Recunoașterea și fiscalizarea ca „venit din alte surse” a bacșișului primit de ospătari și posibilitatea ca acest tips să fie plătit și cu cardul – măsură propusă recent de liderii patronatelor din turism – îi va avantaja atât pe angajați, cât și pe angajatorii din domeniul Hoteluri-Restaurante-Catering (HoReCa). Această măsură „îi va avantaja mai ales pe clienții străini, obișnuiți să plătească bacșiș cu cardul”, a declarat – pentru REVISTA PATRONATELOR – Dragoș Panait, consultant HoReCa și proprietarul restaurantului Red Angus Steak House din București.
Mai mulți lideri ai unor asociații patronale din turism au convenit recent, împreună cu Ministerul Finanțelor și ANAF, o reglementare nouă prin care bacșișul primit de ospătari să fie recunoscut ca „venit din alte surse” și taxat cu 10%, beneficiarii urmând să-și treacă în Declarația Unică de impozitare aceste venituri.
Trecerea bacșișului pe card face procesul mai facil
„În alte țări există posibilitatea de a pune tips-ul pe card, ceea ce face întreg procesul mai facil, atât pentru ospătar, cât și pentru client, cât și pentru manager. Poți cunoaște exact care dintre ospătari face mai mult tips și care mai puțin, iar această informație duce mai departe la o structură motivațională internă”, a spus consultantul.
„În locațiile care au ca structură de clienți majoritară pe străini, cu siguranță se va aplica din partea ospătarului această reglementare, deoarece de obicei ei achită cu cardul, și implicit dacă doresc să lase bacșiș o vor face tot de pe card”, a precizat Dragoș Panait.
Relaxare și pentru clienții care vor factură fiscală
Consultantul a amintit și de clienții care solicită factură fiscală pentru consumație, arătând că noua reglementare va aduce o „relaxare” pentru aceștia: „Bineînțeles că bacșișul există și acum, fără a fi reglementat. O legislație în acest sens ar crea o relaxare și din partea clienților, mai ales a celor care necesită factură fiscală pe persoană juridică și întotdeauna au nevoie să poată trece bacșișul pe factură pentru decontare”.
Dragoș Panait a adăugat că reglementarea bacșișului – în speranța că va fi dusă până la capăt și bine reglementată, contrar încercării precedente – „va fi un avantaj pentru ambele părți, atât pentru angajat, cât și pentru angajator”.
„Sigur că staff-ul preferă să primească 90% din tips decât să nu aibă posibilitatea de a-l încasa de client de cele mai multe ori”, a mai spus consultantul HoReCa.
Dragoș Panait este unul dintre puținii întreprinzători din acest domeniu care oferă și consultanță pentru investitorii în unități de cazare și/sau de alimentație publică, prin intermediul companiei sale Next Root Management Systems – NRMS.