Practica unor firme de a arunca în cârca clienților – prin creșteri de prețuri – majorările propriilor costuri de operare, pe care REVISTA PATRONATELOR a semnalat-o ca fiind incorectă, este acum amendată chiar de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor – ANPC. Concret, instituția a amendat cu 70.000 de lei un operator de telefonie mobilă „pentru utilizarea unei practici comerciale incorecte față de consumatori, în scopul majorării costurilor abonamentelor”.
„S-a constatat că operatorul economic respectiv utilizează o practică comercială incorectă, contrară diligenței profesionale, deoarece a ales să transfere anumite costuri – apărute ca urmare a unor modificări legislative – în sarcina consumatorilor folosind o poziție de forță dominantă și psihologică”, arată un comunicat transmis joi de ANPC.
Reamintim că REVISTA PATRONATELOR a semnalat, într-un editorial recent, faptul că măsurilor fiscale și taxei pe lăcomie le lipsește esențialul: interdicția de a transfera scumpirile la consumator.
Ce abateri au constatat inspectorii ANPC
ANPC precizează, în comunicatul de azi, că a realizat un control la unul din operatorii de telefonie mobilă prezenți pe piață, autosesizându-se în ceea ce privește mesajele pe care acesta a început să le trimită abonațiilor săi, prin care îi informează de creșterea costurilor abonamentelor, ulterior demarării controlului înregistrându-se și reclamații pe această speță.
„Decizia operatorului vizat a fost luată în baza unei clauze contractuale care dă dreptul operatorului economic să majoreze costul abonamentului, în mod unilateral, oricând acesta consideră necesar”, menționează ANPC.
În urma controalelor declanșate de ANPC, s-a constatat încălcarea Legii 363/2007 republicată, astfel:
– Art. 2 lit. h, care precizează că legiuitorul definește „diligenţa profesională – competenţa şi grija aşteptate, în mod rezonabil, de un consumator din partea comercianţilor, în conformitate cu practicile corecte de piaţă şi/sau cu principiul general al bunei-credinţe, în domeniul de activitate al acestora”
– Art. 4 alin. 1, care precizează că o practică comercială este incorectă dacă: a) este contrară cerinţelor diligenţei profesionale; b) deformează sau este susceptibilă să deformeze în mod esenţial comportamentul economic al consumatorului mediu la care ajunge sau căruia i se adresează ori al membrului mediu al unui grup, atunci când o practică comercială este adresată unui anumit grup de consumatori.”
„S-a constatat că operatorul economic respectiv utilizează o practică comercială incorectă, contrară diligenței profesionale, deoarece a ales să transfere anumite costuri – apărute ca urmare a unor modificări legislative -, în sarcina consumatorilor, folosind o poziție de forță dominantă și psihologică”, arată ANPC.
„Acest lucru s-a produs prin majorarea abonamentelor cu o sumă de bani, creștere ce ar putea fi acceptată de majoritatea abonaților în condițiile în care procedurile de renunțare la contract, sau de portare a numărului într-o altă rețea, sunt complicate și necesită o anumită perioadă de timp. Astfel, furnizorul de servicii deformează sau este susceptibil să deformeze, în mod esențial, comportamentul economic al consumatorului mediu, care este deja într-o relație contractuală cu acesta”, mai arată Autoritatea pentru Protecția Consumatorilor.
Peste două milioane de clienți afectați
În urma controalelor efectuate, ANPC a aplicat o sancțiune în valoare de 70.000 de lei, în conformitate cu prevederile Legii 363/2007 republicată, privind practicile incorecte.
„Având în vedere că informațiile trimise, sau care urmează a fi trimise, de către operatorul economic, cu privire la majorarea prețului pachetului de servicii, pot avea impact asupra unui număr de 2.338.617 consumatori, în temeiul prevederii art. 13 alin. 1 lit. b din Legea 363/2007 republicată, comisia întrunită la nivelul ANPC va analiza posibilitatea dispunerii încetării practicii comerciale incorecte, chiar dacă aceasta nu a fost încă utilizată, însă acest lucru este iminent”, a mai comunicat ANPC.
Iată că se poate, iată că transferul unor costuri fiscale/birocratice de la operatorii economici la consumatori poate fi sancționată. Felicitări, ANPC!