12.3 C
București
marți, 25 martie, 2025

Cât costă „traiul rezonabil” și care e diferența față de „traiul decent” în insolvența personală. Precizările ANPC

Dată:

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor – ANPC – a transmis luni, într-un comunicat, o serie de precizări referitoare la criteriile generale pentru stabilirea nivelului de „trai rezonabil”, reglementare intrată recent în vigoare odată cu publicarea acesteia în Monitorul Oficial.

REVISTA PATRONATELOR redă în continuare, integral, comunicatul ANPC (intertitlurile și unele sublinieri aparțin Redacției noastre, RP).

„Pornind de la scopul Legii insolvenței persoanelor fizice, și anume acela de a se institui o procedură pentru asigurarea redresării situației financiare a debitorului, persoană fizică de bună-credință, prin acoperirea într-o măsură cât mai mare a pasivului acestuia și descărcarea de datorii, au fost elaborate Criteriile generale pentru stabilirea nivelului de trai rezonabil.

Datornicul în insolvență nu poate beneficia integral de venitul propriu

Trebuie precizat de la început că, pentru a se redresa financiar și a se descărca de datorii, debitorul aflat în procedura de insolvență nu poate beneficia de venitul propriu în integralitatea sa.

S-a urmărit însă atingerea scopului social al legii, respectiv protejarea consumatorului pornind de la realitățile prezente, și anume că, în majoritatea cazurilor, ca urmare a executărilor silite, debitorul are la dispoziție sume mai mici decât cele prevăzute prin Criteriile generale pentru stabilirea nivelului de trai rezonabil.

Trai rezonabil versus trai decent

Trebuie avut în vedere faptul că termenul de „trai rezonabil”, cuprins în „Criteriile generale pentru stabilirea nivelului de trăi rezonabil”, se referă strict la aplicarea procedurilor de insolvență a persoanlor fizice, acesta nefiind echivalent din toate punctele de vedere cu termenul de „trai decent”.

Motivul: acestea se aplică unor persoane ale căror venituri sunt diminuate în urma executărilor silite și care, în cele mai multe cazuri, au ajuns în situația de insolvență în urma obținerii unor împrumuturi cu un grad de risc ridicat față de posibilitățile financiare inițiale de care dispuneau înaintea contractării acestora.

Sub valoarea coșului minim nu se poate coborî

Valoarea coșului minim lunar de consum a fost stabilită de Comisia de insolvență la nivel central pe baza studiului realizat de către reprezentanți ai Institutului Național de Cercetări Economice al Academiei Române „Costin C. Kirițescu”, Comisiei Naționale de Prognoză, Institutului de Cercetări pentru Calitatea Vieții al Academiei Române, Institutului Național de Statistică, Ministerului Muncii  și Justiției Sociale, Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor și Institutului Național de Cercetare Științifică în Domeniul Muncii și Protecției Sociale. Această valoare reprezintă un minim garantat pentru cheltuielile necesare asigurării existenței, un prag sub care nu se poate coborî.

Această valoare minimă reprezintă suma de bani din veniturile debitorului care nu poate fi oprită pentru plata datoriilor, deoarece îi este necesară pentru acoperirea cheltuielior indispensabile asigurării traiului zilnic pentru sine și familia sa.

Ce se poate adăuga la coșul minim

Articolele 8, 9, 10, 11, 12, 13 din Criteriile generale pentru stabilirea nivelului de trăi rezonabil prevăd, în mod explicit, faptul că la valoarea coșului minim lunar de consum se pot adauga, în funcție de situație și de specificul acesteia, și alte sume pentru:
– nevoile locative și plată utilităților;
– necestatile de transport;
– plata cheltuielilor profesionale absolut necesare exercitării ocupației;
– susținerea cursurilor de învățământ obligatoriu pentru debitor sau pentru persoanele cărora acesta le asigură ori le datorează, în condițiile legii, întreținerea în mod curent;
– asigurarea unor tratamente medicale că urmare a condițiilor de viață și angajamentelor asumate;
– îndeplinerea obligațiilor legale sau convenționale de întreținere.”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

Ghid Practic privind Protecția Informațiilor Clasificate

Introducere Protecția informațiilor clasificate este esențială pentru securitatea națională și integritatea instituțiilor. Acest ghid oferă recomandări și măsuri esențiale pentru gestionarea și protejarea acestor informații...

Piața Muncii în 2025: Provocări și Oportunități

Piața muncii în 2025 este marcată de schimbări profunde. Pe de o parte, anumite sectoare, precum IT-ul, se confruntă cu dificultăți, iar angajații caută soluții alternative. Pe de altă parte, domenii emergente, precum industria verde, oferă noi oportunități de angajare. Cu o competiție crescută și o dinamică în continuă schimbare, atât angajatorii, cât și angajații trebuie să se adapteze pentru a rămâne relevanți pe piața muncii.

IMM-urile din România se confruntă cu provocări majore: inflația, digitalizarea și lipsa forței de muncă

Mediul de afaceri din România traversează o perioadă de transformări semnificative, iar întreprinderile mici și mijlocii (IMM) se află în fața unor provocări importante. Potrivit unui raport recent al Consiliului Național al IMM-urilor, principalele dificultăți cu care se confruntă antreprenorii sunt inflația ridicată, tranziția către digitalizare și deficitul de forță de muncă.

Protecția Fermierilor împotriva Practicilor Comerciale Neloiale

implementarea acestor măsuri reprezintă un pas important în sprijinul fermierilor și al producătorilor mici, reducând dezechilibrele comerciale și creând un lanț de aprovizionare mai corect și mai transparent.

Noile Reglementări privind Ambalajele și Impactul lor asupra Mediului de Afaceri

În contextul noilor politici europene privind sustenabilitatea, Uniunea Europeană a introdus reguli stricte pentru gestionarea ambalajelor și reducerea deșeurilor de ambalaje. Aceste măsuri au...

Impactul Ordonanței de Urgență nr. 156/2024 asupra mediului de afaceri din România

Ordonanța de Urgență nr. 156/2024 reprezintă o schimbare majoră în peisajul fiscal românesc. Deși scopul său este de a alinia regimul fiscal intern cu cerințele bugetare și europene, efectele asupra companiilor pot fi semnificative. Este esențial ca antreprenorii și managerii să analizeze atent impactul acestor modificări și să își ajusteze strategiile financiare pentru a rămâne competitivi în acest nou context legislativ.