Coachingul de business („antrenorul” care, ca în sport, te îndrumă în afaceri) prinde tot mai mult teren printre oamenii din top managementul din România. Experții spun că, în ultimul an, cele mai multe cereri vin din domeniile IT&C, Retail, FMCG, Hospitality, Manufacturing. Piața este estimată la câteva milioane de euro, iar prețul unei ședințe poate trece de 500 de euro.
Majoritatea cererilor venite către specialiștii din domeniu au ca fundament lipsa de predictibilitate economică și a forței de muncă.
Societatea actuală se confruntă cu o lipsă a resurselor umane – oamenii sunt prost plătiți în anumite domenii și preferă să plece în alte țări, avem de-a face cu un mediu destul de puțin previzibil la nivel economic și politic, ceea ce reduce posibilitatea de a avea investitori. Există o productivitate a muncii redusă, chiar dacă mulți neagă asta, și avem o discrepanță foarte mare între progresul tehnologic la nivel global și realitatea curentă, în cea mai mare parte a țării. Acestea sunt provocările cărora trebuie să le facă față un manager și nu este întotdeauna ușor.
Georgeta Dendrino, expert în coaching de business
În ce domenii este nevoie de „antrenori”
În acest mediu, au apărut și în România nișele în coachingul de business: creșterea unei afaceri, managementul timpului, productivitatea, implicarea femeilor în business, coachingul privind tranziția în carieră sau începerea unei afaceri sunt tot mai prezente în cerințele managerilor de top când vin în contact cu un coach profesionist.
Georgeta Dendrino, unul dintre coach-ii de business români recunoscuți la nivel internațional, a colaborat cu Cartier în proiectul Cartier Women`s Initiative Awards.
„Am lucrat mai mult în străinătate în această zonă, cu antreprenori, cu CEOs care aveau de gestionat firme ce funcţionau în mai multe zone culturale. Dincolo de sprijinul dat în zona de business plan, atragerea investitorilor, apăreau foarte mult nevoile psihologice ale antreprenorului, ale CEO-ului, în relație cu echipa, cu clienții. Am lucrat în România cu antreprenori care doreau să-și crească businessul, cu oameni care doreau să iasă din corporație și să își construiască propria afacere, cu oameni care au fost promovați în topmanagement și aveau nevoie de rafinarea unor comportamente”, explică Georgeta Dendrino, referindu-se la principalele cerințe din piață.
Cât costă o ședință de coaching
În România, prețul unei ședințe de coaching de business variază între 150 și aproximativ 500 de euro, în funcție de complexitatea problemei.
Pentru a intra în branșa coach-ilor competitivi și recunoscuți, este nevoie de pregătire permanentă. „Un coach de business trebuie să aibă mai multe elemente în tolbă. În primul rând experiență, să fi condus o firmă, o echipă, să fi trecut prin diverse roluri, departmente, să știe să se uite pe un raport anual de firmă (de exemplu) și să înteleagă cu ce se confruntă aceasta. În plus, trebuie să aibă educaţie de business, să aibă educație de coaching și consultanță și să înțeleagă psihologia individului pentru că, dincolo de deciziile de business, se află un om cu toate experiențele, bucuriile, temerile, succesele, frustrările sale, cu tot bagajul său de viață”, arată Georgeta Dendrino.
Estimările arată că piața de coaching din România se ridică la aproximativ 30 de milioane de euro – infimă față de SUA, unde anul trecut estimările au urcat la aproape un miliard de euro.