6.8 C
București
duminică, 19 ianuarie, 2025

TOPUL IEFTINIRILOR În iunie, prețurile cartofilor și legumelor au scăzut cel mai mult, inflația a coborât la 3,8%

Dată:

Cartofii, legumele și combustibilii domină topul ieftinirilor din iunie față de mai 2019, pe fondul scăderii cotațiilor euro și a dolarului (valute cu care România importă aceste produse), arată statisticile oficiale analizate de REVISTA PATRONATELOR. În prima lună de vară, rata anuală a inflației a coborât la 3,8%, după ce în primăvară fusese de peste 4%.

Rata inflației (media generală a scumpirilor) în perioada decembrie 2018 – iunie 2019 a fost de 2,98% (după ce fusese 3,22% în perioada decembrie-mai), arată datele publicate miercuri de Institutul Național de Statistică – INS.

Prețurile au scăzut sau au stagnat la o treime din coșul de consum

Față de luna mai, un grup de 19 produse și servicii au avut prețuri mai mici în iunie, urmat de un grup de peste 20 de categorii la care prețurile au stagnat sau au crescut cu mai puțin de 0,05%, arată datele INS.

Cele mai importante scăderi de prețuri s-au remarcat la cartofi (-11,5%), legume și conserve de legume (-8%) și combustibili (-1,5%).

La polul opus, cu cele mai mari scumpiri, se regăsesc fructele proaspete (+5,8%), conservele de fructe (+4,4%) și citricele (+3,2%).

Cartofii sunt campionii scumpirilor în primul semestru

Față de luna decembrie 2018, un grup de 6 produse s-au scumpit cu peste 10%, printre acestea numărându-se cartofii (+37,4%, cea mai mare scumpire din primul semestru), citricele (+19,8%),  legumele și fructele proaspete (+15%) și conservele de legume (+12,9%).

În primele 6 luni, doar trei categorii de produse s-au ieftinit: ouăle, cu 8,3%, biletele de avion, cu 7,2%, și fasolea, cu 1,5%.

Ca medii generale, în perioada decembrie-iunie, cel mai mult s-au scumpit alimentele (cu 4,1%), în condițiile în care sectorul alimentar este dominat de importuri atrase pe valută, iar cursul valutar a atins cotații maxime istorice în acest interval.

REVISTA PATRONATELOR a publicat o Listă a Rușinii, cu importurile agricole ale României, unde apar produse ca brânza, cașul, cartofii, merele, prazul și ceapa, grâul, porumbul și apele minerale.

Față de decembrie 2018, în iunie 2019 s-au scumpit, în medie, și mărfurile nealimentare, cu 2,24%, iar tarifele pentru servicii au crescut, în medie, cu 2,29%, reiese din datele INS.

În iunie 2019, inflația (lunară) a fost de -0,3% față de mai 2019, cu ieftiniri la alimente (-0,4%) și la mărfurile nealimentare (-0,2%) și creșteri de 0,17% ale tarifelor pentru servicii.

Față de iunie 2018, în iunie 2019 s-au scumpit, în medie, alimentele cu 5%, mărfurile nealimentare cu 2,8%, iar tarifele pentru servicii au crescut, în medie, cu 4,2%.

Reamintim că, la sfârșitul lunii ianuarie și în câteva zile din februarie, euro a atins cote nemaiîntâlnite până atunci (peste 4,76 lei), recordul istoric fiind consemnat la 25 ianuarie: 4,7648 lei/euro.

„Rata medie a preţurilor de consum în ultimele 12 luni (iulie 2018 – iunie 2019) faţă de precedentele 12 luni (iulie 2017 – iunie 2018), calculată pe baza IPC, este 4,1%. Determinată pe baza IAPC, rata medie este 4%”, se arată într-un comunicat al INS.

TOPUL IEFTINIRILOR în iunie față de mai 2019
Categorie Evoluție (%)
   – Cartofi -11.51
   – Alte legume şi conserve de legume -8.78
Legume şi conserve de legume -8.01
Combustibili -1.52
   – Fasole boabe şi alte leguminoase -0.61
MĂRFURI ALIMENTARE -0.47
Ouă -0.27
MĂRFURI NEALIMENTARE -0.24
MEDIA GENERALĂ -0.23
        – Brânză de vacă (telemea) -0.17
Alte servicii -0.11
   – Autoturisme şi piese de schimb -0.08
Chirie -0.08
Cacao şi cafea -0.06
   – Cafea -0.05
   – Brânză – total -0.04
   – Zahăr -0.04
Alte mărfuri nealimentare -0.03
Produse cultural-sportive -0.02
   – Ceasuri, aparate audio-video, articole sportive -0.02
Tutun, ţigări 0.00
Energie electrică, gaze şi încălzire centrală 0.00
   – Energie electrică 0.00
   – Gaze 0.00
   – Energie termică 0.00
Transport urban 0.00
Transport interurban (alte feluri de transport) 0.00
   – C.F.R. 0.00
   – Rutier 0.00
   – Auto – abonamente 0.00
   – Servicii poştale 0.00
   – Ulei comestibil 0.02
   – Lacuri şi vopsele 0.02
   – Aerian 0.02
   – Mobilă 0.03
   – Cărţi, ziare, reviste 0.03
   – Detergenţi 0.05
   – Ţesături 0.06
   – Articole de galanterie, pasmanterie şi mercerie 0.06
   – Maşini de aragaz, butelii 0.06
Articole chimice 0.07
   – Tricotaje 0.09
   – Frigidere şi congelatoare 0.09
Produse de uz casnic, mobilă 0.10
   – Articole de igienă, cosmetice 0.10
Alte servicii cu caracter industrial 0.10
Ulei, slănină, grăsimi 0.11
        – Lapte de vacă 0.11
   – Vin 0.12
Îmbrăcăminte, articole de galanterie, pasmanterie si mercerie 0.12
        – Pâine 0.13
   – Confecţii 0.13
   – Articole de menaj 0.13
   – Telefon 0.13
   – Pâine, produse de franzelărie şi specialităţi 0.14
Restaurante, cafenele, cantine 0.14
        – Produse de franzelărie 0.15
        – Brânză de oaie (telemea) 0.15
Articole de igienă, cosmetice şi medicale 0.16
Confecţionat şi reparat îmbrăcăminte şi încălţăminte 0.16
SERVICII 0.17
Produse de morărit şi panificaţie 0.18
Lapte şi produse lactate 0.18
   – Lapte – total 0.18
   – Încălţăminte din piele 0.18
Îngrijire medicală 0.18
Poştă şi telecomunicaţii 0.18
Încălţăminte 0.19
Cinematografe, teatre, muzee, cheltuieli cu  învăţământul şi turismul 0.19
   – Articole medicale 0.20
   – Carne de pasăre 0.21
   – Conserve şi alte produse din peşte 0.21
   – Ţuică, rachiuri şi alte băuturi 0.21
        – Medicamente 0.23
        – Specialităţi de panificaţie 0.24
   – Maşini de spălat 0.25
Igienă şi cosmetică 0.25
Zahăr, produse zaharoase şi miere de albine 0.27
   – Săpun de rufe 0.27
   – Abonament radio, televiziune 0.28
   – Conserve din fructe 0.29
   – Margarină 0.29
Băuturi alcoolice 0.30
   – Unt 0.31
Reparaţii auto, electronice şi lucrări foto 0.31
Peşte şi conserve din peşte 0.37
   – Bere 0.40
   – Peşte proaspăt 0.43
   – Carne de bovine 0.44
        – Mălai 0.47
   – Miere de albine 0.49
Apă, canal, salubritate 0.51
   – Produse de morărit 0.57
Alte produse alimentare 0.57
        – Făină 0.65
Carne, preparate şi conserve din carne 0.73
   – Conserve din carne 0.76
   – Preparate din carne 1.01
   – Carne de porcine 1.04
   – Plata cazării în unităţi hoteliere 1.07
   – Citrice şi alte fructe meridionale 3.20
Fructe şi conserve din fructe 4.43
   – Fructe proaspete 5.81

Cum este calculată inflația

Potrivit metodologiei INS, indicii prețurilor de consum (IPC) „acoperă cheltuielile monetare de bunuri și servicii pentru consumul final, pentru toate tipurile de gospodării rezidente, cu excepția gospodăriilor instituționale, în scopul de a oferi o imagine cât mai relevantă și precisă a inflației”.

Observarea şi înregistrarea preţurilor se realizează în cele 42 oraşe reşedinţă de judeţ din care au fost selectate 68 de centre de cercetare, în funcţie de numărul de locuitori. Unităţile în care se înregistrează preţurile/tarifele au fost selectate la nivel local, din centrele de cercetare, în funcţie de volumul desfacerilor de mărfuri şi al prestărilor de servicii. „Sunt incluse în nomenclator cca. 7300 unităţi, care trebuiesc menţinute cât mai mult timp posibil pentru a asigura continuitatea observării preţurilor”, precizează INS.

Prețurile măsurate sunt cele suportate efectiv de către consumatori, astfel încât acestea includ taxele de vânzare pe produse, cum ar fi taxa pe valoarea adăugată.

IPC se calculează pe baza elementelor care intră în consumul direct al populaţiei şi exclude:
– consumul din resurse proprii reprezentând contravaloarea cantităţilor de produse consumate de populaţie provenite din alte surse decât din cumpărări (din stoc, din producţie proprie, primit în dar etc.);
– cheltuielile cu caracter de investiţii şi acumulare (cumpărarea de locuinţe, materiale de construcții utilizate la construirea de noi locuințe sau efectuarea de reparații capitale la locuințele vechi), rate de asigurare, amenzi, jocuri de noroc, impozite etc.;
– cheltuieli aferente plăţii muncii pentru producţia gospodăriei (arat, semănat, prăşit, îngrijirea grădinilor şi livezilor de pomi, a viilor, strângerea recoltelor, cositul fânului, tratamentul medical al animalelor etc.);
– cheltuielile cu dobânda și de credit, referindu-se la ele ca la un cost de finanțare, nu ca la o cheltuială de consum.

În terminologia statisticienilor:
Postul de cheltuieli este „grupa de cheltuieli efectuate de consumatori pentru satisfacerea unor nevoi concrete de consum de bunuri alimentare, nealimentare sau de servicii”
Rata lunară a inflaţiei este „creşterea preţurilor de consum într-o lună, faţă de luna precedentă”
Rata medie lunară a inflaţiei este „media creşterilor lunare ale preţurilor” și „se calculează ca o medie geometrică a indicilor lunari ai preţurilor de consum cu baza în lanţ din care se scade baza de comparaţie egală cu 100”
Rata medie anuală a inflaţiei este „creşterea preţurilor de consum într-un an faţă de anul precedent” și „se calculează ca un raport, exprimat procentual, între indicele mediu al preţurilor dintr-un an şi cel al anului precedent, din care se scade 100”
Rata anuală a inflaţiei este „creşterea preţurilor de consum într-o lună din anul curent, faţă de aceeaşi lună a anului precedent” și „se calculează ca un raport, exprimat procentual, între indicele preţurilor dintr-o lună din anul curent şi indicele din luna corespunzătoare a anului precedent, calculaţi faţă de aceeaşi bază, din care se scade 100”.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

Globalworth o numește pe Ema Iftimie Managing Director pentru România

Globalworth, cel mai mare investitor de birouri din Europa Centrală și de Est (CEE), anunță numirea Emei Iftimie în funcția de Managing Director pentru...

Safetech Innovations raportează o cifră de afaceri de 20,1 milioane de lei la nivel individual și un profit net de 5,9 milioane de lei...

Safetech Innovations (BVB: SAFE), companie românească de securitate cibernetică listată la Bursa de Valori București, cu birouri în București, Londra și Abu Dhabi, raportează,...

Grupul eMAG își consolidează echipa de management și îl numește pe Cosmin Dodoc Vicepreședinte People & Organisation

Grupul eMAG își consolidează echipa de management și îl numește pe Cosmin Dodoc în poziția de Vicepreședinte People & Organisation, în contextul în care...

Mureș City Logistics atinge un grad de ocupare de 100% după semnarea cu gigantul din industria auto EKR

Elektrokontakt România (EKR), subsidiară a ELEKTROKONTAKT GMBH, este noul chiriaș în Mureș City Logistics, cel mai modern proiect industrial din zona Mureș. Această tranzacție...

Mediul privat și reprezentanți ai statului au dezbătut despre viitorul comerțului electronic din România

Miercuri, 18 octombrie 2023, reprezentanți ai Guvernului, lideri și specialiști din industrie au abordat tema impactului pozitiv adus de sectorul de comerț electronic în...

Analiză CITR| Numărul companiilor de impact în dificultate atinge cel mai înalt nivel din 2013 până în prezent.

43% din totalul companiilor de impact sunt restructurabile sau aflate în insolvență iminentă. Numărul companiilor în insolvență iminentă a ajuns la 6.949, cel mai...