Metrorex a pus recent în funcțiune un „terminal multimodal” (practic, o megaparcare) în care s-au investit – de la bugetul de stat – 363 de milioane de lei, echivalentul a 77,2 milioane de euro.
Pentru comparație, REVISTA PATRONATELOR vă prezintă câteva proiecte ceva mai consistente, dar realizate cu semnificativ mai puțini bani de către investitori privați:
– Un depozit logistic aproape automatizat, pus în operă zilele trecute de retailerul eMAG, a costat 64 de milioane de euro
– O întreagă rețea de stații de încărcare pentru mașini electrice care va acoperi întregul teritoriu național sau cel puțin drumurile importante ale țării – lansată chiar azi de Enel X – costă între 15 și 20 de milioane de euro
– Producătorul de materiale de construcții TeraPlast a anunțat luni că demarează nu unul, ci trei proiecte de investiții, însumând – toate – 15 milioane de euro
– Proiectul de restaurare și conversie a fostei fabrici de bere Grivița, cunoscută și sub numele de fabrica Luther, a primit toate avizele necesare și se estimează că va fi finalizat în 2020, a anunțat dezvoltatorul lituanian Hanner, care investește aici… 30 de milioane de euro
– EximBank a acordat luni companiei Romelectro SA (unul dintre cei mai mari contractori generali pentru proiecte energetice) o facilitate de împrumut în valoare totală de 150 de milioane de lei – echivalentul a mai puțin de 32 de milioane de euro – destinată finanțării proiectelor pe care societatea le are în derulare atât în țară, cât și în străinătate.
Iată, așadar, o listă foarte scurtă de investiții (selectată doar din relatările publicate recent de REVISTA PATRONATELOR) care au costat semnificativ mai puțin decât „parcarea” Metrorex de la Străulești. Este evidentă diferența dintre calitatea investițiilor de stat și calitatea investițiilor private.
Pentru conformitate, redăm în continuare comunicatul transmis luni de Metrorex în care se anunță darea în folosință a terminalului multimodal de la Străulești.
Metrorex anunţă că astăzi, 12 noiembrie a.c., Depoul şi Terminalul Multimodal Străuleşti din cadrul proiectului Magistrala 4. Racord 2. Sectiunea Parc Bazilescu (PS Zarea) – Străuleşti au fost puse în funcţiune.
Scopul construcției primului Terminal Multimodal din București a fost acela de a îmbunătăți condițiile de mediu prin reducerea poluării și decongestionarea traficului din capitală. Astfel, autovehiculele ce intră în capitală vor putea utiliza parcarea, pasagerii având acces direct și rapid la transportul public orășenesc (subteran și suprateran) şi interurban pentru destinatiile din afara capitalei. Taxa de parcare este de 1 leu pe oră.
Construcţia Depoului şi Terminalului Multimodal Străuleşti a fost finanţată de la bugetul de stat și a costat aproximativ 363 mil. lei cu TVA, inclusiv amenajările de suprafață.
Terminalul multimodal Străuleşti
Terminalul multimodal are un regim de înălțime P+3 etaje și are în alcătuirea sa un parcaj pentru 660 de autovehicule, sală de așteptare pentru călătorii transportului public orășenesc şi interurban și autogară cu 11 locuri de parcare. Terminalul este dotat cu lifturi de acces în parcajul suprateran precum şi cu acces direct către staţia de metrou Străuleşti prin intermediul unei galerii subterane dotate cu trotuare mobile şi luminatoare ce oferă lumină naturală.
Depoul Străuleşti
Depoul Străuleşti are o suprafață de 11.000 mp și 13 linii unde pot fi garate sau reparate în același timp 7 trenuri. În cadrul aceluiași proiect au fost amenajate spaţii verzi adiacente drumurilor de acces dar și un teren de sport.
În cadrul depoului au fost prevăzute spaţiile necesare atelierelor de întreţinere a materialului rulant, dormitoare pentru mecanici cu lumină naturală, precum şi dotările şi echipamentele tehnice necesare (strung, vinciuri, poduri rulante, canale de revizie, staţie de spălare, etc.)
Galeria de legătură cuprinde zona de schimbătoare de cale care fac posibile diverse manevre de acces către fiecare linie a depoului, cum sunt manevrele de intrare şi ieşire de la liniile de parcare, manevra pentru operația de spălare sau manevra pentru operația de strunjire a roților.
Extinderea ariei metropolitane a Municipiului Bucuresti prin intermediul Liniei de metrou Magistrala 4. Racordul 2. Sectiunea Parc Bazilescu (PS Zarea) – Straulesti şi implicit a Terminalului Multimodal va ajuta la fluidizarea transportului de suprafaţă preluat din localităţile învecinate (Mogoşoaia, Buftea), unde se constată o creştere semnificativă a populaţiei.