Aproape toți indicatorii referitori la activitatea redacțiilor (presă scrisă, radio și TV) sunt într-o scădere abruptă în 2018 față de 2015, arată statisticile oficiale analizate de REVISTA PATRONATELOR. În cazul editurilor care publică (și) ziare, numărul angajaților a scăzut cu cel puțin 1.000.
Pe scurt, numărul angajaților din edituri a scăzut de la 5.214 persoane în 2015 la 4.208 persoane în 2018, iar numărul de unități a scăzut de la 576 la 562, reiese din datele centralizate de Institutul Național de Statistică – INS.
Câte redacții mai publică, acum, ziare și reviste?
Potrivit INS, în anul 2018, 261 de edituri au publicat ziare (cotidiene şi necotidiene) şi un număr de 39 unităţi editoriale au publicat atât ziare, cât şi reviste.
Cele 300 de edituri care au editat ziare tipărite au publicat, în anul 2018, un număr de 101 titluri de ziare cotidiene tipărite şi 181 de titluri de ziare necotidiene tipărite.
Online s-au publicat 171 titluri de ziare cotidiene și 100 titluri de ziare necotidiene. Numărul titlurilor publicaţiilor periodice (reviste), apărute în anul 2018, a fost de 1.501 titluri tipărite şi 404 titluri online.
„Personalul editurilor de ziare și reviste a fost la sfârșitul anului 2018 de 4.208 persoane, trei sferturi dintre acestea fiind personal de specialitate”, arată datele INS.
Pentru comparație, în anul 2015:
– Au funcţionat 576 de unităţi cu activitate editorială a revistelor şi ziarelor
– Dintre acestea, 254 de edituri au publicat ziare (cotidiene şi necotidiene), 274 de edituri au publicat reviste şi un număr de 48 unităţi editoriale au publicat atât ziare, cât şi reviste
– Cele 302 edituri care au editat ziare, au publicat, în anul 2015, un număr de 123 titluri de ziare cotidiene tipărite şi 209 titluri de ziare necotidiene tipărite
– Un număr de 146 de titluri de ziare cotidiene şi 101 titluri de ziare necotidiene s-au publicat online
– Un număr de 322 edituri au publicat în anul 2015 publicații periodice (reviste)
– Numărul titlurilor publicaţiilor periodice (reviste) apărute în anul 2015 a fost de 1.471 tipărite şi 409 publicate online. Cea mai mare parte a publicaţiilor periodice (revistelor) s-au adresat publicului de specialitate, respectiv 860 de titluri (58,5%), diferenţa (611 titluri tipărite) fiind destinată publicului larg.
În fine, în anul 2015, personalul angajat al editurilor a fost de 5.214 persoane, din care 74,8% (3.900 de persoane) fiind personal de specialitate, mai arată datele INS.
Radio, în scădere
Potrivit statisticilor oficiale, programul de emisie al staţiilor de radio publice a fost de „143,9 mii ore-program (126,3 mii ore-program au reprezentat emisiuni interne şi 17,6 mii ore-program emisiuni externe), cu 4,1 mii ore-program mai puține față de anul 2017”.
„În anul 2018 au funcţionat 21 de posturi particulare de radio, care au difuzat programe prin satelit cu un număr de 7,7 mii zile de emisie şi 89 de posturi de televiziune particulare cu un număr de 31,0 mii zile de emisie”, arată studiul INS.
Referitor la anul 2015, statisticile INS arată că programul de emisie al staţiilor de radio publice centrale şi teritoriale a fost de 154,4 mii ore (135,6 mii ore-program care au reprezentat emisiuni interne şi 18,8 mii ore program emisiuni externe).
„Staţiile de televiziune publice centrale (TR 1, TR 2, TR 3, TR Internaţional, TR Moldova şi TR D) au realizat, în anul 2015, un număr de 52,6 mii ore program emisie”, arată datele INS pe anul 2015.
În schimb, arată INS, „reţeaua privată a posturilor de radio şi televiziune a difuzat prin reţele cu mod de difuzare terestru, prin satelit şi electronic (prin cablu)”.
„În anul 2015 au funcţionat 518 de posturi particulare de radio care au difuzat terestru, cu un număr de 182,8 mii zile de emisie şi 181 posturi particulare de televiziune care au difuzat terestru un număr de 28,3 mii zile de emisie. Numai 3 posturi de radio, dar 362 posturi de televiziune particulare au difuzat prin reţele de comunicaţii electronice (prin cablu), emisiunile difuzate totalizând 706 zile de emisie programe de radio şi 103,9 mii zile de emisie programe de televiziune”, a mai arătat INS.
Programe prin satelit au fost difuzate de 26 de posturi de radio particulare şi de 89 de posturi de televiziune particulare.
Programele difuzate prin satelit de posturile particulare de radio au reprezentat 8,6 mii zile de emisie, iar cele difuzate de posturile de televiziune au reprezentat 27,2 mii zile de emisie.
„În anul 2018 au funcţionat 569 de posturi particulare de radio care au difuzat terestru un număr de 196,0 mii de zile de emisie, din care 405 posturi au difuzat prin programe proprii un număr total de 137,1 mii zile de emisie”, a mai comunicat INS.
Cum au mers televiziunile
Staţiile de televiziune publice au difuzat, în anul 2018, un număr de 52,6 mii ore-program emisie. Din totalul orelor-program emise, 17,8% l-au reprezentat programele de evenimente și informații, 11,9% programe de artă și cultură și aproape 10% programele de știri sau divertisment (fiecare categorie).
Programele difuzate în limbile minorităților naționale au totalizat un număr de 1.143 ore-program emisie. Posturile de radio și televiziune particulare8 au difuzat, în anul 2018, prin sistem terestru și digital terestru, prin rețele de comunicații electronice (prin cablu) și prin satelit.
Trei posturi particulare de televiziune au difuzat, în anul 2018, programe în sistem digital terestru cu un număr total de 856 zile de emisie.
În anul 2018, nici un post de radio particular nu a difuzat prin rețele de comunicații electronice (cablu), dar un număr de 295 posturi de televiziune particulare au difuzat prin acest tip de reţele de comunicaţii electronice”, a mai transmis INS.
NOTĂ IMPORTANTĂ A REDACȚIEI REVISTA PATRONATELOR:
Mai sus am publicat doar începutul unei analize.
REVISTA PATRONATELOR va arăta în curând că, spre deosebire de aceste contraperformanțe la nivelul Redacțiilor, veniturile/profiturile agențiilor de Public Relations (PR) și mai ales ale celor de Media Buy-ing (care practic filtrează bugetele marilor furnizori de publicitate în drumul lor către Redacții) sunt infinit mai mari, banii alocați de firme pentru publicitate fiind practic înghițiți ce aceste… agenții intermediare.
Banii de publicitate ar fi destui pentru toate Redacțiile, dar aceștia nu ajung la Redacții; se opresc la intermediari, și acest fenomen trebuie să se oprească! Sau moartea presei va fi – cu toate consecințele – mult mai aproape decât se anticipează.