Afacerile farmaciilor și ale magazinelor nealimentare tip băcănie – care vând la comun (nespecializat) produse precum mobilier, corpuri de iluminat, aparate electrice, chimicale și fierărie – au crescut cel mai mult, atât în iulie cât și în primele 7 luni din 2019; vânzările din alimentarele de cartier au scăzut în același timp cu două cifre, acesta fiind singurul sector pe minus, arată statisticile oficiale analizate de REVISTA PATRONATELOR.
Topul vânzărilor din primele 7 luni 2019 este dominat de magazinele de mobilă, articole electrice și de iluminat (+13,8% față de aceeași perioadă din 2018) și de magazinele nealimentare și cele de textile-îmbrăcăminte-încălțăminte (+11,8), urmate de farmacii și parfumerii (+11,3%).
Singurul sector cu scăderi este cel al magazinelor alimentare specializate (alimentarele mici, de cartier), unde vânzările s-au diminuat cu 18,3% în perioada ianuarie-iulie 2019.
Topul vânzărilor din luna iulie 2019 începe cu farmaciile și parfumeriile (+17% față de iulie 2018) și continuă cu magazinele specializate pe produse nealimentare (+11,9%) și cu magazinele de mobilă-electrice-iluminat (+11,2%).
Și în luna iulie, ca în toate celelalte luni anterioare din 2019, sectorul alimentarelor mici de cartier a ieșit pe minus, de data asta cu 13,6%.
Micii comercianți pe minus, marii retaileri pe plus
În schimb, marile lanțuri de retail – care formează categoria „Comerț cu alimente, băuturi și tutun în magazine nespecializate” – au avut o creștere a vânzărilor de 6,5%, pe medie, în primele 7 luni, respectiv 7,2% în iulie 2019 față de iulie 2018, mai arată statisticile oficiale.
Acest fenomen – „Micii comercianți pe minus, marii retaileri pe plus” – s-a remarcat încă din trimestrul I 2019, când magazinele de cartier consemnau o scădere cu 19,4% a vânzărilor, în timp ce vânzările supermarketurilor crescuseră cu 4,4% – a se vedea AICI Mersul Afacerilor pe trimestrul I 2019 și AICI Mersul Afacerilor pe semestrul I 2019, din REVISTA PATRONATELOR.
Media generală arată o menținere la cote ridicate a consumului populației
Volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, în perioada ianuarie-iulie 2019, comparativ cu perioada similară din 2018 a înregistrat o creştere cu 7,1%, arată un comunicat al Institutului Național de Statistică (INS) – sursa datelor din tabelele noastre listate mai jos.
TOPUL VÂNZĂRILOR – Luna iulie și primele 7 luni din 2019
Categorie | Evoluție Iulie 2019 (%) |
Farmacii, parfumerii | 17 |
Nealimentare în magazine specializate | 11.9 |
Mobilă, iluminat, electrice, fierărie, vopsitorie | 11.2 |
Carburanţi pentru autovehicule | 9.5 |
Textile, îmbrăcăminte, încălţăminte | 9 |
MEDIA GENERALĂ Iulie 2019 | 8.3 |
Alte produse în magazine specializate | 8 |
Alimente în magazine nespecializate | 7.2 |
Comerţ online | 5.3 |
Nealimentare în magazine nespecializate | 4.3 |
Alimente în magazine specializate | -13.6 |
Categorie | Evoluție 7 luni 2019 (%) |
Mobilă, iluminat, electrice, fierărie, vopsitorie | 13.8 |
Nealimentare în magazine specializate | 11.8 |
Textile, îmbrăcăminte, încălţăminte | 11.8 |
Farmacii, parfumerii | 11.3 |
Alte produse, în magazine specializate | 7.9 |
Comerţ online | 7.5 |
MEDIA GENERALĂ la 7 luni 2019 | 7.1 |
Alimentare în magazine nespecializate | 6.5 |
Carburanţi pentru autovehicule | 6.2 |
Nealimentare în magazine nespecializate | 4.6 |
Alimente în magazine specializate | -18.3 |
Sursa: Institutul Național de Statistică, date prelucrate de REVISTA PATRONATELOR
Avansul comerțului cu amănuntul – indicator care reflectă în mare măsură consumul gospodăriilor populației, având cea mai importantă pondere în Produsul Intern Brut – a avut loc „datorită creşterii vânzărilor de produse nealimentare (+9,7%), comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+6,2%) şi vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+4,9%)”.
Creșteri solide în luna iulie – atenție la Indicele RP al Mediului de Afaceri!
În luna iulie 2019, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul a crescut faţă de luna precedentă atât ca serie brută, cu 8,7%, cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, cu 0,7%.
Faţă de luna corespunzătoare a anului precedent, comerţul cu amănuntul a crescut atât ca serie brută, cu 8,3%, cât şi ca serie ajustată sezonier, cu 7,9%.
Evoluția vânzărilor din comerțul cu amănuntul este o componentă importantă din Indicele RP al Medului de Afaceri, lansat în luna iunie de REVISTA PATRONATELOR.
În luna aprilie 2019, Indicele RP a avut valoarea +13,33%, în creștere cu aproape două puncte procentuale față de valoarea din martie (+11,47%), iar în luna mai Indicele RP a coborât la valoarea +11,73%, după care în iunie a scăzut la 8%, această evoluție indicând un viraj serios al economiei către recesiune.
În terminologia statisticienilor, cifra de afaceri reprezintă „veniturile totale înregistrate de către întreprindere în perioada de referinţă provenite atât din activitatea principală, cât şi din activităţile secundare exercitate de aceasta”. Cifra de afaceri nu include TVA şi veniturile din vânzarea sau transferul de mijloace fixe.