8.1 C
București
joi, 23 martie, 2023

TOPUL SCUMPIRILOR În primele 9 luni, cel mai mult au crescut prețurile fructelor, cartofilor și țigărilor. În septembrie, inflația a coborât la 3,5%

Dată:

În luna septembrie 2019, față de decembrie 2018, cel mai mult au crescut prețurile fructelor, cartofilor și țigărilor, dar și tarifele unor servicii precum transporturile aeriene, telefonia și salubritatea, arată statisticile oficiale analizate de REVISTA PATRONATELOR. În septembrie, rata anuală a inflației a coborât la 3,5%, după ce fusese de aproape 4% în lunile anterioare.

Topul scumpirilor din primele 9 luni ale acestui an este dominat de patru grupe în care prețurile au crescut cu două cifre: citricele (+25,6%), biletele de avion (15,36%), fructele și conservele din fructe (+13,49%), respectiv cartofii (+11,96%).

În partea de jos a clasamentului se regăsesc cinci grupe care au consemnat ieftiniri: ouăle (-4,96%), gazele (-4,93%), legumele și conservele de legume (-3,89%), fasolea (-2,27%), respectiv utilitățile pentru locuință – electricitate, gaze, termoficare (-0,61%).

Inflația a scăzut în septembrie la 3,5%

Per ansamblu, „preţurile de consum în luna septembrie 2019 comparativ cu luna septembrie 2018 au crescut cu 3,5%. Rata anuală calculată pe baza indicelui armonizat al preţurilor de consum (IAPC) este 3,5%”, a comunicat INS.

În primele 9 luni (perioada decembrie 2018 – septembrie 2019), inflația a fost de 2,92% în condițiile în care alimentele s-au scumpit în medie cu 3,03% și mărfurile nealimentare cu 2,57%, iar tarifele pentru servicii au crescut cu 3,62%.

„Rata medie a preţurilor de consum în ultimele 12 luni (octombrie 2018 – septembrie 2019) faţă de precedentele 12

luni (octombrie 2017 – septembrie 2018), calculată pe baza IPC, este 3,8%. Determinată pe baza IAPC, rata medie

este 3,9%”, a mai comunicat INS.

TOPUL SCUMPIRILOR în septembrie 2019 față de decembrie 2018
CATEGORIE EVOLUȚIE
   – Citrice şi alte fructe meridionale 25.60
   – Transporturi aeriene 15.36
Fructe şi conserve din fructe 13.49
   – Cartofi 11.96
Tutun, ţigări 7.65
Apă, canal, salubritate 6.53
   – Servicii poştale 5.70
   – Telefon 5.57
   – Carne de porcine 5.33
Poştă şi telecomunicaţii 4.82
   – Fructe proaspete 4.79
Combustibili 4.57
        – Făină 4.45
   – Produse de morărit 4.04
Carne, preparate şi conserve din carne 3.98
   – Preparate din carne 3.83
   – Cărţi, ziare, reviste 3.74
MEDIA / SERVICII 3.62
Reparaţii auto, electronice, lucrări foto 3.60
        – Mălai 3.53
   – Abonament radio, televiziune 3.44
   – Carne de bovine 3.41
Igienă şi cosmetică 3.39
   – Conserve din carne 3.38
   – Energie termică 3.30
Alte produse alimentare 3.21
MEDIA / ALIMENTE 3.03
MEDIA GENERALĂ 2.92
Transport interurban (alte feluri de transport) 2.92
   – Plata cazării în unităţi hoteliere 2.86
Produse de morărit şi panificaţie 2.85
   – Peşte proaspăt 2.83
        – Produse de franzelărie 2.82
   – Rutier 2.80
        – Pâine 2.79
   – Pâine, produse de franzelărie şi specialităţi 2.72
Restaurante, cafenele, cantine 2.72
Îngrijire medicală 2.70
Peşte şi conserve din peşte 2.69
MEDIA / MĂRFURI NEALIMENTARE 2.57
   – Carne de pasăre 2.56
   – Unt 2.54
Alte servicii 2.48
        – Specialităţi de panificaţie 2.44
   – Zahăr 2.42
   – Margarină 2.36
Cinema, teatre, muzee, educație, turism 2.36
   – Conserve şi alte produse din peşte 2.35
   – Ţuică, rachiuri şi alte băuturi 2.27
Alte servicii cu caracter industrial 2.26
        – Brânză de vacă (telemea) 2.24
Zahăr, produse zaharoase şi miere de albine 2.24
Confecţionat şi reparat îmbrăcăminte şi încălţăminte 2.20
        – Medicamente 2.16
   – Brânză – total 2.08
Lapte şi produse lactate 1.99
Produse cultural-sportive 1.99
   – Articole medicale 1.97
   – Autoturisme şi piese de schimb 1.92
   – Săpun de rufe 1.90
   – Lapte – total 1.89
   – Conserve din fructe 1.87
   – Bere 1.87
Alte mărfuri nealimentare 1.86
        – Brânză de oaie (telemea) 1.82
   – Maşini de spălat 1.80
Băuturi alcoolice 1.79
Articole de igienă, cosmetice şi medicale 1.78
   – Maşini de aragaz, butelii 1.74
   – Miere de albine 1.72
   – Confecţii 1.71
   – Energie electrică 1.71
Îmbrăcăminte, galanterie, pasmanterie, mercerie 1.68
        – Lapte de vacă 1.67
   – Auto – abonamente 1.66
   – Tricotaje 1.59
Încălţăminte 1.59
   – Articole de menaj 1.58
Produse de uz casnic, mobilă 1.56
   – Mobilă 1.55
   – Articole de galanterie, pasmanterie şi mercerie 1.51
   – Articole de igienă, cosmetice 1.49
   – Frigidere şi congelatoare 1.44
   – Ţesături 1.42
   – Vin 1.30
   – Încălţăminte din piele 1.25
Chirie 1.20
Ulei, slănină, grăsimi 1.13
   – Lacuri şi vopsele 1.13
Articole chimice 1.12
Cacao şi cafea 0.95
   – Cafea 0.93
   – Detergenţi 0.91
   – Ceasuri, aparate audio-video, articole sportive 0.83
Transport urban 0.64
   – Ulei comestibil 0.45
Legume şi conserve de legume 0.17
   – C.F.R. 0.00
Energie electrică, gaze şi încălzire centrală -0.61
   – Fasole boabe şi alte leguminoase -2.27
   – Alte legume şi conserve de legume -3.89
   – Gaze -4.93
Ouă -4.96

Sursa: Institutul Național de Statistică,
date prelucrate de REVISTA PATRONATELOR

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

O altfel de dezbatere în România: o televiziune online prezintă adevăruri neştiute despre conflictul din regiune

Scriitorul Calistrat Atudorei a găzduit sâmbătă seara la ROC TV o dezbatere curajoasă care sparge cenzura din România prezentând lucruri de obicei cenzurate şi...

Dezbatere despre energia şi siguranţa României

Emisiunea-dezbatere, intitulată ”Unde se înclină balanța războiului din Ucraina”, a fost dedicată celor mai arzătoare teme ale momentului: rachetele din Polonia, criza energetică și...

În ciuda contextului economic dificil, industria berii continuă să fie un stimul important pentru economia românească

 Marți, 18 octombrie, a avut loc a X-a ediție a evenimentului anual al industriei berii ”Berea Face Cinste României”, derulat sub titlul "Mai mult...

Lansarea proiectului DigiL@b+

Proiectul „DigiL@b+” este implementat în perioada octombrie 2022 – decembrie 2023 de către Patronatul Tinerilor Întreprinzători din România (PTIR) în parteneriat cu Blocul Național...

10 milioane de produse vândute și peste 55.000 de clienți în București și Ilfov într-un an de activitate

Lansat în 2021 cu o investiție de peste 5 milioane de euro în tehnologie, operațiuni și depozit propriu frigorific, Freshful a atras într-un an...

Ambasador CSR, echipa Groupama sprijină comunitățile locale

Pentru a avea o contribuție cât mai relevantă la nivelul comunităților și pentru a încuraja voluntariatul, Groupama, liderul pieței de asigurări din România, implementează...