Aproximativ 150 de patroni și reprezentanți la vârf ai patronatelor din domeniul bijuteriilor, metalelor și pietrelor prețioase din toată țara s-au reunit sâmbătă, la București, într-o ședință de urgență pentru a stabili o strategie de contracarare a efectelor Ordonanței 10/2018 care pune în pericol existența companiilor ce funcționează legal în acest domeniu.
La reuniune au fost reprezentate Confederația Națională a Operatorilor cu Metale și Pietre Prețioase (CDG 2008), Patronatul Importatorilor, Producătorilor și Comercianților de Bijuterii din România (PIPCBR), Asociația Bijutierilor din România (ABR), Patronatul Bijutierilor din România (PBR), Patronatul Bijutierilor Dobrogea și alte organizații, toate acestea fiind membre ale Uniunii Generale a Industriașilor din România – UGIR-1903.
Ședința s-a desfășurat, de altfel, chiar în Palatul Industriașilor – sediul central al UGIR-1903 – din Capitală și a fost prezidată de Constantin Vasilescu, președintele UGIR-1903, Karl Heinz, președintele Patronatului Bijutierilor, Mihail Pacioianu – președintele Confederației CDG 2008 și al Asociației Bijutierilor din România – și avocata Adriana Iliaș.
Delegații prezenți la sedință au fost asistați de un grup de juriști – avocați, consilieri juridici – specializați pe legislația specifică metalelor prețioase.
Participanții au fost invitați să-și exprime opiniile și sugestiile pentru creionarea unei strategii unitare prin care partea patronală să contracareze efectele unei ordonanțe (OUG 10/2018) care le impune operatorilor o nouă marcare în regim draconic a bijuteriilor.
O birocratizare excesivă și inutilă
Pe scurt, în timp ce în țările UE, și nu numai, avizarea pentru punere pe piață a bijuteriilor se face pe categorii, România cere o înregistrare piesă cu piesă. Asta în condițiile în care operatorii gestionează zeci, poate sute de mii de lănțișoare, cercei, brățări, inele, verighete, pandantive etc.
Sau, mai concret, trebuie luat la mână fiecare obiect dintr-un tezaur de – să zicem – 10.000-100.000 de obiecte și marcat potrivit noilor cerințe impuse fără rost prin normativul amintit, în timp ce în oricare altă țară se întocmesc tabele simple, cu categoriile respective („atâtea brățări, atâtea lănțișoare, atâtea verighete” etc.), toate înregistrându-se operativ.
În plus, această normă de re-marcare (practic, a treia marcare pentru aceleași produse) intervine într-un moment când autoritatea cere și o – „abuzivă”, spun liderii din domeniu – impunere a înregistrării pe o platformă virtuală, piesă cu piesă, care nu va aduce nici un avantaj concret pieței legale de profil.
Platforma pe care trebuie să se înscrie bijutierii este dezvoltată de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) și, atenție, acceptarea la noua marcare de stat a pieselor este condiționată de înscrierea pe acest portal.
Da, pieței legale, pentru că există și o mare piață ilegală a bijuteriilor, pe care – prin astfel de excese birocratice – autoritățile dau un semnal că ar proteja-o cu suspect de mult interes, în detrimentul operatorilor corecți…
Ce au spus liderii pieței bijuteriilor
REVISTA PATRONATELOR vă prezintă în continuare, în exclusivitate, principalele opinii și sugestii exprimate la ședința de urgență desfășurată sâmbătă.
Din motive lesne de înțeles, păstrăm aninomatul vorbitorilor (aceștia fiind adesea amenințați cu represalii), consemnând doar textual intervențiile delegaților. Reproducem respectivele sugestii/opinii în ordine cronologică, așa cum au fost exprimate la reuniune:
– Trebuie să facem ceva concret, astfel încât să nu ne mai calce în picioare cei care au atribuțiuni pe piața noastră
– Să solicităm ca a treia marcă să fie opțională, nu obligatorie
– Să nu mai fim de acord cu toate măsurile ăstora, să nu mai mergem în genunchi pe lângă împărăție! Pentru ce să le umflăm buzunarele? Să se ducă la muncă, dacă vor bani!
– E momentul pentru o trezire a tuturor operatorilor, să ne unim cu toții într-o organizație puternică
– Să-i bubuim cu plângeri penale, să mergem chiar până la a cere desființarea acelei Direcții din ANPC
– Am transmis peste 100 de e-mailuri către autorități, de la Guvern, la Parlament etc. – nici un răspuns
– Trebuie să acționăm în așa fel încât să putem invoca excepția de neconstituționalitate a acestei Ordonanțe, dar pentru asta e necesar ca firmele – fiecare în parte, în nume propriu – să cheme în judecată ANPC. Numai un astfel de contencios, în care se arată prejudiciile materiale suferite de petent, poate declanșa procesul invocării excepției de neconstituționalitate
– Un proces colectiv – în sensul unei plângeri în numele unui grup de prejudiciați – este posibil, dar presupune proceduri îndelungate, cum ar fi expetriza contabilă, care pot dura ani la rând
– Este de recomandat ca măcar o firmă să cheme ANPC în judecată, invocând prejudiciile materiale create de aplicarea noii ordonanțe, și numai astfel sunt șanse să obținem, de la Curtea Constituțională, excepția de neconstituționalitate a Ordonanței
– Demonstrarea prejudiciului se face prin expertiză contabilă; una e să faci o astfel de expertiză la o firmă, cu totul alta e să faci o astfel de expertiză la un colectiv de firme. De aceea, fiecare societate în parte trebuie să acționeze individual, chemând ANPC în judecată în nume propriu
– O ordonanță președințială împotriva aplicării OUG 10/2018 nu am putea obține, pentru că nu își va asuma nicio instanță acțiunea de a contrazice o lege organică (OUG își face deja efectele, în așteptarea unei Legi de aprobare, ceea ce înseamnă că nu poate fi contestată sau – cel puțin – suspendată prin ordonanță președințială)
– ANPC nu are un cadru legal pentru a ne refuza marcarea produselor, OUG 10/2018 este abuzivă, dar ne poate șantaja cu această ordonanță – dacă ei nu ne avizează, noi nu putem pune pe piață bijuteriile, astfel că suntem în situația să închidem afacerea
– Da, e o realitate că se asmut controale asupra firmelor care îndrăznesc să intenteze procese unor autorități, dar nu trebuie să ne fie frică, suntem într-un stat de drept!
– Justiția nu ne apără, riscăm să pierdem timp și bani cu avocați și, cu toată dreptatea, să pierdem procesele
– Patronatele nu se pot substitui companiilor individuale în procesele cu instituțiile statului, dar pot veni cu cereri de intervenție, procedură care le conferă (patronatelor invocate ca intervenient) abilitatea de a pleda în apărarea petenților
– S-au creat, din păcate, unele structuri asociative care s-au arătat a fi de acord cu prevederile Ordonanței 10/2018, iar autoritățile sunt în consultări numai cu aceste structuri, care le sunt, natural, favorabile
– Ni s-au blocat cantități mari de aur, din cauza acestei Ordonanțe, pe care nu le vom mai putea vinde pentru că autoritatea nu le mai primește la re-marcare
– Eu n-am mai vândut un lănțișor de 4-5 ani; în același timp, sunt tot mai mulți care vând cu sacoșa – pe ei nu-i vede nimeni, dar la noi vin controale dacă semnalăm astfel de fenomene
– Sunt niște mafioți în acele instituții; dacă credeți că sunt niște demnitari care se interesează cum să facă să fie bine pentru operatorii legali și piață, vă înșelați amarnic
– În Nota de Fundamentare a acelei Ordonanțe 10/2018, au fost trasate o serie de obiective; niciunul nu a fost atins, fapt care impune o reanalizare a prevederilor
– Ordonanța 10/2018 încalcă mai multe drepturi fundamentale, garantate constituțional, printre care se numără chiar dreptul la proprietate și prevederile Legii privind Instituțiile Financiare Nonbancare (IFN), astfel că la invocarea excepției de neconstituționalitate sunt foarte multe șanse să câștigăm
– Ar mai fi varianta apelării la serviciile Avocatului Poporului, dar – așa cum s-a întâmplat în foarte multe cazuri până acum – această instituție ar putea să ascundă petițiile noastre într-un sertar și să le facă uitate
– Ce-ar fi dacă niciunul de aici, din sală, nu ar deschide acel cont, impus de ANPC?!?
– Trebuie să producem dovezi materiale, să arătăm prejudiciul concret, altfel patronatul nu poate invoca excepția de neconstituționalitate, avovcații noștri nu ne pot ajuta decât dacă le furnizăm dovezi
– Ar trebui să ne adresăm și forurilor europene, inclusiv Comisiei Europene, să arătăm cu ce abuzuri ne confruntăm aici, în România
– Am putea să obținem marcarea națională și în țările vecine sau în alte țări membre UE, Ungaria, Bulgaria… Sunt câteva țări în care, dacă obținem marcarea națională, este recunoscută de România
– E riscant să meargă doar o firmă în proces cu ANPC? OK, atunci haideți să sacrificăm o firmă dintre ale noastre, să o expunem controalelor și celorlalte represalii, dar măcar să știm că în baza acelui proces invocăm excepția de neconstituționalitate
– În urma unei exprimări publice, ca asta de aici, am avut parte de un control simultan de la 5 instituții, au venit 16 inspectori care au stat aproape 12 ore în firmă; nu mi-au găsit nimic, chiar dacă erau țintiți să mă amendeze; după așa o experiență, să știți că mie nu mi-e frică să vorbesc sau să dau în judecată, dar aș vrea totuși să nu fiu singurul care acționează…
Concluzii și decizii
În urma acestei ședințe, care a durat mai bine de trei ore, s-au desprins câteva concluzii (triste, dar cu atât mai importante, zicem noi), ca și câteva decizii.
Printre concluzii se remarcă semnalarea atitudinii de șantaj pe care o practică unii reprezentanți ai autorităților, în locul unui dialog deschis, față de patronate și mai ales față de companiile individuale de profil, dar și hotărârea delegaților de a nu mai accepta fără replică măsurile abuzive.
Iar o decizie importantă, adoptată în unanimitate (!), a fost crearea unui fond de susținere financiară, o sponsorizare de urgență a acțiunilor întreprinse față de prevederile Ordonanței 10/2018.
Începând de luni, 15 iulie, fiecare bijutier va fi chemat să susțină (inclusiv financiar) acțiunea judiciară a patronatelor din domeniul bijuteriilor, dată fiind necesitatea de a contracara imediat efectele ordonanței în cauză.
Fără o acțiune concretă, fermă și hotărâtă a bijutierilor, în cauza arătată mai sus, se va crea un precedent periculos nu numai pentru această piață, ci și pentru întreaga mișcare patronală.
REVISTA PATRONATELOR vă va ține la curent cu evoluția evenimentelor din acest sector și nu numai.
Problema cea mai importantă pentru toti comercianții , producătorii din România este lupta cu cei mai mari evazioniști și anume sacosarii care aduc clandestin cantități f mari de obiecte din metale prețioase pe care le distribuie chiar sub nasul autorităților , in incinta clădirilor unde statul își desfășoară activitatea și de unde ne dau picioare in gura noua celor care plătim taxe și lucram legal