spălat 1.41
   – Brânză – total 1.40
   – Aerian 1.38
   – Mobilă 1.35
Produse de uz casnic, mobilă 1.28
   – Articole de menaj 1.28
   – Articole de galanterie, pasmanterie şi mercerie 1.24
   – Tricotaje 1.17
   – Ţesături 1.16
Îmbrăcăminte, galanterie, pasmanterie si mercerie 1.11
Transport interurban (alte feluri de transport) 1.09
Încălţăminte 1.08
   – Miere de albine 1.05
   – Confecţii 1.05
   – Vin 1.04
Ulei, slănină, grăsimi 1.03
   – Articole de igienă, cosmetice 1.03
   – Frigidere şi congelatoare 0.96
Articole chimice 0.90
   – Auto – abonamente 0.88
   – Lacuri şi vopsele 0.82
   – Detergenţi 0.82
Chirie 0.80
   – Încălţăminte din piele 0.77
        – Brânză de oaie (telemea) 0.76
   – Ceasuri, aparate audio-video, articole sportive 0.64
   – Cafea 0.59
Cacao şi cafea 0.57
   – Ulei comestibil 0.50
Transport urban 0.48
   – C.F.R. 0.00
Energie electrică, gaze şi încălzire centrală -0.61
   – Fasole boabe şi alte leguminoase -2.18
   – Gaze -4.93
Ouă -7.71

Sursa: Institutul Național de Statistică, date prelucrate de REVISTA PATRONATELOR

TOPIL IEFTINIRILOR din iulie față de iunie 2019
Categorie Evoluție (%)
   – Cartofi -11.41
Legume şi conserve de legume -6.91
   – Alte legume şi conserve de legume -6.75
   – Gaze -5.53
Energie electrică, gaze şi încălzire centrală -1.64
   – Fructe proaspete -1.31
   – Fasole boabe şi alte leguminoase -0.67
TOTAL MĂRFURI ALIMENTARE -0.66
Fructe şi conserve din fructe -0.61
   – Telefon -0.45
        – Brânză de oaie (telemea) -0.43
Poştă şi telecomunicaţii -0.34
MEDIA GENERALĂ -0.20
Chirie -0.16
   – Abonament radio, televiziune -0.13
        – Lapte de vacă -0.08
   – Unt -0.05
TOTAL MĂRFURI NEALIMENTARE -0.02
   – Lapte – total -0.01
Încălţăminte 0.00
   – Energie termică 0.00
   – C.F.R. 0.00
   – Încălţăminte din piele 0.01
   – Maşini de aragaz, butelii 0.01
Alte mărfuri nealimentare 0.01
   – Servicii poştale 0.01
   – Frigidere şi congelatoare 0.02
   – Tricotaje 0.03
Lapte şi produse lactate 0.04
   – Vin 0.04
Transport urban 0.04
   – Ţesături 0.05
   – Lacuri şi vopsele 0.05
Reparaţii auto, electronice şi lucrări foto 0.06
   – Maşini de spălat 0.07
Cacao şi cafea 0.08
        – Produse de franzelărie 0.09
   – Cafea 0.09
Îmbrăcăminte, articole de galanterie, pasmanterie si mercerie 0.09
   – Ceasuri, aparate audio-video, articole sportive 0.09
Alte servicii cu caracter industrial 0.09
TOTAL SERVICII 0.10
   – Confecţii 0.11
   – Articole de galanterie, pasmanterie şi mercerie 0.11
Produse de uz casnic, mobilă 0.11
   – Autoturisme şi piese de schimb 0.11
Confecţionat şi reparat îmbrăcăminte şi încălţăminte 0.11
   – Margarină 0.12
   – Articole de menaj 0.12
Alte servicii 0.12
        – Mălai 0.13
   – Citrice şi alte fructe meridionale 0.14
   – Conserve din fructe 0.14
Băuturi alcoolice 0.14
   – Bere 0.15
   – Rutier 0.15
   – Auto – abonamente 0.15
        – Specialităţi de panificaţie 0.16
   – Mobilă 0.16
Îngrijire medicală 0.16
Produse de morărit şi panificaţie 0.17
   – Brânză – total 0.17
   – Detergenţi 0.17
Cinema, teatre, muzee, învăţământ, turism 0.17
   – Pâine, produse de franzelărie şi specialităţi 0.18
Articole chimice 0.18
Igienă şi cosmetică 0.18
        – Pâine 0.19
Combustibili 0.19
   – Conserve şi alte produse din peşte 0.20
   – Articole de igienă, cosmetice 0.20
Articole de igienă, cosmetice şi medicale 0.21
   – Articole medicale 0.21
   – Produse de morărit 0.22
   – Ţuică, rachiuri şi alte băuturi 0.22
Produse cultural-sportive 0.22
        – Medicamente 0.22
   – Ulei comestibil 0.24
   – Carne de pasăre 0.26
   – Zahăr 0.27
   – Săpun de rufe 0.29
Restaurante, cafenele, cantine 0.29
        – Făină 0.30
   – Carne de bovine 0.31
Ulei, slănină, grăsimi 0.32
   – Conserve din carne 0.34
   – Preparate din carne 0.36
   – Plata cazării în unităţi hoteliere 0.36
Carne, preparate şi conserve din carne 0.39
   – Miere de albine 0.39
Alte produse alimentare 0.39
Zahăr, produse zaharoase şi miere de albine 0.41
Peşte şi conserve din peşte 0.44
   – Peşte proaspăt 0.52
   – Cărţi, ziare, reviste 0.53
        – Brânză de vacă (telemea) 0.55
   – Carne de porcine 0.58
Ouă 0.64
Apă, canal, salubritate 0.65
   – Energie electrică 0.70
Transport interurban (alte feluri de transport) 0.87
Tutun, ţigări 1.44
   – Aerian 9.26

Sursa: Institutul Național de Statistică, date prelucrate de REVISTA PATRONATELOR

Cum este calculată inflația

Potrivit metodologiei INS, indicii prețurilor de consum (IPC) „acoperă cheltuielile monetare de bunuri și servicii pentru consumul final, pentru toate tipurile de gospodării rezidente, cu excepția gospodăriilor instituționale, în scopul de a oferi o imagine cât mai relevantă și precisă a inflației”.

Observarea şi înregistrarea preţurilor se realizează în cele 42 oraşe reşedinţă de judeţ din care au fost selectate 68 de centre de cercetare, în funcţie de numărul de locuitori. Unităţile în care se înregistrează preţurile/tarifele au fost selectate la nivel local, din centrele de cercetare, în funcţie de volumul desfacerilor de mărfuri şi al prestărilor de servicii. „Sunt incluse în nomenclator cca. 7300 unităţi, care trebuiesc menţinute cât mai mult timp posibil pentru a asigura continuitatea observării preţurilor”, precizează INS.

Prețurile măsurate sunt cele suportate efectiv de către consumatori, astfel încât acestea includ taxele de vânzare pe produse, cum ar fi taxa pe valoarea adăugată.

IPC se calculează pe baza elementelor care intră în consumul direct al populaţiei şi exclude:
– consumul din resurse proprii reprezentând contravaloarea cantităţilor de produse consumate de populaţie provenite din alte surse decât din cumpărări (din stoc, din producţie proprie, primit în dar etc.);
– cheltuielile cu caracter de investiţii şi acumulare (cumpărarea de locuinţe, materiale de construcții utilizate la construirea de noi locuințe sau efectuarea de reparații capitale la locuințele vechi), rate de asigurare, amenzi, jocuri de noroc, impozite etc.;
– cheltuieli aferente plăţii muncii pentru producţia gospodăriei (arat, semănat, prăşit, îngrijirea grădinilor şi livezilor de pomi, a viilor, strângerea recoltelor, cositul fânului, tratamentul medical al animalelor etc.);
– cheltuielile cu dobânda și de credit, referindu-se la ele ca la un cost de finanțare, nu ca la o cheltuială de consum.

În terminologia statisticienilor:
– Postul de cheltuieli este „grupa de cheltuieli efectuate de consumatori pentru satisfacerea unor nevoi concrete de consum de bunuri alimentare, nealimentare sau de servicii”
– Rata lunară a inflaţiei este „creşterea preţurilor de consum într-o lună, faţă de luna precedentă”
– Rata medie lunară a inflaţiei este „media creşterilor lunare ale preţurilor” și „se calculează ca o medie geometrică a indicilor lunari ai preţurilor de consum cu baza în lanţ din care se scade baza de comparaţie egală cu 100”
– Rata medie anuală a inflaţiei este „creşterea preţurilor de consum într-un an faţă de anul precedent” și „se calculează ca un raport, exprimat procentual, între indicele mediu al preţurilor dintr-un an şi cel al anului precedent, din care se scade 100”
– Rata anuală a inflaţiei este „creşterea preţurilor de consum într-o lună din anul curent, faţă de aceeaşi lună a anului precedent” și „se calculează ca un raport, exprimat procentual, între indicele preţurilor dintr-o lună din anul curent şi indicele din luna corespunzătoare a anului precedent, calculaţi faţă de aceeaşi bază, din care se scade 100”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

Globalworth o numește pe Ema Iftimie Managing Director pentru România

Globalworth, cel mai mare investitor de birouri din Europa Centrală și de Est (CEE), anunță numirea Emei Iftimie în funcția de Managing Director pentru...

Safetech Innovations raportează o cifră de afaceri de 20,1 milioane de lei la nivel individual și un profit net de 5,9 milioane de lei...

Safetech Innovations (BVB: SAFE), companie românească de securitate cibernetică listată la Bursa de Valori București, cu birouri în București, Londra și Abu Dhabi, raportează,...

Grupul eMAG își consolidează echipa de management și îl numește pe Cosmin Dodoc Vicepreședinte People & Organisation

Grupul eMAG își consolidează echipa de management și îl numește pe Cosmin Dodoc în poziția de Vicepreședinte People & Organisation, în contextul în care...

Mureș City Logistics atinge un grad de ocupare de 100% după semnarea cu gigantul din industria auto EKR

Elektrokontakt România (EKR), subsidiară a ELEKTROKONTAKT GMBH, este noul chiriaș în Mureș City Logistics, cel mai modern proiect industrial din zona Mureș. Această tranzacție...

Mediul privat și reprezentanți ai statului au dezbătut despre viitorul comerțului electronic din România

Miercuri, 18 octombrie 2023, reprezentanți ai Guvernului, lideri și specialiști din industrie au abordat tema impactului pozitiv adus de sectorul de comerț electronic în...

Analiză CITR| Numărul companiilor de impact în dificultate atinge cel mai înalt nivel din 2013 până în prezent.

43% din totalul companiilor de impact sunt restructurabile sau aflate în insolvență iminentă. Numărul companiilor în insolvență iminentă a ajuns la 6.949, cel mai...