8.2 C
București
marți, 13 mai, 2025

Economia a crescut cu doar 4,1% în 2018. Estimările optimiste ale Guvernului cad ca popicele la prima confruntare cu realitatea

Dată:

În anul 2018, Produsul Intern Brut (PIB) a crescut cu 4,1%, a anunțat joi Institutul Național de Statistică, cifra contrazicând toate estimările anterioare ale Guvernului utilizate la construcția și execuția bugetului de stat pe anul trecut.

Prognozele oficiale referitoare la PIB 2018 și comportamentul bugetar al Guvernului, analizate de REVISTA PATRONATELOR, au evoluat astfel:
noiembrie 2017: Comisia Națională de Prognoză (CNP) estimează pentru 2018 o creștere economică de 5,5%, echivalând-o cu un PIB de 907,9 miliarde de lei;
februarie 2018: CNP estimează o creștere de 6,1%, echivalând-o cu un PIB de 924,2 miliarde de lei, iar Guvernul publică prima execuție bugetară (pe ianuarie) raportând-o la un PIB de 924,2 miliarde de lei;
iulie 2018: CNP estimează o creștere de 5,5%, echivalând-o de data asta cu un PIB de 945 de miliarde de lei, iar Guvernul publică execuția bugetară pe primele 6 luni 2018 raportând-o la un PIB de 929,9 miliarde de lei;
noiembrie 2018: CNP estimează o creștere de doar 4,5% pentru 2018, echivalând-o însă cu un PIB de 949,6 miliarde de lei. (Așadar, după ce creșterea de 6,1% fusese echivalată cu un PIB de 924,2 miliarde de lei, creșterea de doar 4,5% a fost echivalată cu un PIB de 949,6 miliarde de lei.) Guvernul publicase, în octombrie, o execuție bugetară la 9 luni, raportând-o la un PIB de 945 de miliarde de lei, dar ulterior a introdus o rectificare bugetară bazată pe noua prognoză PIB de 949,6 miliarde de lei;
ianuarie 2019: Guvernul publică execuția bugetară pe 2018 raportând-o la un PIB de 949,6 miliarde de lei.

Iată că, azi, vine Institutul Național de Statistică (INS) și anunță o creștere de doar 4,1% în 2018, contrazicând toate prognozele anterioare.

Prognozele revizuite în sus, creșterile PIB revizuite în jos

Și tot azi INS a mai anunțat ceva, respectiv revizuirea în scădere (adică în sens contrar creșterilor din prognoze) a PIB-ului din fiecare trimestru al anului trecut.

Astfel, potrivit unui comunicat transmis de INS:
– rezultatele trimestrului I 2018, comparativ cu trimestrul IV 2017, au fost revizuite de la +0,3% la +0,2%
– rezultatele trimestrului II 2018, comparativ cu trimestrul I 2018, au fost revizuite de la +1,5% la +1,4%
– rezultatele trimestrului III 2018, comparativ cu trimestrul II 2018, au fost revizuite de la +1,9% la +1,7%.

Practic, în timp ce Guvernul miza pe sume din ce în ce mai generoase reprezentând Produsul Intern Brut (mai ales la rectificările bugetare), INS vine acum și revizuiește în scădere toate evoluțiile trimestriale ale PIB, estimările optimiste ale Guvernului căzând astfel ca popicele la prima confruntare cu realitatea.

Creștere de 0,7% în trimestrul IV 2018

INS a mai comunicat, azi, că Produsul Intern Brut în trimestrul IV 2018 a fost, în termeni reali, mai mare cu 0,7% comparativ cu trimestrul III 2018.

Faţă de acelaşi trimestru din anul 2017, Produsul Intern Brut a înregistrat o creştere cu 4,1% pe seria brută şi de 4,0% pe seria ajustată sezonier.

Potrivit INS, seria ajustată sezonier a fost recalculată ca urmare a:
– revizuirii seriilor brute ale PIB trimestrial pentru anii 2016-2017 în vederea reconcilierii cu datele anuale (2016 – varianta definitivă, 2017 – varianta semidefinitivă);
– includerii estimărilor pentru trimestrul IV 2018.

„Seriile ajustate sezonier se recalculează trimestrial ca urmare a modificării modelelor adoptate, a numărului de regresori folosiţi, a modificării seriilor brute şi a numărului de observaţii disponibile”, a mai explicat INS în comunicatul transmis azi.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

Ghid Practic privind Protecția Informațiilor Clasificate

Introducere Protecția informațiilor clasificate este esențială pentru securitatea națională și integritatea instituțiilor. Acest ghid oferă recomandări și măsuri esențiale pentru gestionarea și protejarea acestor informații...

Piața Muncii în 2025: Provocări și Oportunități

Piața muncii în 2025 este marcată de schimbări profunde. Pe de o parte, anumite sectoare, precum IT-ul, se confruntă cu dificultăți, iar angajații caută soluții alternative. Pe de altă parte, domenii emergente, precum industria verde, oferă noi oportunități de angajare. Cu o competiție crescută și o dinamică în continuă schimbare, atât angajatorii, cât și angajații trebuie să se adapteze pentru a rămâne relevanți pe piața muncii.

IMM-urile din România se confruntă cu provocări majore: inflația, digitalizarea și lipsa forței de muncă

Mediul de afaceri din România traversează o perioadă de transformări semnificative, iar întreprinderile mici și mijlocii (IMM) se află în fața unor provocări importante. Potrivit unui raport recent al Consiliului Național al IMM-urilor, principalele dificultăți cu care se confruntă antreprenorii sunt inflația ridicată, tranziția către digitalizare și deficitul de forță de muncă.

Protecția Fermierilor împotriva Practicilor Comerciale Neloiale

implementarea acestor măsuri reprezintă un pas important în sprijinul fermierilor și al producătorilor mici, reducând dezechilibrele comerciale și creând un lanț de aprovizionare mai corect și mai transparent.

Noile Reglementări privind Ambalajele și Impactul lor asupra Mediului de Afaceri

În contextul noilor politici europene privind sustenabilitatea, Uniunea Europeană a introdus reguli stricte pentru gestionarea ambalajelor și reducerea deșeurilor de ambalaje. Aceste măsuri au...

Impactul Ordonanței de Urgență nr. 156/2024 asupra mediului de afaceri din România

Ordonanța de Urgență nr. 156/2024 reprezintă o schimbare majoră în peisajul fiscal românesc. Deși scopul său este de a alinia regimul fiscal intern cu cerințele bugetare și europene, efectele asupra companiilor pot fi semnificative. Este esențial ca antreprenorii și managerii să analizeze atent impactul acestor modificări și să își ajusteze strategiile financiare pentru a rămâne competitivi în acest nou context legislativ.