După 15 ani de dezbatere și nenumărate forme „finale“ ale Legii Turismului, Guvernul a pus în consultare publică o nouă versiune. Liderii Grupului de Lucru pe Turism din cadrul Coaliției pentru Dezvoltarea României (CDR) au arătat luni, într-o conferință de presă, de ce acest text „nu va reuși să rezolve problemele cu care se confruntă, de ani de zile”, industria ospitalității din România.
Grupul pe Turism este format din Dragoș Anastasiu, CEO Eurolines și președintele Camerei de Comerț Germane în România (AHK), Călin Ile, general manager Ibis Continental Hotels și președintele Federației Industriei Hoteliere din România (FIHR), și Daniel Mischie, CEO City Grill.
Iată câteva remarci ale acestora:
– „Ne-am săturat de modul neprofesionist în care este tratat acest sector. Chiar și când se iau decizii bune, acestea sunt adoptate fără un studiu de impact și fără consultarea investitorilor din turism”
– „Avem un dialog cu autoritățile – este dialogul surzilor”
– „Referitor la lipsa forței de muncă, în turism avem nevoie de 100.000 de oameni”
– „Sunt tot mai multe afaceri de turism care se închid din cauza lipsei de forță de muncă”
– România, cu tot potențialul său, este singura țară din UE care are o balanță negativă (n.n.- a contului curent) în turism”
– „Numărul de turiști străini veniți în România a crescut cu 3%, dar numărul de turiști străini plecați în străinătate a crescut cu 22%, și acest decalaj se tot adâncește”.
Ce vor liderii de la Legea Turismului
Potrivit reprezentanților citați, industria turismului din România a solicitat o lege care să:
– pună sub o unică umbrelă toate reglementările din turism;
– rezolve problema promovării potențialului turistic românesc pe plan intern și internațional;
– ajute la rezolvarea celei mai mari provocări a industriei, care este lipsa forței de muncă;
– diminueze semnificativ birocrația din domeniu.
Abordarea actuală a Legii, „nocivă pentru OMD”
În ceea ce privește promovarea, solicitarea a fost – și este în continuare – reglementarea corectă a ceea ce numim Organizația de Management A Destinației – OMD – la nivel local, regional și național, reglementare discutată acum peste 10 ani cu Organizația Mondială a Turismului, prevăzută în Master-Planul de turism de la acel moment și chiar și în programul de guvernare actual.
„Din păcate, modul în care se abordează această temă în actualul text de lege nu este unul care să corespundă așteptărilor și standardelor internaționale actuale și mai mult, va contribui la crearea de probleme. Este o abordare nocivă din punctul de vedere al OMD”, au mai spus liderii citați.
„Faptul că promovarea României printr-o entitate de tip parteneriat public-privat, așa cum se regăsește în alte state europene, nici măcar nu este menționat în actul legislativ reprezintă o mare dezamăgire pentru industria turistică românească”, au mai arătat investitorii.
E nevoie de o viziune și o strategie pentru forța de muncă
Legat de forța de muncă, așteptările industriei au fost și sunt să regăsească într-un act legislativ actual o viziune și o strategie pe termen scurt, mediu și lung.
„Ne referim aici atât la lipsa unui număr suficient de mare de personal în acest moment, cât și la calitatea acestuia. Educația în domeniu a avut enorm de mult de suferit în ultimii 20 de ani, inclusiv prin desființarea învățământului liceal tehnologic și lipsa învățământului dual în domeniu.
Potrivit liderilor, în ultima perioadă s-au făcut multe eforturi din partea mediului de afaceri pe această zonă, dar fără un sprijin real și constant din partea statului rezultatele sunt și vor fi modeste.
Turismul ar putea contribui cu cel puțin 10% la PIB
În pofida multor întâlniri și dezbateri între mediul privat și autoritățile statului, textul actual al Legii Turismului nu corespunde solicitărilor industriei și nu va ajuta la ieșirea din conul de umbră în care această industrie, care ar putea contribui cu cel puțin 10% din produsul intern brut al României, se află de foarte mult timp.
În fine, Coaliția pentru Dezvoltarea României solicită decidenților „aplicarea măsurilor propuse încă de acum mulți ani într-o lege modernă și care să fie implementată doar după elaborarea unui studiu de impact și a strategiei de turism (inclusiv în ceea ce privește promovarea) a României”.
Despre Coaliția pentru Dezvoltarea României
Coaliția este o inițiativă privată, apolitică, construită ca un acord de colaborare prin participarea colectivă a membrilor săi și reunește 45 de organizații și membri asociați.
Membrii CDR contribuie voluntar cu resursele și expertiza necesară formulării unor opinii comune cu privire la politici publice cu impact asupra mediului de afaceri. Coaliția pentru Dezvoltarea României reprezintă peste 54 000 de companii care generează în jur de 1,2 milioane de locuri de muncă și peste 50% din PIB.
Scopul Coaliției este de a oferi o bază coerentă pentru consultare cu Guvernul și alte instituții publice pe teme care au impact asupra climatului economic și de afaceri din România.