19.5 C
București
miercuri, 30 aprilie, 2025

TOPUL SCUMPIRILOR În primele 9 luni, cel mai mult au crescut prețurile fructelor, cartofilor și țigărilor. În septembrie, inflația a coborât la 3,5%

Dată:

În luna septembrie 2019, față de decembrie 2018, cel mai mult au crescut prețurile fructelor, cartofilor și țigărilor, dar și tarifele unor servicii precum transporturile aeriene, telefonia și salubritatea, arată statisticile oficiale analizate de REVISTA PATRONATELOR. În septembrie, rata anuală a inflației a coborât la 3,5%, după ce fusese de aproape 4% în lunile anterioare.

Topul scumpirilor din primele 9 luni ale acestui an este dominat de patru grupe în care prețurile au crescut cu două cifre: citricele (+25,6%), biletele de avion (15,36%), fructele și conservele din fructe (+13,49%), respectiv cartofii (+11,96%).

În partea de jos a clasamentului se regăsesc cinci grupe care au consemnat ieftiniri: ouăle (-4,96%), gazele (-4,93%), legumele și conservele de legume (-3,89%), fasolea (-2,27%), respectiv utilitățile pentru locuință – electricitate, gaze, termoficare (-0,61%).

Inflația a scăzut în septembrie la 3,5%

Per ansamblu, „preţurile de consum în luna septembrie 2019 comparativ cu luna septembrie 2018 au crescut cu 3,5%. Rata anuală calculată pe baza indicelui armonizat al preţurilor de consum (IAPC) este 3,5%”, a comunicat INS.

În primele 9 luni (perioada decembrie 2018 – septembrie 2019), inflația a fost de 2,92% în condițiile în care alimentele s-au scumpit în medie cu 3,03% și mărfurile nealimentare cu 2,57%, iar tarifele pentru servicii au crescut cu 3,62%.

„Rata medie a preţurilor de consum în ultimele 12 luni (octombrie 2018 – septembrie 2019) faţă de precedentele 12

luni (octombrie 2017 – septembrie 2018), calculată pe baza IPC, este 3,8%. Determinată pe baza IAPC, rata medie

este 3,9%”, a mai comunicat INS.

TOPUL SCUMPIRILOR în septembrie 2019 față de decembrie 2018
CATEGORIE EVOLUȚIE
   – Citrice şi alte fructe meridionale 25.60
   – Transporturi aeriene 15.36
Fructe şi conserve din fructe 13.49
   – Cartofi 11.96
Tutun, ţigări 7.65
Apă, canal, salubritate 6.53
   – Servicii poştale 5.70
   – Telefon 5.57
   – Carne de porcine 5.33
Poştă şi telecomunicaţii 4.82
   – Fructe proaspete 4.79
Combustibili 4.57
        – Făină 4.45
   – Produse de morărit 4.04
Carne, preparate şi conserve din carne 3.98
   – Preparate din carne 3.83
   – Cărţi, ziare, reviste 3.74
MEDIA / SERVICII 3.62
Reparaţii auto, electronice, lucrări foto 3.60
        – Mălai 3.53
   – Abonament radio, televiziune 3.44
   – Carne de bovine 3.41
Igienă şi cosmetică 3.39
   – Conserve din carne 3.38
   – Energie termică 3.30
Alte produse alimentare 3.21
MEDIA / ALIMENTE 3.03
MEDIA GENERALĂ 2.92
Transport interurban (alte feluri de transport) 2.92
   – Plata cazării în unităţi hoteliere 2.86
Produse de morărit şi panificaţie 2.85
   – Peşte proaspăt 2.83
        – Produse de franzelărie 2.82
   – Rutier 2.80
        – Pâine 2.79
   – Pâine, produse de franzelărie şi specialităţi 2.72
Restaurante, cafenele, cantine 2.72
Îngrijire medicală 2.70
Peşte şi conserve din peşte 2.69
MEDIA / MĂRFURI NEALIMENTARE 2.57
   – Carne de pasăre 2.56
   – Unt 2.54
Alte servicii 2.48
        – Specialităţi de panificaţie 2.44
   – Zahăr 2.42
   – Margarină 2.36
Cinema, teatre, muzee, educație, turism 2.36
   – Conserve şi alte produse din peşte 2.35
   – Ţuică, rachiuri şi alte băuturi 2.27
Alte servicii cu caracter industrial 2.26
        – Brânză de vacă (telemea) 2.24
Zahăr, produse zaharoase şi miere de albine 2.24
Confecţionat şi reparat îmbrăcăminte şi încălţăminte 2.20
        – Medicamente 2.16
   – Brânză – total 2.08
Lapte şi produse lactate 1.99
Produse cultural-sportive 1.99
   – Articole medicale 1.97
   – Autoturisme şi piese de schimb 1.92
   – Săpun de rufe 1.90
   – Lapte – total 1.89
   – Conserve din fructe 1.87
   – Bere 1.87
Alte mărfuri nealimentare 1.86
        – Brânză de oaie (telemea) 1.82
   – Maşini de spălat 1.80
Băuturi alcoolice 1.79
Articole de igienă, cosmetice şi medicale 1.78
   – Maşini de aragaz, butelii 1.74
   – Miere de albine 1.72
   – Confecţii 1.71
   – Energie electrică 1.71
Îmbrăcăminte, galanterie, pasmanterie, mercerie 1.68
        – Lapte de vacă 1.67
   – Auto – abonamente 1.66
   – Tricotaje 1.59
Încălţăminte 1.59
   – Articole de menaj 1.58
Produse de uz casnic, mobilă 1.56
   – Mobilă 1.55
   – Articole de galanterie, pasmanterie şi mercerie 1.51
   – Articole de igienă, cosmetice 1.49
   – Frigidere şi congelatoare 1.44
   – Ţesături 1.42
   – Vin 1.30
   – Încălţăminte din piele 1.25
Chirie 1.20
Ulei, slănină, grăsimi 1.13
   – Lacuri şi vopsele 1.13
Articole chimice 1.12
Cacao şi cafea 0.95
   – Cafea 0.93
   – Detergenţi 0.91
   – Ceasuri, aparate audio-video, articole sportive 0.83
Transport urban 0.64
   – Ulei comestibil 0.45
Legume şi conserve de legume 0.17
   – C.F.R. 0.00
Energie electrică, gaze şi încălzire centrală -0.61
   – Fasole boabe şi alte leguminoase -2.27
   – Alte legume şi conserve de legume -3.89
   – Gaze -4.93
Ouă -4.96

Sursa: Institutul Național de Statistică,
date prelucrate de REVISTA PATRONATELOR

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

Ghid Practic privind Protecția Informațiilor Clasificate

Introducere Protecția informațiilor clasificate este esențială pentru securitatea națională și integritatea instituțiilor. Acest ghid oferă recomandări și măsuri esențiale pentru gestionarea și protejarea acestor informații...

Piața Muncii în 2025: Provocări și Oportunități

Piața muncii în 2025 este marcată de schimbări profunde. Pe de o parte, anumite sectoare, precum IT-ul, se confruntă cu dificultăți, iar angajații caută soluții alternative. Pe de altă parte, domenii emergente, precum industria verde, oferă noi oportunități de angajare. Cu o competiție crescută și o dinamică în continuă schimbare, atât angajatorii, cât și angajații trebuie să se adapteze pentru a rămâne relevanți pe piața muncii.

IMM-urile din România se confruntă cu provocări majore: inflația, digitalizarea și lipsa forței de muncă

Mediul de afaceri din România traversează o perioadă de transformări semnificative, iar întreprinderile mici și mijlocii (IMM) se află în fața unor provocări importante. Potrivit unui raport recent al Consiliului Național al IMM-urilor, principalele dificultăți cu care se confruntă antreprenorii sunt inflația ridicată, tranziția către digitalizare și deficitul de forță de muncă.

Protecția Fermierilor împotriva Practicilor Comerciale Neloiale

implementarea acestor măsuri reprezintă un pas important în sprijinul fermierilor și al producătorilor mici, reducând dezechilibrele comerciale și creând un lanț de aprovizionare mai corect și mai transparent.

Noile Reglementări privind Ambalajele și Impactul lor asupra Mediului de Afaceri

În contextul noilor politici europene privind sustenabilitatea, Uniunea Europeană a introdus reguli stricte pentru gestionarea ambalajelor și reducerea deșeurilor de ambalaje. Aceste măsuri au...

Impactul Ordonanței de Urgență nr. 156/2024 asupra mediului de afaceri din România

Ordonanța de Urgență nr. 156/2024 reprezintă o schimbare majoră în peisajul fiscal românesc. Deși scopul său este de a alinia regimul fiscal intern cu cerințele bugetare și europene, efectele asupra companiilor pot fi semnificative. Este esențial ca antreprenorii și managerii să analizeze atent impactul acestor modificări și să își ajusteze strategiile financiare pentru a rămâne competitivi în acest nou context legislativ.