Federația Patronatelor Societăților din Construcții – FPSC – atenționează, într-un document de atitudine postat pe site-ul organizației, că printr-un normativ nou, apărut în 2019, statul nu mai recunoaște creșterile de prețuri la materialele de construcții, iar scumpirea acestor materiale s-a accelerat în ultima perioadă, fapt care duce inevitabil la blocarea lucrărilor de infrastructură, în special construcția de drumuri.
REVISTA PATRONATELOR redă în continuare, integral, documentul de atitudine, semnat de Irina Forgo – director FPSC (intertitlurile aparțin Redacției noastre, RP).
„Când vorbim de drumuri, după ce ne plângem de starea sau absența lor, încercăm să găsim vinovați, pe care îi identificăm, de cele mai multe ori, în „curtea” vecină. Prea puțin vorbim însă de legislație, despre lacunele legislative sau interpretările acesteia, întotdeauna în dezavantajul antreprenorului. Prea puțin vorbim de lipsa de predictibilitate, de incapacitatea autorităților de a înțelege sau a rezolva problemele din piața construcțiilor.
Cum au trecut drumarii de la extaz la agonie
În numai 4 luni firmele, în special cele de drumuri, au trecut de la „extaz” la agonie datorită Instrucțiunilor ANAP. Agonie care, din păcate, nu mai e doar o figură de stil.
În decembrie 2018, Instrucțiunea 2/2018 recunoștea – just, de altfel – ca situație imprevizibilă creșterea exagerată a prețului de achiziție la materiale de construcții și permitea, în anumite condiții, actualizarea contractelor de execuție.
În aprilie 2019, cu o simplă răsucire pe călcâi, parcă pentru a demonstra că dacă ceva funcționează trebuie să fie stricat, Instrucțiunea 1/2019 anulează această posibilitate.
Dacă în decembrie se reușea îndreptarea unei situații abuzive și găsirea unei soluții pentru a acoperi creșterile exagerate ale prețului la materiale care depășesc cu mult orice estimare în faza de ofertare, în aprilie ANAP se răzgândește.
Ce implicații are această mișcare? Nu contează. Au fost respectate regulile de predictibilitate și transparență decizională? Nu, dar nici asta nu contează.
Aproape toate lucrările sunt blocate în acest moment
Cei mai afectați de această situație sunt drumarii, datorită imposibilității de a suporta dublarea prețului de achiziție a bitumului, și odată cu ei, bineînțeles, drumurile noastre, ale tuturor, aproape toate lucrările pe drumuri, întrețineri, reparații poduri sau segmente de autostrăzi fiind blocate la acest moment.
Prețul la bitum, un produs rezidual obținut din prelucrarea petrolului, care, în funcție de tipul de lucrare poate să dețină o pondere de până la 60% în asfalt, a ajuns să se dubleze în numai 2 ani de zile, cu o creștere accelerată începând din primăvara lui 2018.
Dependenți de surse din afara țării și de prețurile de achiziție impuse de aceștia, în condițiile în care numai 20% din necesarul de bitum este produs în România, drumarii nu mai au resurse să acopere pierderile, dar – cel mai rău – începând cu aprilie 2019, nici șansa de a-și acoperi, măcar parțial, sumele facturate pentru achiziția bitumului.
Povara riscurilor, aruncată în cârca drumarilor
Autoritățile contractante ridică din umeri și arată către Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP), care simplifică totul la riscul constructorului: ai semnat un contract, îți asumi toate riscurile!
Evident că lucrurile nu pot să rămână așa, fiindcă orice risc are o limită, situațiile imprevizibile sunt recunoscute chiar de legislația achizițiilor publice, iar echilibrul contractual ar trebui să fie menținut în orice condiții.
Drumarii nu mai pot finaliza lucrările la prețul din 2016, 2017, 2018 și riscă nu numai să își piardă garanția de bună execuție, dar și să primească documente constatatoare negative, care nu le-ar mai permite să participe la licitații publice deși nu există nicio problemă cu calitatea execuției, doar cu majorarea valorii lucrării la un nivel care nu mai poate fi acoperit de constructor.
Un lanț de erori care începe cu contracte de lucrări la preț fix, întârzieri majore – de cele mai multe ori independente de executant – și, peste toate o Instrucțiune care blochează toate lucrările de drumuri aflate în derulare.
Ce urmează? Falimentul firmelor românești de drumuri? Reluarea licitațiilor actualizate la noile valori de pe piață? Alți ani de așteptare pentru atribuirea contractelor? Alte amânări? Căci, nu-i așa, începem să ne obișnuim cu neputința, cu monologul, cu lipsa de speranță, cu legislația strâmbă.
Drumurile noastre, poate, le vom întâlni vreodată…”
Despre FPSC
Federația Patronatelor Societăților din Construcții (FPSC) este o organizație patronală fără scop lucrativ, neguvernamentală și apolitică, înființată conform Legii patronatelor nr. 356/2001.
FPSC are ca scop asigurarea reprezentării unitare a societăților din construcții, susținerea și apărarea intereselor economice, juridice si sociale ale membrilor săi în relație cu terți, îmbunătățirea cadrului legislativ aplicabil, realizarea de schimburi de informații și experiență, întărirea relațiilor cu organizații profesionale naționale și internaționale, promovarea concurenței loiale, a imaginii constructorilor și rolului lor în societate.
FPSC este constituită din 4 patronate din domeniul construcțiilor:
– Patronatul Societăților din Constructii – PSC
– Patronatul Producătorilor de Tâmplarie Termoizolantă – PPTT
– Uniunea Naţională a Restauratorilor de Monumente Istorice – UNRMI
– Asociația Română a Distribuitorilor de Metale – ARDIMET.
FPSC este organizație reprezentativă la nivel de sector de activitate Construcții Civile și Industriale în România începând din octombrie 2015.