5.3 C
București
joi, 16 ianuarie, 2025

Felicitări, ANPC, uite că se poate! O firmă care a transferat asupra clienților propriile majorări de costuri a fost amendată de Autoritatea pentru Protecția Consumatorilor

Dată:

Practica unor firme de a arunca în cârca clienților – prin creșteri de prețuri – majorările propriilor costuri de operare, pe care REVISTA PATRONATELOR a semnalat-o ca fiind incorectă, este acum amendată chiar de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor – ANPC. Concret, instituția a amendat cu 70.000 de lei un operator de telefonie mobilă „pentru utilizarea unei practici comerciale incorecte față de consumatori, în scopul majorării costurilor abonamentelor”.

„S-a constatat că operatorul economic respectiv utilizează o practică comercială incorectă, contrară diligenței profesionale, deoarece a ales să transfere anumite costuri – apărute ca urmare a unor modificări legislative – în sarcina consumatorilor folosind o poziție de forță dominantă și psihologică”, arată un comunicat transmis joi de ANPC.

Reamintim că REVISTA PATRONATELOR a semnalat, într-un editorial recent, faptul că măsurilor fiscale și taxei pe lăcomie le lipsește esențialul: interdicția de a transfera scumpirile la consumator.

Ce abateri au constatat inspectorii ANPC

ANPC precizează, în comunicatul de azi, că a realizat un control la unul din operatorii de telefonie mobilă prezenți pe piață, autosesizându-se în ceea ce privește mesajele pe care acesta a început să le trimită abonațiilor săi, prin care îi informează de creșterea costurilor abonamentelor, ulterior demarării controlului înregistrându-se și reclamații pe această speță.

„Decizia operatorului vizat a fost luată în baza unei clauze contractuale care dă dreptul operatorului economic să majoreze costul abonamentului, în mod unilateral, oricând acesta consideră necesar”, menționează ANPC.

În urma controalelor declanșate de ANPC, s-a constatat încălcarea Legii 363/2007 republicată, astfel:
– Art. 2 lit. h, care precizează că legiuitorul definește „diligenţa profesională – competenţa şi grija aşteptate, în mod rezonabil, de un consumator din partea comercianţilor, în conformitate cu practicile corecte de piaţă şi/sau cu principiul general al bunei-credinţe, în domeniul de activitate al acestora”
– Art. 4 alin. 1, care precizează că o practică comercială este incorectă dacă: a) este contrară cerinţelor diligenţei profesionale; b) deformează sau este susceptibilă să deformeze în mod esenţial comportamentul economic al consumatorului mediu la care ajunge sau căruia i se adresează ori al membrului mediu al unui grup, atunci când o practică comercială este adresată unui anumit grup de consumatori.”

„S-a constatat că operatorul economic respectiv utilizează o practică comercială incorectă, contrară diligenței profesionale, deoarece a ales să transfere anumite costuri – apărute ca urmare a unor modificări legislative -, în sarcina consumatorilor, folosind o poziție de forță dominantă și psihologică”, arată ANPC.

„Acest lucru s-a produs prin majorarea abonamentelor cu o sumă de bani, creștere ce ar putea fi acceptată de majoritatea abonaților în condițiile în care procedurile de renunțare la contract, sau de portare a numărului într-o altă rețea, sunt complicate și necesită o anumită perioadă de timp. Astfel, furnizorul de servicii deformează sau este susceptibil să deformeze, în mod esențial, comportamentul economic al consumatorului mediu, care este deja într-o relație contractuală cu acesta”, mai arată Autoritatea pentru Protecția Consumatorilor.

Peste două milioane de clienți afectați

În urma controalelor efectuate, ANPC a aplicat o sancțiune în valoare de 70.000 de lei, în conformitate cu prevederile Legii 363/2007 republicată, privind practicile incorecte.

„Având în vedere că informațiile trimise, sau care urmează a fi trimise, de către operatorul economic, cu privire la majorarea prețului pachetului de servicii, pot avea impact asupra unui număr de 2.338.617 consumatori, în temeiul prevederii art. 13 alin. 1 lit. b din Legea 363/2007 republicată, comisia întrunită la nivelul ANPC va analiza posibilitatea dispunerii încetării practicii comerciale incorecte, chiar dacă aceasta nu a fost încă utilizată, însă acest lucru este iminent”, a mai comunicat ANPC.

Iată că se poate, iată că transferul unor costuri fiscale/birocratice de la operatorii economici la consumatori poate fi sancționată. Felicitări, ANPC!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CELE MAI NOI ȘTIRI

EDITORIALE, COMENTARII

BAROMETRUL MEDIULUI DE AFACERI

Articolele din aceeași categorie

Globalworth o numește pe Ema Iftimie Managing Director pentru România

Globalworth, cel mai mare investitor de birouri din Europa Centrală și de Est (CEE), anunță numirea Emei Iftimie în funcția de Managing Director pentru...

Safetech Innovations raportează o cifră de afaceri de 20,1 milioane de lei la nivel individual și un profit net de 5,9 milioane de lei...

Safetech Innovations (BVB: SAFE), companie românească de securitate cibernetică listată la Bursa de Valori București, cu birouri în București, Londra și Abu Dhabi, raportează,...

Grupul eMAG își consolidează echipa de management și îl numește pe Cosmin Dodoc Vicepreședinte People & Organisation

Grupul eMAG își consolidează echipa de management și îl numește pe Cosmin Dodoc în poziția de Vicepreședinte People & Organisation, în contextul în care...

Mureș City Logistics atinge un grad de ocupare de 100% după semnarea cu gigantul din industria auto EKR

Elektrokontakt România (EKR), subsidiară a ELEKTROKONTAKT GMBH, este noul chiriaș în Mureș City Logistics, cel mai modern proiect industrial din zona Mureș. Această tranzacție...

Mediul privat și reprezentanți ai statului au dezbătut despre viitorul comerțului electronic din România

Miercuri, 18 octombrie 2023, reprezentanți ai Guvernului, lideri și specialiști din industrie au abordat tema impactului pozitiv adus de sectorul de comerț electronic în...

Analiză CITR| Numărul companiilor de impact în dificultate atinge cel mai înalt nivel din 2013 până în prezent.

43% din totalul companiilor de impact sunt restructurabile sau aflate în insolvență iminentă. Numărul companiilor în insolvență iminentă a ajuns la 6.949, cel mai...